Resultat: Det är sommar och nu...
... har trollingsäsongen gått igång på allvar
53,05%
409 röster
... är allt som vanligt. Regn, blåst, och lika många trolltrådar som det brukar
46,95%
362 röster
2010-03-09, 10:28
Medlem
csts avatar
Jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver vara OT, även om det är jobbigt och hackar upp diskussionerna så ser jag till allas rätt att vara källkritiska.
Citera
2010-03-09, 13:19
Medlem
WinterTimes avatar
Då kan man väl åtminstone komma med belägg? Så att det fortfarande uppmuntrar till diskussion?
Citera
2010-03-09, 13:23
Medlem
Bassplays avatar
Jag tycker det känns som att man kan hitta en inlägg där någon trollpolis är framme och enbart postar - Troll!! i varje tråd numera.

Vill dom ha en medalj eller något?

Vissa är så pass uppenbara tror jag inte ens att det behövs för att folk ska förstå att ''Det trollas''
Citera
2010-03-09, 18:20
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeba
Jag håller med till FULLO!
Hade jag bara haft orken så hade jag startat en sådan här tråd själv. "Troll!" är bara ett skällsord som diverse fjortisar på forumet slänger omkring sig nu för tiden. Det har helt och hållet misst sin innebörd. Förr om åren var ett troll en person som systematiskt försökte förstöra för ett forum, oftast eftersom vederbörande hade någonting otalt med de styrande. Nu kan vem som helst bli anklagad för att vara ett troll, vid minsta lilla spex.

Vad spelar det för roll om en person inte menar allvar, när en tråd förströr och roar en mängd personer? Titta bara på Aerodynamite's tråd om låten "Alltid samma känsla". Det är ju en jätterolig tråd. Ändå verkar en del sitta helt högröda i ansiktet framför skärmen och irritera sig över att han är ett "troll".

Upphör med att kalla folk troll!
Det säger jag bara! *hötta*

Edti: Glömde att klämma in ett "Folk är så jävla tråååååkiga" också.

Tycker man stöter på riktiga "troll" lite då och då i forumet. De är endast inne för att förstöra seriösa trådar och då är det väl klart man får reagera. Varför skulle man inte göra det menar du?

Jag kan förstå de som sitter och runkar i porrforumet hela dagarna. Där är det väl kanske ingen mening att reagera på ett troll, men om man kliver utanför den delen och letar efter rätt intressanta diskussioner att ta del av, så kan det vara riktigt jobbigt med troll.
Senast redigerad av BumZ 2010-03-09 kl. 18:24.
Citera
2010-03-10, 09:55
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Tycker man stöter på riktiga "troll" lite då och då i forumet. De är endast inne för att förstöra seriösa trådar och då är det väl klart man får reagera. Varför skulle man inte göra det menar du?

Jag kan förstå de som sitter och runkar i porrforumet hela dagarna. Där är det väl kanske ingen mening att reagera på ett troll, men om man kliver utanför den delen och letar efter rätt intressanta diskussioner att ta del av, så kan det vara riktigt jobbigt med troll.

Jag håller med dig här. När trollanvändare dyker upp i seriösa diskussioner, med påståenden helt tagna ur luften och med uppenbart syfte att provocera, ska man då inte kunna påpeka att det är ett troll, som folk ska undvika att debattera med?

Förvisso kan man RP:a sådana inlägg, men eftersom moderatorerna inte är mer än människor och inte kan ta bort allt trams i samma hastighet som ljuset, så är det väl bra om någon lägger in en trollvarning (en konstruktiv sådan givetvis, att bara skrika "troll!!!11" är bara korkat), så att inte sida upp och sida ner fylls med OT-inlägg.

Folk kan nämligen vara så dumma att de nappar på trollets bete, är det då inte bra om någon, som har genomskådat trollet, kan upplysa övriga om att inte mata det (nu kommer inte alla att lyda uppmaningen ändå, men kanske fler, än om man låter trollet härja fritt)?

Jag ser sådana troll långt mer irriterande än trådskapande troll, vars trådstarter ändå inte brukar vara särskilt seriösa, och därför inte sabbar en vettig diskussion på samma sätt som när ett troll glider in i en tråd.
Citera
2010-03-10, 10:24
Medlem
gronbuskes avatar
Jag tycker att även om man tror att någon är ett troll så behöver man inte anklaga honom/henne/det utan istället svara på det som om det vore ett normalt inlägg. Man kan diskutera/argumentera med/mot troll också.
Citera
2010-03-10, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackster
Vad är det med dessa idioter som alltid skall skriva troll i alla trådar? Vad spelar det för roll om det är en troll eller inte, håll er till ämnet och diskutera det bara. Så vitt jag vet kan ALLT vara trolleri men vad spelar det för roll egentligen det enda som är viktigt är att det pågår en intressant diskussion kring ämnet.

Anledningen att jag postade denna tråden är eftersom dessa personer med mindrevärdeskomplex som alltid skall skriva troll i varje tråd tenderar att sänka nivån något oerhört genom att dra med sig en massa andra idioter som inte kan analysera ämnet själv och också börjar säga troll vilket leder till att fokus flyttas från ämnet till att försöka bevisa om det är en troll eller inte.

Så min uppmaning är SLUTA SMUTSA NER FORUMET OCH TRÅDARNA MED ERA "DET ÄR EN TROLL" INLÄGG. HÅLL ER TILL ÄMNET ELLER SKRIV INGET ALLS, FÖR VAD VI VET KAN 90% AV ALLT VARA TROLL OCH DU SOM ANKLAGAR NÅGON FÖR ATT VARA TROLL ÄR INTE I NÅGON POSITION ATT AVGÖRA VAD NÅGON ÄR.

Skitsnack eller ligger det något i detta?

Ledsen att behöva säga det, men trots dina ansträngningar så kommer nog ingen av de berörda göra som du säger. Folk som skriver troll vill antingen provocera eller är troll själva som vill nedvärdera en story t.ex. Den personen som tror han gör Flashback en tjänst genom att skriva "troll" och one-liners finns inte.

Så de som skriver "troll" och one-liners är förmodligen troll och borde således reportas.
Citera
2010-03-10, 10:45
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzIsNotDead
Men vem bestämmer att en användare nödvändigtsvist är ett troll? Jag har sett många ibland skriva extra provocerande bara för att få fram sin poäng mer och ibland för att spela djävulens advokat. Låt folk själva avgöra om en person trollar eller inte, är dom så dumma att dom nappar på "uppenbara trolls" bete så får dom väl skylla sej själv. Bryter det mot en regel så är det ju bara att RP:a, annars ser jag ingen som helst anledning för att hålla på och påpeka för folk vad man själv anser eller tror om någon, det om något skräpar ner och förstör. Skulle du vara ett troll och inte tas på allvar om jag skrev det här?

Var det inte användaren mihailovic (stavning?) som blev utpekad som troll och blev ombedd av någon om att bli avstäng för h*n skrev och tyckte på ett sätt som vissa inte klarade av eller något. Till sist fick väl folk komma in i tråden och gå i god för mihailovic och intyga om att denne faktiskt inte var ett troll om jag inte minns fel.

Citat:
Ursprungligen postat av gronbuske
Jag tycker att även om man tror att någon är ett troll så behöver man inte anklaga honom/henne/det utan istället svara på det som om det vore ett normalt inlägg. Man kan diskutera/argumentera med/mot troll också.
Precis, man kan ju bara hoppas att folk har tillräkligt mycket under pannbenet för att själva avgöra om en person ljuger eller inte. Person A skriver något helt jävla otroligt. Då väljer man själv att antingen tro på det och debattera med denne eller så tror man inte på personer och skiter helt enkelt i att skriva något. Tror man inte men ändå vill skriva något så är det väl bättre att antingen leka med eller försöka slå hål i argumentationen/historien. Fast det är väl jobbigare än att skrika troll...

Edit tillägg: Saken är ju också den att nu för tiden så är det ju inte bara "uppenbara" troll som blir anklagade för att trolla, det har spridit sej som en pest och nu räcker det med att tycka annorlunda än någon annan eller inte befinna sej på samma höga intelligensnivå som vissa tycker sej finnas på för någon ska bli kallad troll.
Senast redigerad av cheeff 2010-03-10 kl. 11:00.
Citera
2010-03-10, 11:01
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Men vem bestämmer att en användare nödvändigtsvist är ett troll? Jag har sett många ibland skriva extra provocerande bara för att få fram sin poäng mer och ibland för att spela djävulens advokat. Låt folk själva avgöra om en person trollar eller inte, är dom så dumma att dom nappar på "uppenbara trolls" bete så får dom väl skylla sej själv. Bryter det mot en regel så är det ju bara att RP:a, annars ser jag ingen som helst anledning för att hålla på och påpeka för folk vad man själv anser eller tror om någon, det om något skräpar ner och förstör. Skulle du vara ett troll och inte tas på allvar om jag skrev det här?

Var det inte användaren mihailovic (stavning?) som blev utpekad som troll och blev ombedd av någon om att bli avstäng för h*n skrev och tyckte på ett sätt som vissa inte klarade av eller något. Till sist fick väl folk komma in i tråden och gå i god för mihailovic och intyga om att denne faktiskt inte var ett troll om jag inte minns fel.

Det har du givetvis rätt i. Jag tänkte på mer uppenbara fall, där någon går in och skriver (ett exempel) "Alla negrer är utvecklingsstörda!", och sedan bemöter folk detta, kräver källor, alternativt börjar ryggdunka osv. Och personen i fråga ignorerar de vettiga svaren, får mer vatten på sin kvarn och fortsätter att provocera med ogrundade påståenden och diskussionen leder ingenstans, utöver en massa trams och påhopp.

Men du har rätt, är folk så dumma att de börjar debattera med en sådan person, så får de väl skylla sig själva, men det känns ändå onödigt när intressanta trådar spårar ur och de bra inläggen döljs i en massa skit. Givetvis kommer moderatorerna och rensar upp efter ett tag, men i stundens hetta, när kommentarer är uppenbara tramsinlägg och ändå bemöts, borde man då inte kunna inflika något? Visst handlar det om en subjektiv bedömning om en användare är seriös eller ej, men vad jag talar om är mer extrema fall, där användarens agenda är uppenbar. Inte om användare som provocerar för att få fram sin sak.

Och som jag sa, så är inlägg av stilen "Troll öööh!!!11" minsta lika idiotiska som trollinlägg. Men vi anser nog olika om mer konstruktiva påpekanden.
Citera
2010-03-10, 11:04
Medlem
JazzIsNotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Edit tillägg: Saken är ju också den att nu för tiden så är det ju inte bara "uppenbara" troll som blir anklagade för att trolla, det har spridit sej som en pest och nu räcker det med att tycka annorlunda än någon annan eller inte befinna sej på samma höga intelligensnivå som vissa tycker sej finnas på för någon ska bli kallad troll.
Och det är ju givetvis fel att det har blivit så. Ta t.ex. I&I, där en meningsmotståndare direkt klassas som troll, så fort denne inte håller med den "accepterade" åsikten. Det är fel, det håller jag med dig om till 100%.
Citera
2010-03-11, 18:54
Bannlyst
Fyfan vad förbannad jag blir på dessa. De infekterar verkligen varenda jävla tråd på forumet där någon berättar en anekdot ur sitt liv. Usch!

Bara för att era liv är så tråkiga att det inte händer några speciella grejer behöver det inte betyda att allt annat är lögn. Givetvis skapar man endast trådar om saker som vanligtvis inte händer i vardagen och inte att man gått och köpt en liter mjölk (som verkar vara det enda ni kan tro på).
Citera
2010-03-12, 00:43
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinterTime
Folk verkar ju skrika troll så fort någon skriver något som inte stämmer överens med "det vanliga". Vad fasen är det för poäng med att hänga på Flashback om man inte kan våga ta en diskussion om något som inte är helt "normalt"?

Då kan man ju som sagt lika gärna dra iväg till familjeliv eller något istället, om man inte är intresserad av någon diskussion utanför ramarna.

Ja exakt. Det där inträffar ofta när jag kliver in i en diskussion om något känsligt ämne, ungefär som att springa rakt in i en vägg. Det är precis som om folk tror man försöker djävlas med extrema anekdoter eller åsikter. Somliga sitter ju liksom inte här och skriver över tvåtusen inlägg för att skämta. Men jag brukar föreställa mig att dessa individer är helt uppslukade av sin egen lilla bubbla och tror att kosmos enbart kretsar runt deras egen tillvaro. Dem har så pass innehållsfattiga liv att dom glömmer bort hur mycket konstiga människor det faktiskt finns där ute i vida världen. Varför skulle in dom även kunna infiltrera Flashback?

Bara en teori... Och det finns väl inte så mycket att göra åt saken? Människor tycker olika helt enkelt.
Senast redigerad av surfacing 2010-03-12 kl. 00:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in