Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Om problemen har börjat först vårterminen -09 så har ju läraren reagerat oerhört snabbt, vilket är lovvärt. Vårterminen har ju endast pågått ca 2 månader.
Tyvärr tror jag att du är en s.k. curlingförälder som inte vill tro något ont om din avkomma. Sanningen är dock oftast den motsatta! Flickor i gymnasieåldern är inte sällan manipulativa. Det är i denna ålder som kompisar och killar börjar prioriteras framför skola och föräldrar. Erfarenheten säger att lärarens kritik mot din dotter nog inte är helt obefogad!
Om du anser dig ha bevis - utöver din dotters berättelse - på att läraren har agerat olämpligt skall du givetvis i första hand tala med skolans rektor. Denne har möjlighet att såväl vidta arbetsrättsliga disciplinåtgärder som att göra en polisanmälan. Du kan givetvis själv göra en polisanmälan, men jag tror att det är rätt utsiktslöst om du inte har ordentligt med bevisning för att läraren skulle ha begått ett brott. Emellertid finns det inget i din berättelse som antyder att ett brott skulle ha blivit begånget.
Tyvärr tror jag att du är en s.k. curlingförälder som inte vill tro något ont om din avkomma. Sanningen är dock oftast den motsatta! Flickor i gymnasieåldern är inte sällan manipulativa. Det är i denna ålder som kompisar och killar börjar prioriteras framför skola och föräldrar. Erfarenheten säger att lärarens kritik mot din dotter nog inte är helt obefogad!
Om du anser dig ha bevis - utöver din dotters berättelse - på att läraren har agerat olämpligt skall du givetvis i första hand tala med skolans rektor. Denne har möjlighet att såväl vidta arbetsrättsliga disciplinåtgärder som att göra en polisanmälan. Du kan givetvis själv göra en polisanmälan, men jag tror att det är rätt utsiktslöst om du inte har ordentligt med bevisning för att läraren skulle ha begått ett brott. Emellertid finns det inget i din berättelse som antyder att ett brott skulle ha blivit begånget.
Jag anser inte att 2 månader är snabbt, om det kommer in någon omyndig och snattar i min butik varannan dag, ska jag då inte anmäla det på 2 månader?
Det som också hör till saken är att rektorn har hand om ca 50 elever. Läraren som varit på min dotter och är mentor åt henne har hand om ca 8 elever (har svårt att förstå hur hon inte kan ta kontakt med mig då)
Detta spelar mindre roll nu då vi vet om vår dotters attitydproblem och nu även om hennes skolk, men det vi letar efter är hur skolan tar sitt ansvar och vad kommer att hända med läraren. (I telefonkontakt har läraren erkänt att hon inte gjort rätt enligt regelverket och kontaktat mig först).
Frågan var vad ledningen (skolchefen) kan göra för åtgärder?
Det verkar som om hon kan få en prick men inte bli avstängd. Hon är inte vidare pedagogisk så det kan hända att hon är obehörig lärare, men det har jag inget belägg för.