2009-02-23, 18:40
Vad behöver man?
Mobiltelefonen skall helst vara Nokia, men fungerar med andra märken och telefoner som tar emot AT kommandon.
För att få telefonen och datorn att "prata med varandra" kan vi använda gnokii (http://www.gnokii.org/), och mysql för att spara meddelanden i en databas. I ubuntu installeras detta enklast genom;
MySQL
PHP
Apache & phpmyadmin (valfritt)
Gnokii
Detta är möjligen en overkill av installerade program och ni kommer troligtvis inte behöva allt detta, men jag rekomenderar att installera ovanstående. Nu när vi har allt som behövs installeras, ska vi bara försöka konfiguera detta...
Gnokii
Kopiera sedan "/etc/gnokiirc" till "/home/anv/.gnokiirc" och gör eventuella ändringar. Eftersom min telefon är inkopplad med seriell usbsladd, och är en sony ericsson som styrs av AT kommandon ser det väsentliga ut såhär i min fil.
gnokii --identify
gnokii --monitor
Kan nu telefonen identifieras, ska nu telefonen gå att kommunicera med. Annars är det bara att gå tillbaka och testa nya inställningar.
MySQL
Börja med att skapa en speciell användare i mysql för gnokii (så att den inte har privilegier att sabba någonting). Man vet aldrig vem som börjar smsa sql injections... Jag gillar att använda phpmyadmin för att man får bättre översikt över databaserna och användare.
http://[serverIP]/phpmyadmin -> logga in -> Privilegier -> lägg till ny användare + skapa databas till användaren
Klicka sedan på databasen och sedan SQL för att göra alla tabeller i databsen.
taget från "/usr/share/doc/gnokii-smsd-mysql/sms.tables.mysql.sql"
Klicka sedan på SQL igen och fyll med detta;
Detta ska senare bli en vitlista med nummer som vi skickar sms till, priv = privelegier så ditt nummer kan bli admin
, och en räknare som ska räkna nedåt så polare kan få tillgång till x antal smsutskick.
Nu ska vi binda samman gnokii och databsen genom smsd,
smsd -u _anv_ -p _lösen_ -d _smsdb_ -c localhost -m mysql -b ME -f /er/plats/för/loggfil
Se `smsd --help` för mer information
Logga sedan in i phpmyadmin och se om databsen fylls med sms, testa skicka sms till telefonen och slutligen gör en entry i outboxen med ditt nummer och ett meddelenade (processed=0, error=-1)och se om du får något sms... Fungerar allt här är det bara att gå vidare, annars blir det att kolla loggar...
Detta är min första guide, och det är möjligt att jag har missat någonting. Skriv om det är någon som har problem så ska jag försöka hjälpa till!
- -Mobiltelefon
- -Dator, linux ofc
- -Modemsladd, se kjell.com -> Telefoni -> Mobiltelefontillbehör -> Datoranslutning
- -En gnutta kunskap om mysql, linux och php
Mobiltelefonen skall helst vara Nokia, men fungerar med andra märken och telefoner som tar emot AT kommandon.
För att få telefonen och datorn att "prata med varandra" kan vi använda gnokii (http://www.gnokii.org/), och mysql för att spara meddelanden i en databas. I ubuntu installeras detta enklast genom;
MySQL
Kod:
sudo apt-get install mysql-server mysql-client
PHP
Kod:
sudo apt-get install php5 php5-common php5-curl php5-dev php5-gd php5-idn php-pear php5-imap php5-mcrypt php5-memcache php5-mhash php5-ming php5-mysql php5-pspell php5-snmp php5-sqlite
Apache & phpmyadmin (valfritt)
Kod:
apt-get install apache2 apt-get install phpmyadmin
Gnokii
Kod:
sudo apt-get install gnokii gnokii-smsd-mysql
Detta är möjligen en overkill av installerade program och ni kommer troligtvis inte behöva allt detta, men jag rekomenderar att installera ovanstående. Nu när vi har allt som behövs installeras, ska vi bara försöka konfiguera detta...
Gnokii
Kopiera sedan "/etc/gnokiirc" till "/home/anv/.gnokiirc" och gör eventuella ändringar. Eftersom min telefon är inkopplad med seriell usbsladd, och är en sony ericsson som styrs av AT kommandon ser det väsentliga ut såhär i min fil.
Kod:
[global] port = /dev/ttyUSB0 model = AT ... connection = serial ... serial_baudrate = 19200 ..
gnokii --identify
gnokii --monitor
Kan nu telefonen identifieras, ska nu telefonen gå att kommunicera med. Annars är det bara att gå tillbaka och testa nya inställningar.
MySQL
Börja med att skapa en speciell användare i mysql för gnokii (så att den inte har privilegier att sabba någonting). Man vet aldrig vem som börjar smsa sql injections... Jag gillar att använda phpmyadmin för att man får bättre översikt över databaserna och användare.
http://[serverIP]/phpmyadmin -> logga in -> Privilegier -> lägg till ny användare + skapa databas till användaren
Klicka sedan på databasen och sedan SQL för att göra alla tabeller i databsen.
taget från "/usr/share/doc/gnokii-smsd-mysql/sms.tables.mysql.sql"
Kod:
CREATE TABLE inbox ( id int(10) unsigned NOT NULL auto_increment, number varchar(20) NOT NULL default '', smsdate datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', insertdate timestamp(14) NOT NULL, text text, phone tinyint(4), processed tinyint(4) NOT NULL default '0', PRIMARY KEY (id) ); CREATE TABLE outbox ( id int(10) unsigned NOT NULL auto_increment, number varchar(20) NOT NULL default '', processed_date timestamp(14) NOT NULL, insertdate timestamp(14) NOT NULL, text varchar(160) default NULL, phone tinyint(4), processed tinyint(4) NOT NULL default '0', error tinyint(4) NOT NULL default '-1', dreport tinyint(4) NOT NULL default '0', not_before time NOT NULL default '00:00:00', not_after time NOT NULL default '23:59:59', PRIMARY KEY (id) ); CREATE TABLE multipartinbox ( id int(10) unsigned NOT NULL auto_increment, number varchar(20) NOT NULL default '', smsdate datetime NOT NULL default '0000-00-00 00:00:00', insertdate timestamp(14) NOT NULL, text text, phone tinyint(4), processed tinyint(4) NOT NULL default '0', refnum int(8) default NULL, maxnum int(8) default NULL, curnum int(8) default NULL, PRIMARY KEY (id) );
Klicka sedan på SQL igen och fyll med detta;
Kod:
CREATE TABLE users ( id int(10) unsigned NOT NULL auto_increment, namn varchar(20) NOT NULL default '', number varchar(20) NOT NULL default '', priv varchar(20) NOT NULL default '', sms int(10) NOT NULL, PRIMARY KEY (id) );
Detta ska senare bli en vitlista med nummer som vi skickar sms till, priv = privelegier så ditt nummer kan bli admin

Nu ska vi binda samman gnokii och databsen genom smsd,
smsd -u _anv_ -p _lösen_ -d _smsdb_ -c localhost -m mysql -b ME -f /er/plats/för/loggfil
Se `smsd --help` för mer information
Logga sedan in i phpmyadmin och se om databsen fylls med sms, testa skicka sms till telefonen och slutligen gör en entry i outboxen med ditt nummer och ett meddelenade (processed=0, error=-1)och se om du får något sms... Fungerar allt här är det bara att gå vidare, annars blir det att kolla loggar...
Detta är min första guide, och det är möjligt att jag har missat någonting. Skriv om det är någon som har problem så ska jag försöka hjälpa till!