• 1
  • 2
2009-02-23, 21:46
Medlem
Om du fick chansen att bli någon annan, men inte hade möjlighet att ångra dig och så småningom byta tillbaka, skulle du vilja bli någon annan? Vi kan tänka oss under två olika förutsättningar:

1) Du blir någon slumpvis annan person. Möjligtvis inom vissa ramar (ungefär samma levnadsstandard, ungefär samma ålder, etc.)

2) Du får själv välja vem du blir. Även här möjligtvis inom vissa ramar.
Citera
2009-02-23, 21:50
Medlem
Carleoneyähs avatar
Ja, kanske. Det beror väl på egentligen, hur man mår nu osv. Om ett år om man hade fått chansen då hade jag kanske inte velat för att jag kanske hade mått bra då..
Citera
2009-02-23, 21:51
Medlem
4283s avatar
Just nu: Helt klart. Jag skulle välja alternativ två, och blir någon som just i detta nu befinner sig på andra sidan jorden och gör någonting vettigt.
Jag känner att jag står och trampar vatten, om ändå bara för ikväll. Därav känslan att vilja byta.
En vanlig dag skulle jag inte vilja göra det.
Citera
2009-02-23, 21:54
Medlem
Proclaimers avatar
Menar du att jag och mitt medvetande byter kropp, eller att jag byter ut mitt medvetande?

Jag vill inte byta. Jag är nöjd med den jag är.
Men alternativ två, för att bidra till tråden ytterligare.
Citera
2009-02-23, 21:55
Medlem
ascHacks avatar
Alternativ 1. Nej.

Alternativ 2. Ja.
Citera
2009-02-23, 21:59
Medlem
1905s avatar
hmmm... Skulle det vara så att man blir sig sjäv i en annan persons "skal" eller skulle man helt plötsligt bara vara den andra personen och inte minnas sitt gammla jag utan tro att man alltid har varit samma person?

1) Nej, jag blir ju bara en annan person som jag inte alls känner, och ganska meningslös om man inte minns "bytet" då man endå inte märker av förändringen.

2) Möjligtvis, om jag skulle kunna bli en vis, äldre herre som har uppnått "lycka" i sitt liv och gör sådeles som han behagar utan att bry sig om annat folks olika liv.
Citera
2009-02-23, 22:12
Medlem
Bara ett förtydligande, det är alltså inte frågan om alternativ 1 eller alternativ 2. Alternativ 2 borde rimligtvis bara bättre. Utan frågan är väl mera om man skulle kunna tänka sig bytet oavsett om man får välja vem man blir eller inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Menar du att jag och mitt medvetande byter kropp, eller att jag byter ut mitt medvetande?
Hmm… En högst relevant fråga. Diskussionstråden kanske blir mer meningsfull om vi förutsätter att man åtminstone i någon mån har kvar sitt gamla medvetande? Eventuellt då blandat med minnen och erfarenheter från den "nya" personen man blir?
Citera
2009-02-24, 19:42
Medlem
1.) Nej, på tok för stor risk

2.) Ja, förutsatt att jag har kvar mina egna minnen plus den andra personens minnen. Jag skulle ju bli dubbelt så smart, och om jag inte var nöjd med den andra personens livssituation skulle jag helt enkelt gå tillbaka till mitt gamla liv.

Om jag endast skulle ha kvar mina egna minnen skulle jag också byta, då till en person som var i bättre form än jag. Sedan skulle jag fortsätta mitt gamla liv.

Om jag skulle förlora mitt eget medvetande och endast ha kvar den andra personens minnen etc, skulle det kännas ganska meningslöst. Vem vet, kanske det redan har hänt mig flera gånger? Det finns ju inte direkt något sätt för mig att få reda på det.
Citera
2009-02-24, 20:20
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
1) Du blir någon slumpvis annan person. Möjligtvis inom vissa ramar (ungefär samma levnadsstandard, ungefär samma ålder, etc.)
Nej, inte en chans.

Citat:
2) Du får själv välja vem du blir. Även här möjligtvis inom vissa ramar.
Om mitt nuvarande minne är kvar skulle jag vilja bli någon med en bättre anpassad kropp för mina intressen. Inte för att min är speciellt dålig för mina intressen men det kan alltid bli bättre
Citera
2009-02-24, 23:00
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytsejam
Om jag skulle förlora mitt eget medvetande och endast ha kvar den andra personens minnen etc, skulle det kännas ganska meningslöst. Vem vet, kanske det redan har hänt mig flera gånger? Det finns ju inte direkt något sätt för mig att få reda på det.

Jag håller med ytsejam att det hela vore tämligen meningslöst om jag inte visste att jag bytt. Men jag skulle inte byta annars heller och allra minst till någon jag valt. För tänk att gräma sig resten av livet om valet inte blev som man tänkt, särskilt inte om man tyckte man verkligen tänkte efter före.
Då vore det nästan bättre att satsa på radomval för man kanske skulle skuldbelägga sig själv mindre om det blev sämre än förut om man bara valt att byta, inte att byta till en speciell person.
Citera
2009-02-25, 11:56
Medlem
Förbannads avatar
Hade jag haft kvar min egna hjärna? Så att jag själv var medveten om bytet? Så jag kunde till exempel i den nya kroppen tänka "Fan vilket soft byte". Annars är det ju meningslöst eftersom jag inte hade märkt av något.

Det betyder alltså att jag redan kan vara en annan människa fast min "egna" hjärna är i den kropp jag har för tillfället. Bleh, skitsamma.
Citera
2009-02-27, 22:58
Medlem
karakoimas avatar
Nej, men däremot skulle det vara rysligt intressant att för en dag, en timme eller nåt få gå in i någon annans huvud och se vad den registrerar, tänker. Se hur någon annan funkar, registrerar, resonerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in