2009-03-07, 00:55
Bannlyst
Den svenska avundsjukan. Klart man ska passa på att resa utomlands om man mår dåligt psykiskt, det är ju rena lyckopillret.

Felet är väl snarare att det är väldigt lätt i Sverige att få gratis pengar genom att säga till Försäkringskassan att man inte "kan" jobba. Så rikta din kritik mot det faktumet, istället för att vara avundsjuk på att folk tar härliga resor.
Citera
2009-03-24, 01:29
Medlem
ofattbar tråd

Jag förstår inte.
Jag får väl reservera mig för att det är natt och hjärnan min kanske sover.

Men det finns väl ingenting alls som hindrar att man semestrar som sjukskriven? Varför ska man inte det för?
Och den som tycker att man bara ska sitta hemma som psykiskt sjuk, vet ingenting om psykiskt illamående väl?

Jag får känslan av att det rör sig om ren och skär avundsjuka.
Sjukskrivna får inte röra på sig. De får knappt le.

For your information så är mycket ohälsa dolda handikapp.
Och om det känns lite lättare i sinnet kan jag som sjukskriven (och har rest) berätta att min semester var fylld med ångest och vanföreställningar och när vi badade funderade jag i hemlighet på att dränka mig. Fast jag log inför andra.

Dock blev semestern något som gjorde att allting kändes något lättare.
Citera
2009-03-24, 01:31
Medlem
Btw, har aldrig hört talas om att man ska fråga FK om man får resa.
Varför skulle man?
Var finns de reglerna att läsa?
Citera
2009-03-24, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trollare
Btw, har aldrig hört talas om att man ska fråga FK om man får resa.
Varför skulle man?
Var finns de reglerna att läsa?

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/tillfallig_vistelse/
Citat:
"Om du reser utomlands under den tid som du har rätt till sjuklön bör du kontakta din arbetsgivare före avresan. Är du fortfarande sjuk när sjuklöneperioden upphör måste du i god tid före resan ansöka hos Försäkringskassan om att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen. Ett villkor för att du ska få sjukpenning är att resan inte hindrar ditt tillfrisknande eller förvärrar sjukdomen."

eller
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_langre_14/sjuk_utomlands/
Citat:
"Sjuk och resa utomlands
Reser du utomlands när du har sjukpenning kan du få behålla den under utlandsvistelsen, förutsatt att inte resan hindrar ditt tillfrisknande eller förvärrar sjukdomen.

Du måste ansöka om att få behålla sjukpenningen innan du reser.
"
Citera
2009-03-24, 17:21
Medlem
ok, föregående talare. Det var verkligen mer än vad jag visste.

Men sedan är det trots allt så att FK är en mkt ologisk myndighet,
jag skulle aldrig ansöka och krångla om en sådan sak. Aldrig.

Och orkar man, så visst, bra. Då finns det heller säkerligen ingenting som hindrar en från att åka, efter vad som framgår i den texten.

offpistresa för en person med benskörhet kanske, eller vad skulle de rimligen kunna avslå.
Visserligen vet man aldrig med Fk, de är som sagt mkt ologiska.
Citera
2010-06-13, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrKvick
Den svenska avundsjukan. Klart man ska passa på att resa utomlands om man mår dåligt psykiskt, det är ju rena lyckopillret.

Felet är väl snarare att det är väldigt lätt i Sverige att få gratis pengar genom att säga till Försäkringskassan att man inte "kan" jobba. Så rikta din kritik mot det faktumet, istället för att vara avundsjuk på att folk tar härliga resor.

Instämmer!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in