2009-02-23, 16:31
Medlem
lasse_66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Om problemen har börjat först vårterminen -09 så har ju läraren reagerat oerhört snabbt, vilket är lovvärt. Vårterminen har ju endast pågått ca 2 månader.

Tyvärr tror jag att du är en s.k. curlingförälder som inte vill tro något ont om din avkomma. Sanningen är dock oftast den motsatta! Flickor i gymnasieåldern är inte sällan manipulativa. Det är i denna ålder som kompisar och killar börjar prioriteras framför skola och föräldrar. Erfarenheten säger att lärarens kritik mot din dotter nog inte är helt obefogad!

Om du anser dig ha bevis - utöver din dotters berättelse - på att läraren har agerat olämpligt skall du givetvis i första hand tala med skolans rektor. Denne har möjlighet att såväl vidta arbetsrättsliga disciplinåtgärder som att göra en polisanmälan. Du kan givetvis själv göra en polisanmälan, men jag tror att det är rätt utsiktslöst om du inte har ordentligt med bevisning för att läraren skulle ha begått ett brott. Emellertid finns det inget i din berättelse som antyder att ett brott skulle ha blivit begånget.

Jag anser inte att 2 månader är snabbt, om det kommer in någon omyndig och snattar i min butik varannan dag, ska jag då inte anmäla det på 2 månader?
Det som också hör till saken är att rektorn har hand om ca 50 elever. Läraren som varit på min dotter och är mentor åt henne har hand om ca 8 elever (har svårt att förstå hur hon inte kan ta kontakt med mig då)
Detta spelar mindre roll nu då vi vet om vår dotters attitydproblem och nu även om hennes skolk, men det vi letar efter är hur skolan tar sitt ansvar och vad kommer att hända med läraren. (I telefonkontakt har läraren erkänt att hon inte gjort rätt enligt regelverket och kontaktat mig först).
Frågan var vad ledningen (skolchefen) kan göra för åtgärder?
Citera
2009-02-23, 16:32
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasse_66
Tack för svaret, jag är medveten om hennes attitydproblem och nu vet jag ju också att hon skolkat. Det jag undrade var vart jag ska vända mig när läraren inte informerat mig. Jag vill ju ta tag i problemet men det är inte lätt om man inte vet. Vet du även vad som kan komma att hända läraren, jag har nämnligen skriftligen på att hon uttryckt sig fel till vår dotter och det var i en annan situation som inte handlade om skolk eller attityd. Jag har även försökt prata med både lärare och rektorn utan att få gehör. Efter att jag tog kontakt med läraren om hennes sätt att uttrycka sig till min dotter gick hon på henne med alla möjliga anklagelser, till så stor grad att hon brast i gråt. Dessutom har jag kontrollerat anklagelserna och de stämmer inte. Det är rena förtal och jag har fått skriftliga bevis på att de är fel. Jag har fått positiva uppgifter från alla andra håll än från den läraren och rektorn.

Uppenbart har väl läraren informerat dig angående skolket? Du uppgav att problemen hade börjat nu på vårterminen -09 som inleddes i börja av januari och nu är vi endast i slutet av februari. Jag fattar därför inte vad du menar.

Anser du dig ha fog för kritik mot läraren så är det i första hand rektorn som du skall vända dig till. Denne kan - som jag redan har skrivit - vidta åtgärder som avstängning och ytterst avskedande.

Agerar inte rektorn får du gå upp ett steg över dennes huvud med samma krav och anmärkningar.
Citera
2009-02-23, 17:02
Medlem
lasse_66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Uppenbart har väl läraren informerat dig angående skolket? Du uppgav att problemen hade börjat nu på vårterminen -09 som inleddes i börja av januari och nu är vi endast i slutet av februari. Jag fattar därför inte vad du menar.

Anser du dig ha fog för kritik mot läraren så är det i första hand rektorn som du skall vända dig till. Denne kan - som jag redan har skrivit - vidta åtgärder som avstängning och ytterst avskedande.

Agerar inte rektorn får du gå upp ett steg över dennes huvud med samma krav och anmärkningar.

Ska försöka bena ut saken.
1. Läraren beter sig illa mot min dotter
2. Jag hör av mig till läraren via mail när jag pratat med min dotter och hon berättar vad som hänt.
3. Läraren tar in min dotter och skriker, talar om att hon inte tänker ta tillbaka någonting, påstår massa saker som inte är sant och och ger min dotter ett brev om att hon har en massa ogiltig frånvaro.
4. min dotter talar om delar av samtalet till mig
5. läraren tar kontakt med mig och talar om attityd, frånvaro, studieresultat osv.
6. tar kontakt med rektor och frågar varför de inte skött sitt eget regelverk och informerat mig, hon låter mig inte komma till tals och även hon påstår saker som inte är sant.
7. har ett långt samtal med min dotter där hon berättar hur samtalet gick till, hon hade varit väldigt ledsen, och är fortfarande deppig.
så med andra ord, det som utlöser allting verkar vara min önskan om en ursäkt för att hon kränkte min dotter inför klassen (vi har mailsvar från läraren där hon erkänner sitt misstag).
Citera
2009-02-23, 17:31
Medlem
No-n-sences avatar
Hur kan du vara säker på att det lärare och rektor säger inte är sant?
Du kan inte bara gå på din dotters utsago.

Var är det för typ av skola. Rektor för 50st elever låter som någon form av fri-eller specialskola.
Citera
2009-02-23, 17:50
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Hur kan du vara säker på att det lärare och rektor säger inte är sant?
Du kan inte bara gå på din dotters utsago.

Var är det för typ av skola. Rektor för 50st elever låter som någon form av fri-eller specialskola.

Ja, jag kan inte heller frigöra mig från känslan att TS sätter lite för stor tillit till dotterns berättelse. Exempel på detta är uppgiften om att läraren skulle ha tagit in dottern och skrikit samt kommit med osanna påståenden. Har detta bekräftats, fanns vittnen eller är det endast dotterns berättelse som ligger till grund för TS uppgifter?

Men, men .....jag har nu återkommande klargjort vad TS kan och bör göra om h*n anser sig ha fog för kritiken mot läraren. Nu är det upp till TS att agera.
Citera
2009-02-23, 19:01
Medlem
lasse_66s avatar
Heter ej Ploman.
Min dotters utsago sätter jag inte störst vikt vid. Utan det är i telefonsamtal med rektor och lärare/mentor som många påståenden kom upp om min dotter. Det läraren/mentorn och rektorn påstår är olika saker, men jag har tagit kontakt med dessa personer/företag som ingår i påståendena, de har skriftligen motsatt sig rektorns och lärarens/mentorns utsago.

Jag tänker givetvis på min dotter men även på när nästa elev råkar ut för samma behandling. Jag vill inte att detta ska upprepas, det är ju inte bara min dotter som mår dåligt, hela familjen påverkas.

Jag tror att det ligger något psykopatiskt bakom (40 års kris) vilket inte är något försvar.

Självklart tog jag kontakt med rektorn direkt. Min dotters hela utsago har jag inte fått höra förrän i slutet på veckan.

Nästa steg för mig är att gå till förste rektorn, kan hans åtgärd bli avstängning för läraren eller blir jag kanske tvungen att följa med på min dotters lektioner hos denna lärare/mentor? (för att undvika mer smutskastning).
Citera
2009-02-23, 19:18
Medlem
gomans avatar
Så här:

Om du vill veta vad som är nästa lämpliga instans att gå till, efter rektor, när du vill klaga på hur en lärare har skött (misskött sig) så är svaret att du bör vända dig till skolverkets upplysningstjänst på tel. 08-52 73 32 00 (innan du ringer kan du läsa på lite här http://www.skolverket.se/sb/d/467/a/10793 ). Därmed kan frågan anses vara besvarad och tråden kan överges.

Om du däremot lider av s.k. Judge Judy-syndrom och egentligen undrar om du kan dra skolan inför rätta och få skadestånd så föreslår jag att du berättar exakt vad läraren har sagt. Tråden kan då få leva vidare med ett modifierat diskussionsunderlag.
Citera
2009-02-23, 19:23
Medlem
erlgs avatar
Jag har väldigt svårt att se att mentorn kommer att bli avstängd, utan det som kan komma att ske är att vederbörande får en varning. Om du inte har fått gehör hos rektor kan du givetvis gå vidare till den för styrelsen ansvarige tjänstemannen - i vissa kommuner är detta skolchefen men ansvaret för frivilliga skolformer kan också ligga på annan nämnd.

Varken du eller rektor skall vända er till polisen utan istället göra en anmälan till Skolinspektionen och Barn- och elevombudsmannen.
Citera
2009-02-23, 19:29
Medlem
Optirocs avatar
Utan att dra alla fall över en kam och inte heller döma Lasse 66 här så har jag fått en känsla av att föräldrar i alltför stor utsträckning tar sina barns parti istället för att lyssna på vad skolan har att säga.

Barn kan idag gå över gränsen, gång efter gång och till och med få hjälp av sina föräldrar att försvara sitt beteende. Har bekanta som jobbar på skolor och dom berättar varje gång vi träffas om hur vissa ungar sparkar ner klasskamrater (dom går på mellanstadiet) sparkar lärare, spottar på rektorn och hotar städerskor. När lärarna tar tag i dom så kommer föräldrarna och hotar med anmälan. Rektorerna blir rädda och vågar inget göra.

Jag tycker inte den utvecklingen känns helt sund. Jag undrar vart dagens ungdomar ska lära sig att respektera sina medmänniskor, om dom inte får den hjälpen i hemmet eller skolan.
Citera
2009-02-23, 19:29
Medlem
Krackshots avatar
Något som jag reagerar på är att du är förvånad över att du inte fått veta någonting. När jag fyllde 18 och gick i gymnasiet så blev föräldrarna i princip exkluderade ifrån allt vad rapportering hette.
Din dotter är ju myndig och ska rimligtvis kunna sköta sin skolgång själv, så resonerade skolan jag gick i och skolorna mina kusiner för tillfället går i.
Citera
2009-02-23, 19:43
Medlem
Är hon jättekränkt eller bara lite kränkt? Ta det till kvällspressen så kanske ni får ett mittuppslag där ni tittar med sorgsna ögon upp i kameran. Sedan kommer det stå "Flickan skolkade och läraren kränkte henne. "Jag känner mig jättekränkt" säger flickan". Har ni riktig tur hamnar ni i "idioter får utrymme i kvällspressen" tråden!
Citera
2009-02-23, 20:41
Medlem
lasse_66s avatar
Tack ni som svarat och trott på mig. Det verkar som om hon kan få en prick men inte bli avstängd. Hon är inte vidare pedagogisk så det kan hända att hon är obehörig lärare, men det har jag inget belägg för.

Till er andra kan jag bara säga:
Hon är inte 18 år än.

Jag har jobbat med andra ungdomar på glid i 15 år och alltid kunnat lösa saker med lärare/rektor men inte i detta fallet.

Har barn som tidigare gått i gymnasium men på större orter, har aldrig varit några problem.

Har inga tankar på att dra in polisen, jag vet att åklagaren lägger ner fallet direkt.

Jag vill inte utsätta min dotter för några tidningsmurvlar det känns helt orimligt.

Jag vill bara bli av med läraren så att det löser sig för min dotter och andra elever.

Nu kan mod stänga tråden då jag fått svar på mina frågor om de är juridiskt rätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in