2009-02-22, 16:34
Medlem
economuss avatar
I mitt hushåll äter vi rätt mycket potatis. Vi är två personer och gör lätt av med 6-8 kg per månad. Vi brukar storhandla endast en gång per månad, och köper då allt vi behöver för att överleva de närmaste 30 dagarna, och kompletteringshandlar endast mjölk och annat med låg hållbarhet allt eftersom det tar slut.

Men ack potatisen. Jag vill kunna köpa kanske 8 kg allroundpotatis (som funkar att göra det mesta med) och göra av med dem i min egen takt. Jag inbillar mig att de håller längre om jag förvarar dem i kylskåpet, för löken och morötterna gör ju det. Dock kan inte min kombo-kyl/frys hantera dessa mängder. Om jag förvarar denna mängd potatis i skafferiet lär den hinna bli dålig på 30-40 dagar.

Så vad tusan ska man göra? Går det bra att frysa potatis? Jag kanske kan klämma in ett par kg i mina lilla frys. Sen kanske man kan ha en del i kylen och konsumera i ordningen skafferi-kyl-frys. Men framförallt, en fråga riktad till eventuella potatisexperter; finns det någon riktigt hållbar potatisvariant som kan användas till det mesta?
Citera
2009-02-22, 17:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economus
1. Vi är två personer och gör lätt av med 6-8 kg per månad.

2. Men ack potatisen. Jag vill kunna köpa kanske 8 kg allroundpotatis (som funkar att göra det mesta med) och göra av med dem i min egen takt.

3. Jag inbillar mig att de håller längre om jag förvarar dem i kylskåpet

4. Om jag förvarar denna mängd potatis i skafferiet lär den hinna bli dålig på 30-40 dagar.

5. Går det bra att frysa potatis?

6. finns det någon riktigt hållbar potatisvariant som kan användas till det mesta?
Jag delar upp svaret.
1. Det gör jag av med dubbel upp fast jag är ensam . Är du säker på att ni äter så lite potatis?

2. Se förra punkten.

3. Nja, det viktiga är att undvika fukt! De trivs bäst i runt 7-8 grader.

4. Jo, sannerligen .

5. Nej.

6. Det är i så fall de fasta sorterna. Mjölig potatis tenderar att ruttna fortare.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 18:45
Medlem
economuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag delar upp svaret.
1. Det gör jag av med dubbel upp fast jag är ensam . Är du säker på att ni äter så lite potatis?

2. Se förra punkten.

3. Nja, det viktiga är att undvika fukt! De trivs bäst i runt 7-8 grader.

4. Jo, sannerligen .

5. Nej.

6. Det är i så fall de fasta sorterna. Mjölig potatis tenderar att ruttna fortare.

~Paul~

Jävlar dePaul, du kan du Äter du inte alls ris, pasta eller liknande? :P När jag bodde hemma hos mamma förvarade vi alltid vår potatis i bastun, som höll avsevärt lägre temperatur än övriga rum, men i min alldeles för varma hyresrätt finns det liksom inga kalla utrymmen. Källarförrådet kanske? Nja, det verkar som om jag får fortsätta springa på närbutiken och handla potatis en gång i veckan. Tack för svaret hördu.
Citera
2009-02-22, 19:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av economus
Jävlar dePaul, du kan du Äter du inte alls ris, pasta eller liknande? :P När jag bodde hemma hos mamma förvarade vi alltid vår potatis i bastun, som höll avsevärt lägre temperatur än övriga rum, men i min alldeles för varma hyresrätt finns det liksom inga kalla utrymmen. Källarförrådet kanske? Nja, det verkar som om jag får fortsätta springa på närbutiken och handla potatis en gång i veckan. Tack för svaret hördu.
Ingen orsak att tacka! Jo, jag äter annat också. Verkar som om man vore ett riktigt matvrak. Det kanske jag är .

Om du har en torr källare så kan du förvara potatisen där. Det är ju trots allt den klassiska metoden. Se upp med röta/svampangrepp, dvs fukt och kondens pga att du förvarar annat där och ventilationen är dålig.

Trots det så tror jag att det är på sin plats att handla oftare och mindre mängder.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 22:46
Medlem
JerryCottons avatar
Ang. potatissort så rekommenderar jag Sava, hållbar, riktigt gul och smakrik, funkar till det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in