Om man gillar musik biopics som jag, likt Ray och Walk the Line, lr man inte bli besviken p
Cadillac Records. Filmen utspelar sig p 50-talet och handlar om Chess Records uppgng och fall. Skivbolaget som startades av juden Leonard Chess (Adrien Brody) var ett av de skivbolag som stod i brschen fr att riva upp rasgrnsen inom musiken. De svartas musik gick frn att vara "race music" till musik, oavsett hudfrg. I filmen gestaltas klassiska bluessngare/sngerskor som Chuck Berry, Etta James, Muddy Walters och Willie Dixon. I rollistan syns bl a Adrien Brody, Beyonc, Jeffrey Wright och Mos Def. Jeffrey Wright tyckte jag imponerade rejlt med sin tolkning av den lite svrmodige Muddy Walters, mycket olikt frn de oftast ganska timida karaktrer han tidigare gestaltat. En av de saker som gr filmen s bra r helt klart musiken som r oerhrt njutbar.
Engelske Eamon Walker spelar bluessngaren Howlin' Wolf (som ocks funnits p riktigt), som jag tyckte var s jvla hftig att jag slngde mitt gamla konto och skapade ett nytt fr att kunna byta namn till min nye idol. Vilken jvla kung han r i sina f scener! En stor brutal neger som sjunger som en Gud. Ett litet smakprov:
http://www.youtube.com/watch?v=4uaHXLgyGt4.
Jag rekommenderar verkligen denna prla som finns tillgnlig p TPB.