2009-02-22, 22:12
Medlem
lasse_66s avatar
Jag har en dotter som går andra året på gymnasiet. Hon har under senaste veckan blivit kränkt, nedtryckt och falskt anklagad av en lärare.
Kan man gå vidare med detta?
Vad kan man vänta sig för åtgärder av ledningen? (rektorn)
Efter att jag mailat till läraren om att jag tyckte hon behandlat min dotter orättvist blev min dotter utsatt för alla möjliga anklagelser t ex ogiltig frånvaro, dålig attityd och detta kom fram först efter mitt mail till läraren.
Jag har inte hört någonting om detta förrän nu och min dotter kom hem med en lapp om frånvaron som skulle skrivas på och skickas till CSN. Hon hade 20,1% i frånvaro. Detta känns som ett påhopp mot mig och min dotter och jag skulle vara tacksam för svar på hur jag ska agera. Vilka lagar finns att följa? Har varit ute på BEOs sida men vet ej om det gäller mig och min dotter.
Har även pratat med lärare och rektor men inte fått gehör för min åsikt.
Tacksam för ärliga och snabba svar för min dotters skull
Har inte gjort många inlägg men detta är så viktigt för mig och min familj.
Dottern är under 18 år.
Senast redigerad av lasse_66 2009-02-22 kl. 22:16.
Citera
2009-02-22, 22:20
Medlem
Zezuios avatar
Läraren gör väl sig skyldig till Förtal och ofredande skulle jag tippa på. Men jag tycker du borde ringa eller träffa denne "lärare" och snacka vett med han, det ger bättre effekt än ett mail. Folk är alltid stödigare via internet för vana.
Ta kontakt med rektorn och berätta vad som hänt och hur ni skal lösa det.

Du kan ju också göra en polisanmälan om detta inte skulle lösa sig.
Citera
2009-02-22, 22:23
Medlem
Jag tycker att du borde få din dotter att gå mer i skolan, att missa 20% av skoltiden är inte bra för någon. Ställa lite krav, visst du kanske ställer hårda krav. Men att hon inte sköter sin skolgång gör ju att hela eran familjs ekonomi blir sämre, ni blir av med flerbarnstillägg osv. Så försök få henne att gå i skolan mer. Jag tror inte att någon lärare anmäler frånvaro bara för att förstöra för henne/er.

Så mitt tips är att få henne att gå mer i skolan, det tjänar alla på.
Iom att det ska gå till CSN så ser ju inte jag något annat än lättja som problemet. Om det är några andra problem, såsom problem hemma, problem i skolan (mobbning etc) så får man dispans och man blir inte av med studiebidrag och flerbarnstillägg. Men då måste man ju ha pratat med skolsköterska/kurator om sina problem

kanske ett hårt men ärligt svar..

Men om nu läraren skulle göra det för att förstöra så är det ju polisanmälan om förtal som gäller skulle jag tro
Citera
2009-02-22, 22:40
Medlem
lasse_66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hammarlind
Jag tycker att du borde få din dotter att gå mer i skolan, att missa 20% av skoltiden är inte bra för någon. Ställa lite krav, visst du kanske ställer hårda krav. Men att hon inte sköter sin skolgång gör ju att hela eran familjs ekonomi blir sämre, ni blir av med flerbarnstillägg osv. Så försök få henne att gå i skolan mer. Jag tror inte att någon lärare anmäler frånvaro bara för att förstöra för henne/er.

Så mitt tips är att få henne att gå mer i skolan, det tjänar alla på.
Iom att det ska gå till CSN så ser ju inte jag något annat än lättja som problemet. Om det är några andra problem, såsom problem hemma, problem i skolan (mobbning etc) så får man dispans och man blir inte av med studiebidrag och flerbarnstillägg. Men då måste man ju ha pratat med skolsköterska/kurator om sina problem

kanske ett hårt men ärligt svar..

Men om nu läraren skulle göra det för att förstöra så är det ju polisanmälan om förtal som gäller skulle jag tro

Jag skulle gärna göra detta om jag hade fått veta. Efter att jag fått reda på problemet har jag tagit tag i frånvaron. Det jag undrar över är ju hur jag gör när jag inget fått veta. Då hade ju aldrig detta problemet uppstått. Är det godkänt att skicka med brevet med eleven hem? Borde det inte kommit på posten? Eftersom det kommer fram efter jag skickat ett mail och pratat med läraren i telefon om att hon kränkt min dotter inför klassen känns det helt enkelt som en hämndaktion. Under hela skoltiden fram till vårterminen -09 har allt fungerat bra.
Citera
2009-02-22, 23:00
Medlem
fordonsförarens avatar
Din dotter skolkar så till den milda grad att studiebidraget nu möjligtvis dras in. Läraren påpekar det olämpliga i detta, möjligtvis på ett socialt olämpligt vis. Du tolkar det hela som att hon har blivit kränkt och oskyldigt anklagad. Dessutom känner du dig personligen påhoppad för att läraren följer sina skyldigheter och rapporterar skolket. Jag förutsätter här att inte läraren har fabulerat ihop frånvaron för det kan jag inte tänka mig.

Angående frånvaron antar jag att hon går på gymnasiet är därmed är där frivilligt. Då skolplikten saknas finns ingen skyldighet att underätta dig om skolket även om detta givetvis är lämpligt.

Som en sista desperat tråd drar du i möjligheten om att brevet skall postas och inte skickas med eleven hem för att fälla skolan på ett formellt fel. Där har du nog inte mycket att hämta.

Sammanfattat så är problemet egentligen att läraren pratade med eleven inför klassen istället för i enrum vilket kanske hade varit smidigare. Att vara osmidig är inget lagbrott. Läraren är inte i närheten av att uppnå förtalsnivå enligt de uppgifter du har lämnat.
Citera
2009-02-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasse_66
Jag skulle gärna göra detta om jag hade fått veta. Efter att jag fått reda på problemet har jag tagit tag i frånvaron. Det jag undrar över är ju hur jag gör när jag inget fått veta. Då hade ju aldrig detta problemet uppstått. Är det godkänt att skicka med brevet med eleven hem? Borde det inte kommit på posten? Eftersom det kommer fram efter jag skickat ett mail och pratat med läraren i telefon om att hon kränkt min dotter inför klassen känns det helt enkelt som en hämndaktion. Under hela skoltiden fram till vårterminen -09 har allt fungerat bra.

Ja där har du rätt. En gymnasieskola borde sköta det betydligt bättre, att skicka med lappar hem känns ju väldigt lågstadie. Men jag vet inte om det är något fel med att skicka med lappen hem. Jag hade pratat med rektor om det som har hänt och händer inget efter det så får du gå ännu högre, kommun etc.

Citat:
Under hela skoltiden fram till vårterminen -09 har allt fungerat bra.
Jag trodde att det hade pågått en längre tid och att du hade kunnat ha koll på det, ber om ursäkt för detta.
Citera
2009-02-22, 23:04
Medlem
Stuuuuutes avatar
Gnäll, tror de är din dotter som e en satmara då ja vet hur dagens damer är i den åldern då jag själv inte är många år äldre.

Vilken linje går hon?
Citera
2009-02-22, 23:25
Medlem
Djurmos avatar
Visst kan man tycka att en lärare ska det ena och det andra, men att hinna med enskillda samtal med en elev låter sig inte alltid göras. Dessutom kan det innebära risker för läraren ifråga, dottern kan ju få för sig att jävlas och påstå att läraren gjort närmanden eller sagt saker som är kränkande. Jag skulle inte ta ett enskillt samtal med en unge i alla lägen. Är det en obstinat elev så skulle jag nog passa mig.

Där med inte sagt att din dotter är obstinat, men det finns ungdomar som söker konfrontation och gärna sätter dit en lärare.
Citera
2009-02-23, 07:40
Medlem
erlgs avatar
Jag kan inte uttala mig om huruvida läraren gjorde fel när han eller hon anklagade din dotter för att ha gjort något som hon uppger att hon inte hade gjort. Jag har själv jobbat i skolan och har vid ett flertal tillfällen varit med om att ungar som pangat en fönsterruta eller liknande har försökt ljuga om det. Enligt gymnasieförordningen skall vårdnadshavare till barn som skolkar kontaktas, och detta skall ske skyndsamt. Denna skyldighet upphör först efter att eleven har fyllt 18 år. Om skolket har pågått under en längre tid utan att du har fått veta det kan du anmäla detta till Skolinspektionen
Citera
2009-02-23, 07:56
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:

Om problemen har börjat först vårterminen -09 så har ju läraren reagerat oerhört snabbt, vilket är lovvärt. Vårterminen har ju endast pågått ca 2 månader.

Tyvärr tror jag att du är en s.k. curlingförälder som inte vill tro något ont om din avkomma. Sanningen är dock oftast den motsatta! Flickor i gymnasieåldern är inte sällan manipulativa. Det är i denna ålder som kompisar och killar börjar prioriteras framför skola och föräldrar. Erfarenheten säger att lärarens kritik mot din dotter nog inte är helt obefogad!

Om du anser dig ha bevis - utöver din dotters berättelse - på att läraren har agerat olämpligt skall du givetvis i första hand tala med skolans rektor. Denne har möjlighet att såväl vidta arbetsrättsliga disciplinåtgärder som att göra en polisanmälan. Du kan givetvis själv göra en polisanmälan, men jag tror att det är rätt utsiktslöst om du inte har ordentligt med bevisning för att läraren skulle ha begått ett brott. Emellertid finns det inget i din berättelse som antyder att ett brott skulle ha blivit begånget.
Citera
2009-02-23, 11:36
Medlem
Stuuuuutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Om problemen har börjat först vårterminen -09 så har ju läraren reagerat oerhört snabbt, vilket är lovvärt. Vårterminen har ju endast pågått ca 2 månader.

Tyvärr tror jag att du är en s.k. curlingförälder som inte vill tro något ont om din avkomma. Sanningen är dock oftast den motsatta! Flickor i gymnasieåldern är inte sällan manipulativa. Det är i denna ålder som kompisar och killar börjar prioriteras framför skola och föräldrar. Erfarenheten säger att lärarens kritik mot din dotter nog inte är helt obefogad!

Om du anser dig ha bevis - utöver din dotters berättelse - på att läraren har agerat olämpligt skall du givetvis i första hand tala med skolans rektor. Denne har möjlighet att såväl vidta arbetsrättsliga disciplinåtgärder som att göra en polisanmälan. Du kan givetvis själv göra en polisanmälan, men jag tror att det är rätt utsiktslöst om du inte har ordentligt med bevisning för att läraren skulle ha begått ett brott. Emellertid finns det inget i din berättelse som antyder att ett brott skulle ha blivit begånget.
Bra skrivet.
Citera
2009-02-23, 16:19
Medlem
lasse_66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Jag kan inte uttala mig om huruvida läraren gjorde fel när han eller hon anklagade din dotter för att ha gjort något som hon uppger att hon inte hade gjort. Jag har själv jobbat i skolan och har vid ett flertal tillfällen varit med om att ungar som pangat en fönsterruta eller liknande har försökt ljuga om det. Enligt gymnasieförordningen skall vårdnadshavare till barn som skolkar kontaktas, och detta skall ske skyndsamt. Denna skyldighet upphör först efter att eleven har fyllt 18 år. Om skolket har pågått under en längre tid utan att du har fått veta det kan du anmäla detta till Skolinspektionen

Tack för svaret, jag är medveten om hennes attitydproblem och nu vet jag ju också att hon skolkat. Det jag undrade var vart jag ska vända mig när läraren inte informerat mig. Jag vill ju ta tag i problemet men det är inte lätt om man inte vet. Vet du även vad som kan komma att hända läraren, jag har nämnligen skriftligen på att hon uttryckt sig fel till vår dotter och det var i en annan situation som inte handlade om skolk eller attityd. Jag har även försökt prata med både lärare och rektorn utan att få gehör. Efter att jag tog kontakt med läraren om hennes sätt att uttrycka sig till min dotter gick hon på henne med alla möjliga anklagelser, till så stor grad att hon brast i gråt. Dessutom har jag kontrollerat anklagelserna och de stämmer inte. Det är rena förtal och jag har fått skriftliga bevis på att de är fel. Jag har fått positiva uppgifter från alla andra håll än från den läraren och rektorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in