• 1
  • 2
2009-02-22, 19:44
Medlem
Stygians avatar
jag har vänt och vridigt, tryckt och kämpat för kung och fosterland, men jag kan helt enkelt inte svälja hela tabletter, får alltid bita sönder dem i munnen och försöker skölja ner det så gått det går med vatten, och sedan dra tungan mot händerna ett antal gånger för att få bort den avskyvärda smaken ur munnen. nu kanske några av er tänker "fan va äckligt!" ja precis nu börjar ni se mitt problem.

metod just nu, tabletten inkastad i munnen sen försöker jag skälja ner den med vatten, men det slutar alltid med att tabletten glider längst fram i munnen för att sen stanna där, försökt även trycka ner tabletten ner med fingret men det har inte heller lyckats så bra med.
Citera
2009-02-22, 19:47
Medlem
4283s avatar
Ta vatten i munnen först, stoppa in tabletten, luta huvudet grymt mycket bakåt samtidigt som tabletten ligger och flyter i vattnet (dvs inte hunnit nudda tungan än) och svälj det vattnet. Ta sedan ordentligt med vatten och skölj ner den längre och längre.

/geleråttesväljarn, nemas problemas.
Citera
2009-02-22, 19:48
Medlem
Jag hade också problem med det när jag var yngre. Det som fungerade för mig var att dricka mycket vatten samtidigt och liksom göra en "knyck" bakåt med huvudet samtidigt som jag sväljer vattnet så åker tabletten med ner

Du kan ju öva på att svälja tuggummi eller något (ät bara inte för många samtidigt) som inte smakar illa tills du har lärt dig svälja ordentligt
Citera
2009-02-22, 19:50
Medlem
plexens avatar
Jag sväljer inte på en stund så samlas det saliv sen in med tabletten och sedan sväljer jag, funkar alltid, Har börjat göra samma med shot för att dom ska ner snabbt,
Citera
2009-02-22, 19:52
Medlem
4283s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexen
Jag sväljer inte på en stund så samlas det saliv sen in med tabletten och sedan sväljer jag, funkar alltid, Har börjat göra samma med shot för att dom ska ner snabbt,
Det finns tabletter som smakar aaanus om man suger på dem. Då är det här inte ett bra alternativ.
Sen att låta shotten ligga kvar i munnen för att de ska "komma ner snabbt" förstår jag inte. Vätska är ju inget problem att svälja?

*edit; sry, missförstod.
Citera
2009-02-22, 19:53
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Om det är tabletter som går att dela (checka med läkaren eller fass först) så gör det.

Testa något som är tjockare än vatten.T.e.x nyponsoppa,proviva,filmjölk.
Många har svårt att svälja ner tabletter med vatten.
Citera
2009-02-22, 19:56
Medlem
RonaldReagans avatar
Som .zoejane. skriver. Pröva med filmjölk, yoghurt eller annat tjockflytande. Funkar utmärkt för mig. Har också lite svårt att svälja tabletter med vatten.
Citera
2009-02-22, 21:10
Medlem
Jan-gustavs avatar
Filmjölk är jättebra för tablettsväljning, tabletten försvinner i filmjölken och sen är det bara att svälja som om det vore filmjölk... vilket det är...

När jag var liten hade jag lite problem med detta, men någon gång började jag svälja tuggummin istället för att spotta ut dem eftersom de bryts ner löjligt mycket snabbare i magen än i närmaste buske. Sen var det helt plötsligt inga problem att svälja tabletter. Idag har jag inte ens några problem att svälja dem utan tillgång till vatten.
Citera
2009-02-22, 21:17
Medlem
Stygians avatar
får väll kila ner på ica imorgon och köpa en påse mjuda smågodis och testa ut dem olika varianterna och se till att man har flickvännen med sig, man vill ju inte gå ut ur denna värld kvävd på ett gelehallon, fan va pinsamt
Citera
2009-02-22, 21:50
Medlem
jjjjjj123456s avatar
Om tabletter fastnar i halsen på mig, brukar det vara just för att jag lutat huvudet bakåt. Ha huvudet normalt bara, och svälj precis som om det vore mat! Det funkar!!
Citera
2009-02-22, 22:04
Medlem
Helga.Nyborgs avatar
Man kan i stort sätt krossa alla tabletter som har en skåra. Andra tabletter eller kapslar bör man svälja hela.. Kräm eller banan kan va ett bra alternativ att svälja ner tabletter med.
Citera
2009-02-22, 22:05
Medlem
2MissMes avatar
Ät nåt när du ska ta tabletter. Tugga vanlig mat, en macka eller nånting och stoppa in tabletten just när du ska till att svälja. Går ner hur lätt som helst och den hinner inte börja lösa upp sig som den kan göra i filmjölk eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in