• 1
  • 2
2009-02-22, 05:14
Medlem
Som frågan lyder: Vart köper ni färg och vilken sort?
Citera
2009-02-22, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _oasis_
Som frågan lyder: Vart köper ni färg och vilken sort?

Jag har enbart använt mig av cellulosalack (och färg). Och det köper du hos den lokala färghandlaren. Fördelen med cellulosalack är att du lättare kan polera för hand, medan plastlacker inte är så lättpolerat.

Handlar det om akustiska gitarrer brukar man oftast använda cellulosalack, medan el-guror som man köper är plastlackade. Det är bil-lack helt enkelt.

En annan fördel med cellulosalack, är att man inte ens behöver använda en spruta. Man kan faktiskt pensla, och ändå få ett bra resultat, fast det kräver lite kunskap om hur man gör det på bästa sätt.

http://www.guyguitars.com/sv/handbok/lackering.html
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-22 kl. 08:44.
Citera
2009-02-22, 19:03
Medlem
För min del handlar det om elgitarrer och jag vill ju ha en färg som är hård. Så vanlig billack fungerar bra?
Citera
2009-02-22, 23:07
Bannlyst
Citat:
För min del handlar det om elgitarrer och jag vill ju ha en färg som är hård. Så vanlig billack fungerar bra?

Det tror jag absolut ska funka bra!
Citera
2009-02-23, 05:59
Medlem
En fråga till. Jag inser givetvis att det blir mycket bättre att använda en air brush-pistol jämfört med en sprayburk, men blir det stor skillnad även om jag skulle köpa en billig på biltema för typ 200 kr?
Citera
2009-02-23, 12:07
Bannlyst
Citat:
En fråga till. Jag inser givetvis att det blir mycket bättre att använda en air brush-pistol jämfört med en sprayburk, men blir det stor skillnad även om jag skulle köpa en billig på biltema för typ 200 kr?

Jag har aldrig använt en air brush-pistol, men jag antar att den ger för lite färg. Men jag kan ha fel om det.

Om du inte nu, absolut, vill måla själv, kan du ju göra grundarbetet själv, med att grundmåla, putsa och maskeringstejpa. Sen är det bara att lämna in guran till en billackerare så lägger han på några lager lack. Det borde kosta runt 500 kronor. Förmodligen får du det billigare.

Begär en offert, och sen är ju fördelen att du kan beställa hem den färgen som du vill ha hos lackeraren, om han nu inte har den på lager.

Problemet med att få en snygg yta, är att man nästan måste ha proffsutrustning, med tillhörade sprutbox, för att det ska bli riktigt bra.
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-23 kl. 13:06.
Citera
2009-02-23, 14:58
Medlem
Tänker jag fel när jag säger air brush? Jag menar den stora sorten.. För jag antar att proffsen inte använder spayburkar
Citera
2009-02-23, 15:57
Bannlyst
Citat:
Tänker jag fel när jag säger air brush? Jag menar den stora sorten.. För jag antar att proffsen inte använder spayburkar

Jag tänkte på dom där små sakerna, som man använder för att motivlacka.

Jag känner inte att vi kan fortsätta den här disussionen. Du har dåliga förutsättningar vad gäller verktyg och sånt. Mitt tips är att göra grundarbetet själv och låta en proffersionell lackerare lägga på slutlacken. Då kommer du få en proffsig finisch.

Jag har inte sagt nåt om att använda prejburk. Men du kommer att ångra dig, om du använder en sån. Det känns lite surt när du vill så mycket, och när jag vill ge dig lite goda tips. Man måste helt enkelt ha en massa bra verktyg för att få ett bra slutresultat. Det är den bistra sanningen.
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-23 kl. 16:47.
Citera
2009-02-23, 17:54
Medlem
Nej jag tänker inte lämna in den till någon annan. Gitarren som jag bygger just nu målar jag med sprayburk och det blir inte alls särskilt dåligt. Anledningen till att jag frågar om en riktig sprutpistol är helt enkelt för att jag undrar om det skulle bli bättre. Jag bryr mig inte om det inte blir exakt som en fabriksfinish.. Isåfall hade jag köpt en gitarr. Dessutom vill jag lära mig så att jag blir bättre. Och jag vet att jag inte har alla verktyg. Det är ju därför jag frågar om det skulle va värt att köpa det.
Citera
2009-02-23, 19:10
Bannlyst
Citat:
Nej jag tänker inte lämna in den till någon annan. Gitarren som jag bygger just nu målar jag med sprayburk och det blir inte alls särskilt dåligt. Anledningen till att jag frågar om en riktig sprutpistol är helt enkelt för att jag undrar om det skulle bli bättre. Jag bryr mig inte om det inte blir exakt som en fabriksfinish.. Isåfall hade jag köpt en gitarr. Dessutom vill jag lära mig så att jag blir bättre. Och jag vet att jag inte har alla verktyg. Det är ju därför jag frågar om det skulle va värt att köpa det.

Det är lite trist att du, som jag uppfattade det, nästan blir personlig. Jag sa inte att du var fattig bara för du inte hade alla verktyg man behöver för att göra ett bra jobb. Du frågade inte heller om en "riktig sprutpistol", utan om nåt från biltema som kostar 200 kronor. Dock är den bättre än om du försöker använda sprejburkar.

Men nu kan du dra åt helvete! Du har inte visat någon helst respekt åt den som faktiskt vet vad han talar om. Fuck off!
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-23 kl. 19:14.
Citera
2009-02-23, 22:24
Medlem
Haha vafan? Det är väl inte jag som tar det personligt? Jag sa aldrig att du sa att jag var fattig. Och ja.. Jag frågade om dom billiga sprutpistolerna från Biltema och just eftersom dom är billiga frågade jag om det var värt det.

Men om du inte kan svara på en fråga utan att bli förbannad så är det väl bara att låta bli. Fuck off och dra åt helvete är ju inte väldigt respektfullt heller. Men tack för all den andra informationen.
Citera
2009-02-23, 22:32
Bannlyst
Citat:
Haha vafan? Det är väl inte jag som tar det personligt? Jag sa aldrig att du sa att jag var fattig. Och ja.. Jag frågade om dom billiga sprutpistolerna från Biltema och just eftersom dom är billiga frågade jag om det var värt det.

Men om du inte kan svara på en fråga utan att bli förbannad så är det väl bara att låta bli. Fuck off och dra åt helvete är ju inte väldigt respektfullt heller. Men tack för all den andra informationen.

Kör på med din sprayburk då! Dumjävel! Men jag blir inte förbannad på dig. Det är att jag vill att du ska få maximalt bra resultat, och lyssnar du inte på vad jag säger så blir jag sur. Jag vet vad jag talar om. Det är hela saken. Det är ditt slutliga resultat som jag vill att ska vara fint faktiskt.
Senast redigerad av Paraflex 2009-02-23 kl. 22:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in