2009-02-23, 18:51
Medlem
Jag har vart utomlands totalt 25 dagar.
FK viste om det samt min läkare.
Vid samma tid skulle FK förlägga min sjukskrivning.
Inga problem ifall det gynnar ens tillfrisknande o kan styrkas av läkare.
Problemet är att jag mådde bättre innan jag åkte och sämre efteråt.
Med facit i hand skulle jag aldrig åkt.
Det är påfrestande resa .
Citera
2009-02-23, 18:52
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
?
Rent principiellt förstår jag och håller med men är det värt att bråka om? Kan inte se att det medför några långsiktiga fördelar.

Visst, men min styrelse ser inte det på det sättet. Jag kommer ta ett enskilt samtal med personen i fråga. Jag är mer skyddande, men låter konstigt att det inte finns reglerat i lag vad folk får och inte får göra mot arbetsgivaren när dom är sjukskrivna.
Citera
2009-02-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MassiveB
Visst, men min styrelse ser inte det på det sättet. Jag kommer ta ett enskilt samtal med personen i fråga. Jag är mer skyddande, men låter konstigt att det inte finns reglerat i lag vad folk får och inte får göra mot arbetsgivaren när dom är sjukskrivna.
Det ska finnas författade regler /avtal från arbetsgivarens sida.
Kan inte komma med efterkonstruktioner. Finns allmäna regler gällande sjukskrivning o arbetsgivaren .
Det är läkaren som avgör behandlingsmetod samt rehabilitering , inte en styrelse/arbetsgivaren.
Det är FK som avgör sin del , inte arbetsgivaren .
Citera
2009-02-23, 18:58
Medlem
Citat:
Jag har en anställd som är långtids sjukskriven för "psykiska besvär". Jag ifrågasätter inte korrektheten i det, men jag har fått höra på omvägar att person skall åka till Bali i två veckor.

Vad kan jag som arbetsgivare göra? Jag kan ju åka över till den anställde, men jag kan ju inte göra något om denne inte är hemma. Nu talar vi inte om åtgärder från Försäkringskassan, utan vad jag som arbetgivare kan göra.

Skall jag låta det bero, eller har någon några tips? Vad säger lagen om detta?

Kör på! Antingen är man sjuk och då är man hemma eller så är man frisk och arbetar samt har möjligheten till semester.
Citera
2009-02-23, 21:54
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBIT
Kör på! Antingen är man sjuk och då är man hemma eller så är man frisk och arbetar samt har möjligheten till semester.

Visst. Men vilken lag refererar du till? Och hur skall jag få bevis om han blånekar?
Citera
2009-02-23, 22:09
Medlem
Citat:
Visst. Men vilken lag refererar du till? Och hur skall jag få bevis om han blånekar?

Tyvärr ingen lag men kan du inte kolla upp med HR-avdelningen? Ta sedan ett snack med vederbörande och du lär märka ganska snabbt om h'n varit utomlands.
Citera
2009-02-23, 23:53
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Vad är det för skitsnack, personen i fråga kan ju till och med ha blivit rekommenderad en liten resa av sin läkare.
Citera
2009-02-24, 02:07
Medlem
Hur är det med resa inom landet då? Eller typ en Helsingborgare som drar till Helsingör över dagen? Det borde ligga mer på arbetsgivarens ansvar att se till att täcka såna här saker i kontraktet, det är ju uppenbart hur jobbigt det blir när myndigheter ska blanda sig i.
Citera
2009-02-24, 12:29
Medlem
CumBodjas avatar
Citat:

Du är antagligen även av den uppfattningen att om man är handikappad så sitter man i rullstol?
Citera
2009-02-24, 12:30
Avslutad
Citat:
Visst. Men med vilka bevis då? Jag kan ju inte säga "jag tror du åkte utomlands" till den anställde och till FSK. Kan jag säga upp personen om jag hittar bevis?

Personen kanske har psykiska besvär pågrund av depression och således behöver miljöombyte för att kunna komma tillbaka.

Vill du inte ha tillbaka en frisk och motiverad anställd på arbetsplatsen? Visst du kanske tänker att han egentligen inte är sjuk utan bara är sjukskriven för att kunna glassa runt, må så vara men innan du anklagar honom för detta får du se till att ha endel för fötterna annars kommer du själv åka dit för att du håller på och sprida falska anklagelser mot personen.
Citera
2009-03-06, 03:15
Medlem
Citat:
Jag har en anställd som är långtids sjukskriven för "psykiska besvär". Jag ifrågasätter inte korrektheten i det, men jag har fått höra på omvägar att person skall åka till Bali i två veckor.

Vad kan jag som arbetsgivare göra? Jag kan ju åka över till den anställde, men jag kan ju inte göra något om denne inte är hemma. Nu talar vi inte om åtgärder från Försäkringskassan, utan vad jag som arbetgivare kan göra.

Skall jag låta det bero, eller har någon några tips? Vad säger lagen om detta?

Förstår inte ditt problem faktiskt?
Du tror att den anställde är sjuk "på riktigt", FK betalar hans sjukpenning och du funderar på vad du ska/kan göra?

Ärligt:
Du vet inte om den anställde har blivit rekommenderad en utlandsresa av sin läkare, du betalar ingen sjuklön etc.

Det som KAN hända om den anställde inte ansökt om tillstånd att få behålla sin sjukpenning under sin utlandsvistelse är att han förlorar sin sjukpenning. Du kan naturligtvis göra hans liv tufft genom att "skvallra" till FK (som kanske godkänt hans resa iofs) men det är bara dit du kommer.

Att han åker utomlands och mister sin ersättning för tiden har varit utomlands (mista ersättning är inte lika med att sjukskrivningen avslutas) är INTE skäl för uppsägning. Det gör bara din anställdes liv svårare!

Smartare är väl att höra av dig till personen och säga att du hört att han tänkt resa utomlands och fråga, för hans skull, om han sökt tillstånd från FK eftersom han annars "kan" mista ersättningen. Och sedan önska personen en trevlig resa som förhoppningsvis hjälper denne i dess tillfrisknande!
Citera
2009-03-07, 00:28
Medlem
kramdjurs avatar
Du låter som en ganska missunsamm person. För några år sedan var det en kille som sköt sin chef med en pilbåge! Hoppas du får en sån anställd en dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in