2009-02-22, 03:08
Medlem
Zarleis avatar
Jag måste ställa en urbota dum fråga, men min sambo gör mig förvirrad!

Vi har diskuterat dessa små "net books" (de där supersöta mini-laptoparna), och han påstår att en sådan inte alls är något för mig som sitter mycket i PhotoShop, som är ett stort program och "kräver mycket".

Så min fråga är helt enkelt om en net book fungerar bra med just PhotoShop?

Det mesta jag gör med en dator är att surfa på nätet, köpa hem lite musik ibland (ehm), ladda in foton från systemkameran, redigera i PhotoShop osv.

Skulle en net book passa mig? Eller är det i princip bara en "surfardator"?

Kan man spela spel på dem, i stil med Sims och dyl.?
Citera
2009-02-22, 03:14
Medlem
libbens avatar
Alltså.

En netbook är en kraftigt bantad dator för att hålla vikten och storleken nere.

Jag skulle inte direkt rekomendera en sån för redigering av bilder från din systemkamera elle spel. En netbook är i dagsläget för klen för sånt, men det går. Men inte behagligt.

Men det finns laptops som inte är helt fyskam, som är små och klarar jobbet.

Men smakar det så kostar det.
Citera
2009-02-22, 03:31
Medlem
Zarleis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Alltså.

En netbook är en kraftigt bantad dator för att hålla vikten och storleken nere.

Jag skulle inte direkt rekomendera en sån för redigering av bilder från din systemkamera elle spel. En netbook är i dagsläget för klen för sånt, men det går. Men inte behagligt.

Men det finns laptops som inte är helt fyskam, som är små och klarar jobbet.

Men smakar det så kostar det.

Ah, då var min sambo inte helt fel ute då..

Några tips på en net book som SKULLE kunna passa mina behov (?), oavsett pris.. mest nyfiken.
Citera
2009-02-22, 04:48
Medlem
libbens avatar
Svårt det där. Netbooks ser bara söta ut. Men man stör sig på hur liten den är så fort man vill göra något annat än emaila och surfa.

Jag hade en asus eee 900 förut. Innan de ens började säljas i sverige, jag sålde min begagnat senare för 4200 kr. Jag kände att den bara gick till att chatta med irc och slösurfa lite lätt vid soffan.

Du bör nog kanske titta på någon större laptop. Eller ja, inte större större. Du kan ju gå utanför sortimentet netbooks, och hitta en laptop som bara är någon cm större. På dessa kan du hitta mer intressanta hårdvara. Det du vill ha är 2 gb ram minne, visserligen är ram väldigt billigt att köpa till nu för tiden, så det går ju att klämma in två till efter köp ifall det inte räcker. Och sen vill du även hitta något core 2 duo till cpu och bra grafikkort.

Men det där kan nog din sambo hjälpa dig med. Men det är en djungel där ute.

Sen när du tror du har hittat rätt modeller kan du ju klistra in länkarna till dem här. Så kan vi säga vad vi tycker om dem.
Citera
2009-02-22, 05:39
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Svårt det där. Netbooks ser bara söta ut. Men man stör sig på hur liten den är så fort man vill göra något annat än emaila och surfa.

Jag hade en asus eee 900 förut. Innan de ens började säljas i sverige, jag sålde min begagnat senare för 4200 kr. Jag kände att den bara gick till att chatta med irc och slösurfa lite lätt vid soffan.

Du bör nog kanske titta på någon större laptop. Eller ja, inte större större. Du kan ju gå utanför sortimentet netbooks, och hitta en laptop som bara är någon cm större. På dessa kan du hitta mer intressanta hårdvara. Det du vill ha är 2 gb ram minne, visserligen är ram väldigt billigt att köpa till nu för tiden, så det går ju att klämma in två till efter köp ifall det inte räcker. Och sen vill du även hitta något core 2 duo till cpu och bra grafikkort.

Men det där kan nog din sambo hjälpa dig med. Men det är en djungel där ute.

Sen när du tror du har hittat rätt modeller kan du ju klistra in länkarna till dem här. Så kan vi säga vad vi tycker om dem.

Mycket bra skrivet
Citera
2009-02-22, 11:17
Medlem
Zarleis avatar
Ah, tack så mycket!

Jag är mest nyfiken på de där små då de är så otroligt smidiga! Får ju plats i handväskan utan problem. Lite som en filofax fast en dator.

Men att man börjar störa sig på skärmens storlek, kanske ligger något i det..

Jag ska surfa runt lite! Men du har sagt en del bra grejjer, så jag känner mig redan lite tveksam..

Tack för att du rätat ut en del frågetecken!
Citera
2009-02-22, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarlei
Jag måste ställa en urbota dum fråga, men min sambo gör mig förvirrad!

Vi har diskuterat dessa små "net books" (de där supersöta mini-laptoparna), och han påstår att en sådan inte alls är något för mig som sitter mycket i PhotoShop, som är ett stort program och "kräver mycket".

Så min fråga är helt enkelt om en net book fungerar bra med just PhotoShop?

Det mesta jag gör med en dator är att surfa på nätet, köpa hem lite musik ibland (ehm), ladda in foton från systemkameran, redigera i PhotoShop osv.

Skulle en net book passa mig? Eller är det i princip bara en "surfardator"?

Kan man spela spel på dem, i stil med Sims och dyl.?

Finns ju bra datorer med 11"-skärm som också är väldigt portabla.
Bla: http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=...r=A00140.11-12.

Fast du hamnar ju i en liten annan prisklass. Men att sitta och pilla i PS på en 8,9"-skärm är ju inte att rekommendera, tycker det blir alldeles för liten. Att redigera bilder på en 11,1"-skärm går ju ann iallafall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in