Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Jag har en anställd som är långtids sjukskriven för "psykiska besvär". Jag ifrågasätter inte korrektheten i det, men jag har fått höra på omvägar att person skall åka till Bali i två veckor.
Vad kan jag som arbetsgivare göra? Jag kan ju åka över till den anställde, men jag kan ju inte göra något om denne inte är hemma. Nu talar vi inte om åtgärder från Försäkringskassan, utan vad jag som arbetgivare kan göra.
Skall jag låta det bero, eller har någon några tips? Vad säger lagen om detta?
Förstår inte ditt problem faktiskt?
Du tror att den anställde är sjuk "på riktigt", FK betalar hans sjukpenning och du funderar på vad du ska/kan göra?
Ärligt:
Du vet inte om den anställde har blivit rekommenderad en utlandsresa av sin läkare, du betalar ingen sjuklön etc.
Det som KAN hända om den anställde inte ansökt om tillstånd att få behålla sin sjukpenning under sin utlandsvistelse är att han förlorar sin sjukpenning. Du kan naturligtvis göra hans liv tufft genom att "skvallra" till FK (som kanske godkänt hans resa iofs) men det är bara dit du kommer.
Att han åker utomlands och mister sin ersättning för tiden har varit utomlands (mista ersättning är inte lika med att sjukskrivningen avslutas) är INTE skäl för uppsägning. Det gör bara din anställdes liv svårare!
Smartare är väl att höra av dig till personen och säga att du hört att han tänkt resa utomlands och fråga, för hans skull, om han sökt tillstånd från FK eftersom han annars "kan" mista ersättningen. Och sedan önska personen en trevlig resa som förhoppningsvis hjälper denne i dess tillfrisknande!