• 1
  • 2
2009-02-22, 12:33
Medlem
Insomniac^s avatar
Tjena, idag när jag skulle starta datorn så kunde jag inte logga in på min användare. Jag kanske borde lägga till att jag är den enda användaren...
"Din profil kan inte läsas in den, kanske är skadad. Kontakta administratören."
När jag tryckt "ok" så kommer det upp ett nytt felmeddelande, det hann jag aldrig skriva upp med den löd ungefär såhär:
"Den lokala profilen kan inte hittas, du kommer att loggas in i en temporär profil, alla ändringar du gör kommer att försvinna när du loggar ut"

Går det att få tillbaka min profil?
Om det inte går det, går det att skapa en ny? Och hur gör man?
Om det går att skapa en ny, går det att föra över alla mina filer från den gamla profilen?

Tack på förhand
Citera
2009-02-22, 12:39
Medlem
Duct-tapes avatar
Starta Windows i felsäkert läge och försök fixa till det den vägen.
Citera
2009-02-22, 12:48
Medlem
UAAs avatar
jag tycker du skall kontakta administratören... eller vänta...
Citera
2009-02-22, 12:51
Medlem
Insomniac^s avatar
Vad ska jag trycka på i felsäkert läge då?

Och om jag inte är administratören, vem fasen är det då? Jag har faktiskt adminrättigheter.
Citera
2009-02-22, 12:55
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insomniac^
Vad ska jag trycka på i felsäkert läge då?

Och om jag inte är administratören, vem fasen är det då? Jag har faktiskt adminrättigheter.

Loggar du in i felsäkert läge så kan du göra allt som om du loggat in som admin. Du kan byta lösenord på alla konton osv. Därför det är helt meningslöst att ha lösenord på Windows. TrueCrypt är bättre om du skall skydda dig mot att obehöriga kommer åt information från datorn den vägen.
Citera
2009-02-22, 12:58
Medlem
Insomniac^s avatar
Jag har inget lösenord på min inloggning och jag fattar fortfarande inte vad jag ska göra i felsäkert läge
Citera
2009-02-22, 13:02
Bannlyst
Citat:
Jag har inget lösenord på min inloggning och jag fattar fortfarande inte vad jag ska göra i felsäkert läge

Byt namn på din profilkatalog, så skapas en ny vid nästa inloggning.
Citera
2009-02-22, 13:18
Medlem
Insomniac^s avatar
Och hur gör man det?
Är inte så duktig på datorer nämligen.

*edit*

Systemåterställning löste det.
Mod kan låsa.
Senast redigerad av Insomniac^ 2009-02-22 kl. 13:42.
Citera
2009-02-22, 13:20
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Och hur gör man det?
Är inte så duktig på datorer nämligen.

Ring någon som kan?
Citera
2009-02-22, 15:30
Medlem
hasenfrasens avatar
Starta upp på Windows CD'n och hacka på F10 när det står "Windows startar" så kommer du till Recovery Console där du skall utföra CHKDSK C: /F
Citera
2009-02-22, 20:40
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duct-tape
Därför det är helt meningslöst att ha lösenord på Windows.

Självklart skall man använda lösenord i Windows! Om alla konton i en Windows XP-dator har lösenord så är det inte bara att gå in och ändra allt efter behag, som du påstår.

Visserligen finns det (eller fanns före SP1, vet inte om luckan är täppt idag) en säkerhetslucka vid reparationsinstallation som tillät att man kunde ändra användarlösenord, men i normala fall är det inte bara att klampa in i lösenordsskyddade konton.

Sedan är det en annan sak att Microsoft fick hjärnsläpp när det skapades administratörskonton utan lösenord som standard vid installation, men det är ju en helt annan sak.

Till TS: Kör för tusan med lösenord, det är aldrig fel, snarare är det alltid rätt!
Citera
2009-02-22, 21:31
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macka-pär
Självklart skall man använda lösenord i Windows! Om alla konton i en Windows XP-dator har lösenord så är det inte bara att gå in och ändra allt efter behag, som du påstår.

Visserligen finns det (eller fanns före SP1, vet inte om luckan är täppt idag) en säkerhetslucka vid reparationsinstallation som tillät att man kunde ändra användarlösenord, men i normala fall är det inte bara att klampa in i lösenordsskyddade konton.

Sedan är det en annan sak att Microsoft fick hjärnsläpp när det skapades administratörskonton utan lösenord som standard vid installation, men det är ju en helt annan sak.

Till TS: Kör för tusan med lösenord, det är aldrig fel, snarare är det alltid rätt!

Du har fel, det är bara att ändra. Har du testat? Jag har.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in