2003-09-21, 18:44
Medlem
micke_hs avatar
man får ont i huvudet typ känns om det blir kallt i skallen när man äter glass för snabbt eller dricker kallt vatten för fort?

Jag har funderat på det här och jag kommer inte fram till något vettigt...Hjärnan kan ju inte uppfatta smärta men varför skulle den känna kyla då?
Citera
2003-09-21, 21:33
Medlem
ÄlskaMigs avatar
det här vet jag faktiskt...

Det har å göra m blodkärlen i gomen xpanderar. Ungefär i mitten av gomen är blodkärlen xtra känsliga och när man äter ngt kallt reagerar dessa blodkärl m att svälla väldigt fort och därmed känslan av att man har ont i "hjärnan"
Citera
2003-09-23, 09:10
Medlem
Tankards avatar
Det var nå'n som sade på radio att hjärnan lurar sig själv så man får ont i huvudet i stället för gommen och på samma sätt kan ha ont i armarna istället för hjärtat. Kommer inte ihåg varför hjärnan gör så tyvärr.
Citera
2003-09-23, 11:28
Medlem
Gluteus Maximuss avatar
Ah, jag hatar den känslan! Känns som om en fet istapp genomborrat skallen på mig (känns det som).
Citera
2003-09-23, 11:33
Medlem
Jo man har ju upplevt det många ggr.

Men om man fortsätter att käke t.ex glassen vad händer då?
Någon som provat Svimmar man då?
Har själv försökt men glassen tog slut
Citera
2003-09-23, 20:13
Medlem
ÄlskaMigs avatar
n3ttyph00n : jag tror inte att du svimmar eftersom d bara handlar om blodkärlen i gommen, ett område som inte är stort nog för att du ska svimma bara för att blodkärlen i gomen xpanderar. men vad vet jag å andra sidan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in