2009-02-20, 21:07
Medlem
Iaf vi säger nu jag går in och brytter mig in hos en som har stulit min grejer och tar tillbaka, och sammt är jag våldsam m.m, fast ej ute i trafiken.

Kan man förlora körkortet då, för man är våldsam på sådant sätt?
Citera
2009-02-20, 21:11
Medlem
det jag fått lära mig under juridikutbildningen när jag blev militärpolis så kan man bli av med körkort om man bedöms vara olämplig att inneha detta. det kan verka vagt, men de tog som exempel att om man missbrukar alkohol eller narkotika och blir omhändertagen för detta ett flertal gånger så kan körkortet bli indraget. det finns säkert de som kan mer om detta men det är vad jag kan.
Citera
2009-02-20, 21:12
Medlem
Necrobutchers avatar
Vid vissa undantag kan man bli det. Men det är högst ovanligt.
Citera
2009-02-20, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skcuskcabhsalf
Iaf vi säger nu jag går in och brytter mig in hos en som har stulit min grejer och tar tillbaka, och sammt är jag våldsam m.m, fast ej ute i trafiken.

Kan man förlora körkortet då, för man är våldsam på sådant sätt?

JA.

Körkortsåterkallese @ sök alternativt @google
Citera
2009-02-20, 21:14
Medlem
surfacings avatar
Jag har för mig man kan det om man fortfarande har prövotid iaf?
Citera
2009-02-20, 21:17
Medlem
Återkallelse av körkort sker om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon.

5 kap 3 § sjätte punkten (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM)

Du riskerar m.a.o. inte körkortet i det här fallet. Seså, gå och hämta dina grejer nu!
Citera
2009-02-20, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syra
Återkallelse av körkort sker om det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon.

5 kap 3 § sjätte punkten (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.HTM)

Du riskerar m.a.o. inte körkortet i det här fallet. Seså, gå och hämta dina grejer nu!

Våldsam ringer ett visst mot av misshandel imina öron, och misshandel kan vara grund för o dra in körkortet.

Att hämta grejer som någon stulit är i sig ettbrott. det är inte ok. detta avhandlas i flera trådar, sök ex efter råna en rånare....

Egen mäktigt förfarande eller självtäkt kan du åka dit på.
Citera
2009-02-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
misshandel kan vara grund för o dra in körkortet.
Va? Källa på det, tack.
Citera
2009-02-20, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Syra
Va? Källa på det, tack.

Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott, som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.
http://www.korkortsportalen.se/VV_Templates/Page____130.aspx
Citera
2009-02-21, 12:10
Medlem
LadyTs avatar
Vad det handlar om i 5 kap 3 § 6 punkten Körkortlagen är att personen visat bristande hänsyn gentemot sina medmänniskor och att denna bristande hänsyn även kan tänkas utgöra en risk ute i trafiken.

Att du går och hämtar dina grejer är knappast tillräckligt för ett återkallande av körkortet, även om det är olagligt. En grov misshandel skulle däremot kunna leda till ett återkallande.
Ett typexempel (som visserligen inte är aktuellt i detta fall) som alltid renderar ett återkallande av körkortet är sexuela övergrepp mot barn.

Brottet behöver alltså inte ells ha något som helst med trafik att göra.

När det gäller prövotiden, som någon tog upp tidigare, gäller inga andra regler för återkallande. Det är samma bedömnng som görs. Däremot får man inte tillbaka kortet automatiskt när spärrtiden är över utan man måste ta om kortet.
Citera
2009-02-21, 16:53
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyT
Vad det handlar om i 5 kap 3 § 6 punkten Körkortlagen är att personen visat bristande hänsyn gentemot sina medmänniskor och att denna bristande hänsyn även kan tänkas utgöra en risk ute i trafiken.

Att du går och hämtar dina grejer är knappast tillräckligt för ett återkallande av körkortet, även om det är olagligt. En grov misshandel skulle däremot kunna leda till ett återkallande.
Ett typexempel (som visserligen inte är aktuellt i detta fall) som alltid renderar ett återkallande av körkortet är sexuela övergrepp mot barn.

Brottet behöver alltså inte ells ha något som helst med trafik att göra.

När det gäller prövotiden, som någon tog upp tidigare, gäller inga andra regler för återkallande. Det är samma bedömnng som görs. Däremot får man inte tillbaka kortet automatiskt när spärrtiden är över utan man måste ta om kortet.
+1

Skulle vilja lägga till att vederbörande visst kan bli av med körkortet för att han "hämtat tillbaka sina saker". Hemfridsbrott, stöld alt grov stöld eller rån, kan definitivt vara grund för körkortsåterkallelse.
Citera
2009-02-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
+1

Skulle vilja lägga till att vederbörande visst kan bli av med körkortet för att han "hämtat tillbaka sina saker". Hemfridsbrott, stöld alt grov stöld eller rån, kan definitivt vara grund för körkortsåterkallelse.

Funderar, gäller detta med hjälp med bil, när man står utanför med den via hans port?.

Eller i stort sett i huvudtagen om man kommer till fots utan bil?

Nyss lätt det okay via medlem syra, att man fick göra det?
Men det enda man risker är ju Hemfridsbrott. diverese stöld, misshandel, förstörelse, som vad nu sker där inne. Om man bli påkommen. Om man nu vill säga kommer göra något av det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in