2009-02-23, 16:03
Medlem
MassiveBs avatar
Jag har en anställd som är långtids sjukskriven för "psykiska besvär". Jag ifrågasätter inte korrektheten i det, men jag har fått höra på omvägar att person skall åka till Bali i två veckor.

Vad kan jag som arbetsgivare göra? Jag kan ju åka över till den anställde, men jag kan ju inte göra något om denne inte är hemma. Nu talar vi inte om åtgärder från Försäkringskassan, utan vad jag som arbetgivare kan göra.

Skall jag låta det bero, eller har någon några tips? Vad säger lagen om detta?
Citera
2009-02-23, 16:06
Medlem
Snövits avatar
Du kan väl anmäla det till försäkringskassan sen kan du ju också konfrontera den anställda.
Citera
2009-02-23, 16:08
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Du kan väl anmäla det till försäkringskassan sen kan du ju också konfrontera den anställda.

Visst. Men med vilka bevis då? Jag kan ju inte säga "jag tror du åkte utomlands" till den anställde och till FSK. Kan jag säga upp personen om jag hittar bevis?
Citera
2009-02-23, 16:11
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Finns det någon lag som säger att man inte får resa medans man är sjukskriven? folk som har t.e.x hudbesvär resor ju till värmen för att underlätta läkningen.
Citera
2009-02-23, 16:17
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Finns det någon lag som säger att man inte får resa medans man är sjukskriven? folk som har t.e.x hudbesvär resor ju till värmen för att underlätta läkningen.

Har kontaktat Företagarna ang det, men där fick jag inga raka svar. Jag vet att den anställde kan ansöka om tillstånd från FSK att vistas utomlands med sjukpenning. Men så vitt jag vet har inte denna person gjort det. Så om jag får bevis, så kan han bli av med sjukpenningen. Men är det orsak till avsked?
Senast redigerad av MassiveB 2009-02-23 kl. 16:22.
Citera
2009-02-23, 16:39
Medlem
står det inget i intyget specifikt får man röra sig fritt, inget hindrar honom från att åka utomlands, men varför skulle han lägga pengar på det när han inte har råd ? varför bryr du dig för om han åker utomlands ?
Citera
2009-02-23, 16:43
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobs
står det inget i intyget specifikt får man röra sig fritt, inget hindrar honom från att åka utomlands, men varför skulle han lägga pengar på det när han inte har råd ? varför bryr du dig för om han åker utomlands ?

Det var en bra fråga? retar det dig att han kan resa men inte jobba?
Citera
2009-02-23, 16:44
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Fk kan bevilja utlandsresa för sjukskrivna:
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/tillfallig_vistelse/

Citat:
Sjuklön eller sjukpenning utomlands?Om du reser utomlands under den tid som du har rätt till sjuklön bör du kontakta din arbetsgivare före avresan. Är du fortfarande sjuk när sjuklöneperioden upphör måste du i god tid före resan ansöka hos Försäkringskassan om att få behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen. Ett villkor för att du ska få sjukpenning är att resan inte hindrar ditt tillfrisknande eller förvärrar sjukdomen. Blir du akut sjuk i EU/EES-land eller ett land som Sverige har konvention om social trygghet med ska du göra sjukanmälan till arbetsgivaren alternativt till Försäkringskassan, första dagen du är sjuk. Om du blir sjuk i ett land utanför EU/EES-området eller som Sverige inte har konvention med så kan du inte få sjukpenning förrän du är tillbaka i Sverige.

Sjuklön= från arbetsgivaren de två första veckorna, sedan sjukpenning från Fk.

Det går nog inte att bevisa om man åkt utan tillstånd (såvida man inte behövt söka akutsjukvård utomlands, då blir ju Fk inblandat och man blir därmed avslöjad)
Citera
2009-02-23, 16:48
Medlem
Giffoxs avatar
Brukar inte en avkopplande resa till sydligare breddgrader göra gott för "läkningsprocessen" och därmed eventuellt avkorta sjukskrivningen vilket kan vara till din fördel?
Citera
2009-02-23, 16:53
Medlem
Moots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Jag har en anställd som är långtids sjukskriven för "psykiska besvär". Jag ifrågasätter inte korrektheten i det, men jag har fått höra på omvägar att person skall åka till Bali i två veckor.

Så du har en anställd som har psykiska besvär, och du antar att det stämmer - och du vill avskeda killen för en semester? Jag kan förstå om du tvivlar på diagnosen (har kompis som sett sina anställda spela tennis när de har ont i armen. . .), men om den stämmer är det väl inte mycket du kan göra?

Som tidigare nämnt är det väl bara för killen att säga att det påskyndar "läkningen" av den psykiska åkomman att komma bort ett tag.
Citera
2009-02-23, 17:41
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moot
Så du har en anställd som har psykiska besvär, och du antar att det stämmer - och du vill avskeda killen för en semester? Jag kan förstå om du tvivlar på diagnosen (har kompis som sett sina anställda spela tennis när de har ont i armen. . .), men om den stämmer är det väl inte mycket du kan göra?

Som tidigare nämnt är det väl bara för killen att säga att det påskyndar "läkningen" av den psykiska åkomman att komma bort ett tag.

Absolut tror jag säkerligen att en utomlandsresa kan påverka läkning. Men då får man ta den gängse vägen och dels fråga om semester eller skicka till FSK och ansöka om tillstånd. Det jag känner är att killen ljuger.
Citera
2009-02-23, 17:59
Medlem
Giffoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Jag har en anställd som är långtids sjukskriven för "psykiska besvär". Jag ifrågasätter inte korrektheten i det
?
Rent principiellt förstår jag och håller med men är det värt att bråka om? Kan inte se att det medför några långsiktiga fördelar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in