Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-23, 21:18
Medlem
hanumans avatar
Jag har gått och blivit lägenhetsägare i ett 20-talshus. Huset består av tre våningsplan med totalt fyra lägenheter. Huset har tegelfasad med för mig okänd isolering i ytterväggar och tak. Det har också renoverade gamla tvåglasfönster med spröjs.

Total boyta är drygt 400 kvm. Huset är idag ganska dåligt ventilerat med frånluft (kanske självdrag?) i kök och badrum och tilluftsinsläpp ovan fönstrena i vissa rum.

Jag skulle vilja dra in ett FTX-system i huset och därigenom få upp luftkvaliteten utan att för den skull öka energiförbrukningen och kanske rent av minska den.

Är detta en bra idé eller finns det några uppenbara nackdelar med att gå in och modifiera ventilationen i äldre hus?
Citera
2009-02-24, 00:56
Medlem
Som jag har fattat det så är det inte bra att sätta ftx i hus som inte är täta.
Jag vet inte varför men det är vad vetilationskillen sade till mig.
Citera
2009-02-24, 07:49
Medlem
Det borde inte vara problem.
(Jobbar med ventilation)

Däremot så har du ett hus med ett tänkt system. Kolla om det är F-, eller S- ventilation. Det är enklare att bara kompletera med en fläkt och en bra styr än dra in för FTX.
Ligger inte huset centralt i en större stad så har du inga större problem med luftkvalitet.
Citera
2009-02-24, 08:59
Medlem
Vi har FTX ventilation i vårat 50-tals hus sedan 2003. Inga problem.

Frånluftsdon i våtrum, kök och hall. Tilluftsdon i sovrum, hall och vardagsrum.

Växlaren sitter i garaget.
Citera
2009-02-24, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxima
Som jag har fattat det så är det inte bra att sätta ftx i hus som inte är täta.
Jag vet inte varför men det är vad vetilationskillen sade till mig.
Jag tror att han kan ha en poäng där.

Som jag har förstått det funkar FTX genom att inkommande luft värms upp av den som ventileras ut, och sedan ”trycks” in i huset. Är systemet väl injusterat kommer det att ventileras ut lite mer luft än som tas in, och det uppstår ett undertryck i huset.

Problem kan uppstå om det tas in för mycket luft och det därmed uppstår ett övertryck i huset. Då kommer varm, fuktig luft att tryckas ut i väggarna, vilket innebär att det finns risk för kondens om det är kallt ute. Och där det uppstått kondens, finns det risk för mögel. Om sedan systemet justeras in igen, så att det återigen uppstår undertyck i huset kommer mögelet att dras in i huset. Finns det en diffspärr i huset (dvs. det är tätt), är det avsevärt mindre risk för detta eftersom fukten då stannar på den varma sidan av väggen.
Citera
2009-02-24, 13:19
Medlem
Finns det ingen diffspärr så andas huset ut fukten igen.

Fläktarna tar vad det behöver, oavsett om huset är gammalt eller nytt.

Är huset RÄTT injusterat tas det ut lika mycket luft som det tas in, det kallas balans
Citera
2009-02-24, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Är huset RÄTT injusterat tas det ut lika mycket luft som det tas in, det kallas balans
Det undrar jag om det verkligen stämmer. Det skall väl alltid vara ett visst undertyck i ett bostadshus?
Citera
2009-02-24, 14:44
Medlem
Kände mig tvungen tt kolla BBR, svar nej.

Alla lägenheter jag gjort de sista åren, och det är en del, är i balans. Att sedan det är kanske att föredra att ha under ryck är en annan sak.
Citera
2009-02-24, 15:49
Medlem
BobbyB, du verkar insatt.

Hur räknar man in en köksfläkt, braskamin och pelletspanna i ekvationen med FTX-Ventilationen?

Jag har allt ovanstående hemma i huset och har inga problem. Men är det bara "tur" att det fungerar så bra eller är det en känslig balans?
Senast redigerad av Jehova 2009-02-24 kl. 15:56.
Citera
2009-02-24, 19:47
Medlem
hanumans avatar
Ok. Man får tacka för svaren. Från andra jag pratat med har jag fått ungefär samma spännvidd. Det verkar dock tendera att vara så att ju mer personen är insatt i ventilation - desto mer förespråkar personen FTX framför andra system.
Citera
2009-02-24, 19:50
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Ligger inte huset centralt i en större stad så har du inga större problem med luftkvalitet.
Det är inte avgaser, eller partiklar utifrån jag tänker på, utan dålig luftomsättningen. Jag vill öka luftomsättningen radikalt utan att i samma veva dra på föreningen ökade uppvärmningskostnaden.

Idéen som jag har är att ersätta den undermåliga ventilationen med för låg luftomsättning och utan värmeåtervinning med en ventilation som har högre luftomsättning och värmeåtervinning. Då kan jag med samma eller lägre energiförbrukning få en bättre inomhusluft.
Citera
2009-02-25, 18:00
Medlem
Bor i ett ca 10 år gammalt hus med mekanisk frånluftsventilation utan värmeåtervinning. Dvs varmluftens blåses rakt ut...
Har funderat på om det är värt att bygga om det till FTX-ventilation.
Kan man låta det befintliga frånluftssystemet (rördragning och utsug) vara oförändrade ?
Hur många "tilluftsutblås" behöver man skapa i huset (1,5 plans) ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in