• 1
  • 2
2009-02-25, 19:51
Medlem
En variant är att sätta in mindre rumsbaserade värmeväxlare i ett par rum för att få bättre inneklimat, se t.ex. www.airstar.se
Vi har ett 150 år gammalt hus med 2 st. sådana, skulle väl egentligen ha någon till men tycker att ljudnivån är lite väl hög.
Citera
2009-02-25, 21:03
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe_sthlm
Bor i ett ca 10 år gammalt hus med mekanisk frånluftsventilation utan värmeåtervinning. Dvs varmluftens blåses rakt ut...
Har funderat på om det är värt att bygga om det till FTX-ventilation.
Kan man låta det befintliga frånluftssystemet (rördragning och utsug) vara oförändrade ?
Hur många "tilluftsutblås" behöver man skapa i huset (1,5 plans) ?

Om huset är 10 år gammalt så borde den nog ha värmeåtervinning i stil med värmepump till varmvattenberedaren eller dyl. Man fick knappt bygglov för nya hus utan detta i många kommuner..
Citera
2009-02-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om huset är 10 år gammalt så borde den nog ha värmeåtervinning i stil med värmepump till varmvattenberedaren eller dyl. Man fick knappt bygglov för nya hus utan detta i många kommuner..

Huset (ett Hjältevadshus) byggdes 1999 och deras vanliga lösningen var en frånluftsvärmeväxlare (typ Nibe Fighter) med elpatron.
Men i detta område så installerades fjärrvärme och då skippade man helt enkelt värmeväxlaren och ersattes med en vanlig fläkt som bara blåser ut luften. Det är det jag inte gillar.
Citera
2009-02-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
BobbyB, du verkar insatt.

Hur räknar man in en köksfläkt, braskamin och pelletspanna i ekvationen med FTX-Ventilationen?

Jag har allt ovanstående hemma i huset och har inga problem. Men är det bara "tur" att det fungerar så bra eller är det en känslig balans?

Köksfläkten tar vad den skall , ca 45 l/s, är det en kåpa, dvs inbygd i systemet så tar den i grundflöde 10 l/s. Det blir då undertryck i övriga utymmen, så den tjuvar luft.

I dag drar man fram ett uteluftsrör till braskamin och pelletsbrännare för att få in luft. Det kan bli problem om man kör allt samtidigt, du kanske har lite tur
Citera
2009-02-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe_sthlm
Bor i ett ca 10 år gammalt hus med mekanisk frånluftsventilation utan värmeåtervinning. Dvs varmluftens blåses rakt ut...
Har funderat på om det är värt att bygga om det till FTX-ventilation.
Kan man låta det befintliga frånluftssystemet (rördragning och utsug) vara oförändrade ?
Hur många "tilluftsutblås" behöver man skapa i huset (1,5 plans) ?

Frånluften kan med allsäkerhet ligga kvar, den är med all säkerhet rätt dragen.
Du behöver husets m2 x0.35 l/s, min grundflöde.
Utifrån ventilationsbehove får man kolla hur många tilluftsdon man behöver och var de skall placeras. Utgå ifrån att du skall ha ett i varje sovrum och sedan ett eller ett par i vardagsrum. Har du en ritnig kan jag kika på den.
Citera
2009-02-26, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Köksfläkten tar vad den skall , ca 45 l/s, är det en kåpa, dvs inbygd i systemet så tar den i grundflöde 10 l/s. Det blir då undertryck i övriga utymmen, så den tjuvar luft.

I dag drar man fram ett uteluftsrör till braskamin och pelletsbrännare för att få in luft. Det kan bli problem om man kör allt samtidigt, du kanske har lite tur

Där ser man. Tack för svaret!

Köksfläkten är inte del av FTX systemet utan sitter på samma fina 50-tals asbeströr som sitter sen huset byggdes. Upp genom vinden och ut.

FTX systemet är installerat -03 i samband med radonsanering av förre ägaren.

Pannrummet har ett uterör som pannan tar luft genom. Däremot eldar jag i braskaminen (gammal öppen spis med nyinstallerad kassett) med inneluft. Den sitter iofs i väggen mot pannrummet så där kanske man ska kolla på och ta luft samma väg som pannan.

Sen funderar jag starkt på att nu efter 3år med pellets kasta ut den lösningen och köra värmepump istället.
Citera
2009-02-26, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Där ser man. Tack för svaret!

Köksfläkten är inte del av FTX systemet utan sitter på samma fina 50-tals asbeströr som sitter sen huset byggdes. Upp genom vinden och ut.

FTX systemet är installerat -03 i samband med radonsanering av förre ägaren.

Pannrummet har ett uterör som pannan tar luft genom. Däremot eldar jag i braskaminen (gammal öppen spis med nyinstallerad kassett) med inneluft. Den sitter iofs i väggen mot pannrummet så där kanske man ska kolla på och ta luft samma väg som pannan.

Sen funderar jag starkt på att nu efter 3år med pellets kasta ut den lösningen och köra värmepump istället.

Det tror jag inte skall vara problem när jag läser din kompletterande uppgifter (FAN, det blir fackspråk när man skriver om vvs )

Pelletsbrännaren i stället för oljepanna är samma sak och braskamin istället för öppenspis. Huset är byggt för det.

Rörde till det för mig genom att tro att det var två olika sorters braskaminer.

Tycker du har en bra lösnig.
Det är väl en smaksak mellan pelletsbrännare och värmepump, är väl en del eget arbete med pellets misstänker jag. Tänk bara på att du kanske behöver komplettera värmen i källaren när brännaren försvinner.
Citera
2009-02-28, 09:09
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det där är nog sant till viss del, men många kommuner låter sig trixas bort av hustillverkarna. Goda vänner till mig har nyss byggt ett nytt hus helt utan värmeåtervinning och med uråldrig F-ventilation.

Jag höll på att trilla baklänges när jag såg ventilationslösningen i det splitternya huset... Hustillverkaren hade till och med lyckats övertyga dem om att FTX-system var något nypåkommet och omoget som man inte vill ha i sitt hus om man inte är ute efter att experimentera med nya esoteriska byggnadslösningar.
Citera
2009-02-28, 23:49
Medlem
Hustillverkarna och byggare lurar på folk billiga lösningar (frånluftssystem). Det kan dom göra eftersom dom skiter i vad driftskostnaden blir. Politiker och miljöorganisationer håller på och vill få oss att välja lågenergilampor och inte låta belysningen vara på i onödan osv, det är småpengar det handlar om. Börja med att slänga ut all f-ventilation, byt ut mot nya ftx-system och vi snackar rejäla energibesparingar och minskade koldioxidutsläpp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in