• 1
  • 2
2009-02-22, 22:19
Medlem
hur tillagar man grisfötter egentligen jag har köpt två st och vet inte hur jag ska göra, är det som å göra karrekotletter ungefär ?
lite tips på vad ja ska krydda med vill ja också ha
Citera
2009-02-22, 22:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrenalinjunkie
hur tillagar man grisfötter egentligen jag har köpt två st och vet inte hur jag ska göra, är det som å göra karrekotletter ungefär ?
lite tips på vad ja ska krydda med vill ja också ha
Du kan nog glömma att äta dem i kväll. De tar några timmar att koka. Man använder samma kryddor som till fläsklägg.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 22:25
Medlem
girlie-girlies avatar
Jag rekommenderar dig att itne äta det. Usch, vidrigt..
Citera
2009-02-22, 22:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlie-girlie
Jag rekommenderar dig att itne äta det. Usch, vidrigt..
Det är en klassisk rätt på julbordet. Antingen gillar man det eller så gör man det inte. Det finns liksom inga mittimellan.

Själv gillar jag det, trots att det inte har så mycket smak utan är mest gelé och lite fett.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 22:30
Medlem
kan man inte ungsbaka grisfötterna? och jag har hela natten på mig så

förresten girlie-girlie har du smakat grisfötter? för det har inte jag men jag ändå vill prova nåt nytt (jag kommer inte tugga på klövarna/naglarna)
Citera
2009-02-22, 22:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
kan man inte ungsbaka grisfötterna? och jag har hela natten på mig så

förresten girlie-girlie har du smakat grisfötter? för det har inte jag men jag ändå vill prova nåt nytt (jag kommer inte tugga på klövarna/naglarna)
Du kan ugnsbaka dem men likväl måste du koka dem först. Det blir lite som den polska rätten golonka.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan ugnsbaka dem men likväl måste du koka dem först. Det blir lite som den polska rätten golonka.

~Paul~

hur länge ska dom koka ? kan det bli gott med vanlig salt, peppar och soja som marinad måntro?
Citera
2009-02-22, 22:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
hur länge ska dom koka ? kan det bli gott med vanlig salt, peppar och soja som marinad måntro?
Ca 2½-3 h, beroende på storlek. Nej inte soja! Kör med salt, lagerblad, hela vitpepparkorn, hela kryddpepparkorn och lök skuren i grova bitar i kokvattnet. Överdriv inte mängden av dessa kryddor eftersom de har en ganska potent arom. Ta bara några korn av varje och ca 2 mindre lagerblad. Löken kan däremot vara normal till stor.

Någon marinad behöver du inte. Koka upp vattnet, salta i det och lägg i grisfötterna. Skumma av efter en stund och lägg i resten av ingredienserna. Låt puttra till fötterna är genommjuka och köttet nästan faller av. Häll på mer vatten vid behov. Fötterna skall vara täckta hela tiden.

~Paul~
Citera
2009-02-23, 05:43
Medlem
64550.s avatar
Citat:

~Paul~

vafan, jag trodde golonka va en påhittat rätt av grotesco gänget
Citera
2009-02-23, 08:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64550.
vafan, jag trodde golonka va en påhittat rätt av grotesco gänget
Nejdå: http://www.kuchniapolska.foody.pl/ui...eczonaPiwo.jpg

~Paul~
Citera
2009-02-23, 09:25
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Nejdå: http://www.kuchniapolska.foody.pl/ui...eczonaPiwo.jpg

~Paul~

Drägglar! Det lustiga är att jag har gått och kåtat upp mig på den rätten i några dagar nu. För det är väl i princip samma grej som Schweinhaxen?
Citera
2009-02-23, 10:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddaren
För det är väl i princip samma grej som Schweinhaxen?
Ja, i stort sett.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här