• 1
  • 2
2009-02-22, 12:19
Medlem
Zarleis avatar
Jag kanske är en av få(?) människor som inte "behöver" en megalång och betydelsefull historia bakom en tatuering jag kan tänka mig. Så länge jag tycker de är estetisk vackra och jag går och suger på karamellen en stund (riktigt känner efter om jag skulle kunna leva med dem resten av livet) så är det lugnt för min del (säger jag riktigt sådär poetiskt och vackert som inte ens har en tatuering.. ännu..)

Har gått och sugit på ett motiv i ett par år nu, det är en sådan otroligt vacker tatuering.. betyder ingenting för mig, men jag är lite nyfiken på vad andra eventuellt skulle tänka när de såg den..

Bilden är väldigt liten, men ni får ett hum om hur den ser ut.

http://i727.photobucket.com/albums/w...h-Lou/korp.jpg

Bilden föreställer en korp med otroligt vackra, utslagna vingar med lite "kyrkomönster" i.. eller snarare som ett kyrkofönster..
Sedan ser man en person som ser ut att spela fiol.. ni ser "honom" i vitt till vänster om stjärtfjädrarna..

Men "honom" vill jag ta bort om jag bestämmer mig för den. Jag vill endast ha korpen och de vackra motivet i hela fågeln.

Men tillbaka till min fundering - hade ni tolkat in något i denna bild?
Vad står egentligen en korp för (enligt er)?

En korp är väl egentligen en symbol för mytologi och folklore, lite åt det hållet (eller nordisk mytologi, med tanke på Odens Hugin och Munin), men tänker man automatiskt på sådant när man ser bilden?
Annars står väl även en korp för intelligens, med tanke på att korpar är problemlösare och överlevare (därför de även ses som skadedjur i vissa fall - eftersom de har lärt sig att överleva på ALLT, i princip).

Jag vill ha den - inte för liten, och inte för blaffigt stor på min högra skuldra och lite "snett ned mot mitten av ryggen". Men det hade varit lite kul att höra vad andra tycker och tänker om den.
Citera
2009-02-22, 12:30
Medlem
cammos avatar
Ingenting jag skulle vilja tatuera mig med.

"Den har länge ansetts som en olycksbådande fågel och förknippats med döden. Som asätare som var känd för att äta människor som dött i krig eller avrättats blev korpen förknippad med de döda och med förlorade själar. I Sverige finns föreställningen om nattramnar, korpar som är spöken efter självmördare eller mördade människor som inte fått en kristen begravning"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korp
Citera
2009-02-22, 12:33
Medlem
Zarleis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Ingenting jag skulle vilja tatuera mig med.

"Den har länge ansetts som en olycksbådande fågel och förknippats med döden. Som asätare som var känd för att äta människor som dött i krig eller avrättats blev korpen förknippad med de döda och med förlorade själar. I Sverige finns föreställningen om nattramnar, korpar som är spöken efter självmördare eller mördade människor som inte fått en kristen begravning"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Korp

haha, du hittade verkligen det mest mörka och hemska med en korp!

Men som sagt, kul att höra, det var en sida jag aldrig hört. Tack!
Citera
2009-02-22, 12:46
Medlem
UAAs avatar
utan att ha låtit mig influeras av wikipedia så stod korpen för mig för mörkare saker. Ofta har jag sett dem gestaltats i nattetid i olika sagor så fort det skall vara lite kusligt, så jag förstår om folk har denna uppfattning.

Men rent objektivt tycker jag det är en vacker fågel, så go for it.
Citera
2009-02-22, 12:49
Medlem
Zarleis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
utan att ha låtit mig influeras av wikipedia så stod korpen för mig för mörkare saker. Ofta har jag sett dem gestaltats i nattetid i olika sagor så fort det skall vara lite kusligt, så jag förstår om folk har denna uppfattning.

Men rent objektivt tycker jag det är en vacker fågel, så go for it.

Korpen är en otroligt vacker fågel, det håller jag med om. Karismatisk på något sätt.
Men som sagt, det är ju alltid kul att höra vad andra tycker och tänker.. och man vill väl kanske inte bli kopplad till att vara djävulsdyrkare eller nåt.
Citera
2009-02-22, 13:17
Medlem
Odens korpar samt att det är en mycket klok fågel.
Citera
2009-02-22, 14:33
Medlem
Aquabots avatar
Det första jag tänker på är trohet och lojalitet, de är ju monogama och lever i samma par livet ut.
Citera
2009-02-22, 23:09
Medlem
Zarleis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Det första jag tänker på är trohet och lojalitet, de är ju monogama och lever i samma par livet ut.

Vad underbart! Det visste jag faktiskt inte. Trodde bara att det var svanar.. och att svanar kan dö av hjärtesorg om dennes partner dör (har jag hört iaf).
Citera
2009-02-24, 15:03
Medlem
JohnMiltons avatar
Jag tänker definitivt på list. Alla kråkfåglar ser så nyfikna ut när de hoppar runt och iakttar sin omgivning. Sedan att Oden hade korpar att samla information åt honom och jag fick de sagorna lästa för mig när jag var liten spelar väl in antar jag.
Citera
2009-02-25, 11:30
Medlem
Lickis avatar
Intelligens men de förknippas ändå med döden ( så skulle jag tolka det om jag såg en sån tatoo)
Citera
2009-02-25, 14:40
Medlem
Oturskorp
Citera
2009-02-25, 14:48
Medlem
Alaskas avatar
Skulle inte lita på wikipedia som källa för fem öre, så därför
passa jag på att kolla upp det på NE, som enligt mig är en lite
mer tillförlitlig källa. Citerar från ne.se.

Citat:
Korpen är en av de i myt och folklore mest omhuldade fåglarna, vartill dess svarta färg,
asätande, spektakulära läte och rykte för "klokhet" bidragit. I nordisk mytologi finns
Odens kunskapssamlande korpar Hugin och Munin, och i flera fornnordiska kväden och
historieverk framstår korpen som stridens fågel, använd bl.a. som symbol på baner.
Särskilt i nordamerikanska indianers myter har korpen en central ställning,
bl.a. som skapare av jord och människor, och den har även vid spridning i
syndaflodsmyter i Eurasien, alltifrån Gilgamesh-eposet.
Som varseldjur bådar korpen regelbundet död, strid eller olyckor. Korpens "vishet"
framhävs i flera fabel- och sägentyper, och dess omväxlande läte har frambragt
åtskilliga tydningar. Korpens gamla namn var ramn, därav uttrycket "ramsvart",
dvs. korpsvart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in