2025-07-16, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mate
Hej igen!

För att svara på dina frågor. Tror att jag trillade dit pga tristess. Uppehåll på ca ett år. Dagens sk nedtrappning har bestått av en Arboga 10,2, tre starköl, tre öl på krogen och fem folköl.

Mina knep har alltid varit
- Vätska med salt i
- Tvinga i sig mat. Gärna nyttig mat. Så känner man samtidigt att man gör något bra som kraftigt väger upp det dåliga man gjort. Det viktiga i det hela är dock att man får mat i sig, spelar ingen roll vad.
- Varm dryck. Det varma dämpar känslan av att hjärtat slår volter.
- Undvika kaffe om det går
- Sysselsätta sig med något som tar bort tankarna på hur man ställt till det igen, i mitt fall spelade jag datorspel/musikinstrument
- Försöka få lite solljus på sig
- Ring en vän
- På psyket får man magnesium, tiamin och folacin. B-vitamin tabletter räcker dock gott tillsammans med magnesium.
- Kylklamp på bröstet

Vet inte om jag fick med allt men jag brukade göra allt detta.

Edit: Är det riktigt allvarligt så rekommenderar jag psyk för avgiftning.

Rekommenderar denna
https://kunskapsstodforvardgivare.se...IWA-skalan.pdf

Denna använder man på psyk som vägledning för hur illa abstinensen kan vara. En vilopuls över 100 är inte bra.

Edit 2: Fick för övrigt 27 p på den CIWA skalan då jag var inlagd 2021. Hade 154 i vilopuls. Fick 50 mg Stesolid på akutmottagningen för att pulsen skulle sjunka ner mot 100-110 innan inläggningen på avdelningen. Dom ordinerade sedan det "stora" Stesolidschemat.
Senast redigerad av Olle-Johnny 2025-07-16 kl. 23:20.
Citera
2025-07-17, 09:06
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Mina knep har alltid varit
- Vätska med salt i
- Tvinga i sig mat. Gärna nyttig mat. Så känner man samtidigt att man gör något bra som kraftigt väger upp det dåliga man gjort. Det viktiga i det hela är dock att man får mat i sig, spelar ingen roll vad.
- Varm dryck. Det varma dämpar känslan av att hjärtat slår volter.
- Undvika kaffe om det går
- Sysselsätta sig med något som tar bort tankarna på hur man ställt till det igen, i mitt fall spelade jag datorspel/musikinstrument
- Försöka få lite solljus på sig
- Ring en vän
- På psyket får man magnesium, tiamin och folacin. B-vitamin tabletter räcker dock gott tillsammans med magnesium.
- Kylklamp på bröstet

Vet inte om jag fick med allt men jag brukade göra allt detta.

Edit: Är det riktigt allvarligt så rekommenderar jag psyk för avgiftning.

Rekommenderar denna
https://kunskapsstodforvardgivare.se...IWA-skalan.pdf

Denna använder man på psyk som vägledning för hur illa abstinensen kan vara. En vilopuls över 100 är inte bra.

Edit 2: Fick för övrigt 27 p på den CIWA skalan då jag var inlagd 2021. Hade 154 i vilopuls. Fick 50 mg Stesolid på akutmottagningen för att pulsen skulle sjunka ner mot 100-110 innan inläggningen på avdelningen. Dom ordinerade sedan det "stora" Stesolidschemat.

Tack för råd!
Inläggning är det sista jag vill. Minns (eller snarare minns inte) när jag blev sövd i tre dygn med propofol.
Citera
2025-07-17, 10:24
Medlem
Mates avatar
Citat:
Tack för råd!
Inläggning är det sista jag vill. Minns (eller snarare minns inte) när jag blev sövd i tre dygn med propofol.

Idag är det golf på tv. Det gör mig lugn. Hoppas det ska hjälpa till med nedtrappningen.
Citera
2025-07-17, 11:16
Medlem
Mates avatar
Citat:
Idag är det golf på tv. Det gör mig lugn. Hoppas det ska hjälpa till med nedtrappningen.
Tog ett par Lergigan och en halvliter Mintu. Hoppas det räcker. I värsta fall har jag en god andedräkt.
Citera
2025-07-17, 12:31
Medlem
Citat:
Tog ett par Lergigan och en halvliter Mintu. Hoppas det räcker. I värsta fall har jag en god andedräkt.
Kämpa på!

Har du mycket drick kvar hemma?
Citera
2025-07-17, 14:15
Medlem
Mates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Kämpa på!

Har du mycket drick kvar hemma?

Nix, total torka i hemmet. Har fått sova lite nu också.
Citera
2025-07-17, 16:07
Medlem
Citat:
Nix, total torka i hemmet. Har fått sova lite nu också.
Håll ut! Skönt med lite sömn också.

Snart är det värsta över!
Citera
2025-07-17, 17:49
Medlem
Mates avatar
Citat:
Håll ut! Skönt med lite sömn också.

Snart är det värsta över!

Som vanligt när jag är på fyllan inleder jag en relation med en komplett galen brud. Måste ordna upp det också.
Citera
2025-07-17, 19:34
Medlem
Mates avatar
Citat:
Som vanligt när jag är på fyllan inleder jag en relation med en komplett galen brud. Måste ordna upp det också.

Pannan känns som tapetklister. Övrigt allt ok. Borde kunna återgå till ett normalt liv imorgon?
Citera
2025-07-18, 10:33
Medlem
Citat:
Pannan känns som tapetklister. Övrigt allt ok. Borde kunna återgå till ett normalt liv imorgon?
Hur känns det idag?
Jävla varmt också!
Citera
2025-07-18, 17:19
Medlem
Mates avatar
Citat:
Hur känns det idag?
Jävla varmt också!

Abstinens i världsklass. Var tvungen att ställa in ett möte med en förläggare i morse.
Citera
2025-07-18, 17:56
Medlem
Citat:
Abstinens i världsklass. Var tvungen att ställa in ett möte med en förläggare i morse.
Usch, hoppas den ger med sig tills imorgon - rid ut stormen! Är inte avundsjuk på sig, fy fan när det klöser och river i varenda nerv.. Har man en masochistisk ådra kan man nästan finna njutning i det.

Tråkigt att arbetet blev lidande. Men det är ju som det är, ibland går det inte. Sjukade mig många gånger också.

Hur ser planen ut kommande dagarna?
Kämpa på!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in