Citat:
Ursprungligen postat av lasse_66
Jag skulle gärna göra detta om jag hade fått veta. Efter att jag fått reda på problemet har jag tagit tag i frånvaron. Det jag undrar över är ju hur jag gör när jag inget fått veta. Då hade ju aldrig detta problemet uppstått. Är det godkänt att skicka med brevet med eleven hem? Borde det inte kommit på posten? Eftersom det kommer fram efter jag skickat ett mail och pratat med läraren i telefon om att hon kränkt min dotter inför klassen känns det helt enkelt som en hämndaktion. Under hela skoltiden fram till vårterminen -09 har allt fungerat bra.
Om problemen har börjat först vårterminen -09 så har ju läraren reagerat oerhört snabbt, vilket är lovvärt. Vårterminen har ju endast pågått ca 2 månader.
Tyvärr tror jag att du är en s.k. curlingförälder som inte vill tro något ont om din avkomma. Sanningen är dock oftast den motsatta! Flickor i gymnasieåldern är inte sällan manipulativa. Det är i denna ålder som kompisar och killar börjar prioriteras framför skola och föräldrar. Erfarenheten säger att lärarens kritik mot din dotter nog inte är helt obefogad!
Om du anser dig ha bevis - utöver din dotters berättelse - på att läraren har agerat olämpligt skall du givetvis i första hand tala med skolans rektor. Denne har möjlighet att såväl vidta arbetsrättsliga disciplinåtgärder som att göra en polisanmälan. Du kan givetvis själv göra en polisanmälan, men jag tror att det är rätt utsiktslöst om du inte har ordentligt med bevisning för att läraren skulle ha begått ett brott. Emellertid finns det inget i din berättelse som antyder att ett brott skulle ha blivit begånget.