Flashback bygger pepparkakshus!
2013-10-20, 22:54
Medlem
gorgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laroque32
Okej en fråga bara? Jag har ätit antabus nu i 2 veckor, och har tittat runt lite på alkohol fri öl,cider eftersom vi ska iväg med jobbet snart på firma fest o jag vill gärna kunna dricka alkoholfri öl

Så hur förlöpte kvällen?

Tröttnade själv på allt som bokstaverades till fylla och valde att göra ett aktivt val, antingen så fortsätter man den nedåtgående resan alternativt gör något åt situationen. Resultatet blev max två alkoholhaltiga utgångar per månad där endast fyra 33cl öl får intagas och inget över 5%, slutade med all tobak, "träningspreparat" och valde en mer hälsosam kost samt träningsform. Känns som att man valde livet framför mörkret för vilken förändrad tillvaro till det positiva!
Så lycka till till eder alla som väljer att aktivt göra ett val samt besitter karaktären/viljan att fullfölja den uppsatta målbilden!
Citera
2013-10-21, 02:44
Medlem
Xcango013s avatar
Ville bara säga att jag har varit smygalkis i många år. Har 2st barn, hund och en fru. Känner mig förjävlig men vi har alla begått misstag. Är nästan aldrig full, aldrig varit det inför barnen. Blir inte våldsam eller något i den stilen. Började bara dricka för ett par år sedan då jag hade tråkigt och var helt ensam i stort hus och för mycket pengar.

Har aldrig druckit några mängder, men när jag var ensam och var nere i en svacka så var det ju iaf 3-6 folkisar eller 3-4 stark ibland om dagen.

Har haft jobb under hela tiden.

Kan ta någon bärs till maten eller vin med frugan, känner att jag vill ha mer men min älskade fru tillåter det inte och jag vägrar.

Har bättrat mig nu och hoppas det går vägen för er.
Citera
2013-10-24, 09:58
Bannlyst
Hej Flashback!
Jag har nu varit helnykter i drygt två månader, skippade det här med att räkna exakta dagar efter ett tag, fick mig att inte kunna släppa med missbrukshjärnan helt.
Det är mycket som blivit bättre, en del problem är borta helt, att man inte kan supa sig igenom ångest är en myt.
Nu försöker jag ta tag i de problem som är kvar, beta av dem ett efter ett.

Undrar om det är någon som haft mycket nervösa ryckningar i ögonen efter supande och om de gått bort av sig självt eller om man kan göra nåt åt det?
Läst att det kan bero på magnesiumbrist, kan man bara be om att kolla sånt på vårdcentralen, eller behövs något mer att gå på?
Citera
2013-10-28, 21:41
Då var det dags, dagen har kommit. Egentligen har jag vetat att denna dag skulle komma i 18 års tid, men nu har jag bestämt mig. Har inte festat ofta men har festat hårdare än dom flesta. I unga år så fick jag minnesluckor efter mycket sprit och när jag blandat, på senare år har det blivit tätare och tätare. Förra året fick jag ett antal minnesluckor fast jag festade mindre ofta, tyvärr åkte jag även i slagsmål och så.. I år har jag fått minnesluckor efter bara några öl. Nu är det slut, tyvärr. Jag vågar inte dricka något med alkohol längre. Jag har i flera år haft sprit hemma som jag inte vågat dricka, sprit som jag nu kommer att ge bort. Dricka som begrepp kommer inte att finnas längre, det kommer att bli alkoholfri öl och max en folköl hemma. För er som inte har fått minneslucka när ni inte är ganska fulla så kan jag meddela att man förstår att något är jävligt fel. Det är som att det aldrig har funnits, fast man har varit där och pratat och verkat vettig.. Vilken jävla robot man är. Nu är det slut! Faaaaaaan.
Citera
2013-10-29, 00:03
Medlem
VesslanSwecans avatar
Har varit en nykter vessla i snart 3 år(är förbannat stolt över mig själv). Tagit max 5 öl under den tiden och då har jag supit en del när man var några år yngre.
Citera
2013-10-29, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VesslanSwecan
Har varit en nykter vessla i snart 3 år(är förbannat stolt över mig själv). Tagit max 5 öl under den tiden och då har jag supit en del när man var några år yngre.

Snyggt! Hur har det känts under resans gång? Hur mår du idag? Har du något sug kvar? Har du kvar kontakten med dina bekanta som dricker?
Citera
2013-10-29, 20:07
Avstängd
Till er som kallar er alkoholister.
Är erat sug efter alkohol lika stort som mitt behov av nikotin? Trots att jag snart hållt upp med
allt vad cigaretter och snus heter i två månader så längtar jag fortfarande efter nikotin. Efter maten, efter kaffet, efter en kall öl. När någon öppnar en dosa snus så minns jag välbehaget som nikotinruset gav mig. Kan man likna alkoholsuget vid detta? Isåfall måste det vara en ständig kamp.. Och dit har jag inte kommit än när det gäller alkohol. Men antagligen bara en tidsfråga.
Citera
2013-10-29, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama
Är erat sug efter alkohol lika stort som mitt behov av nikotin? Trots att jag snart hållt upp med
allt vad cigaretter och snus heter i två månader så längtar jag fortfarande efter nikotin. Efter maten, efter kaffet, efter en kall öl. När någon öppnar en dosa snus så minns jag välbehaget som nikotinruset gav mig. Kan man likna alkoholsuget vid detta? Isåfall måste det vara en ständig kamp.. Och dit har jag inte kommit än när det gäller alkohol. Men antagligen bara en tidsfråga.

Det är en enorm skillnad. Suget och abstinensen efter alkohol gör dig "sjuk". Både fysiskt (abstinens) och psykiskt (ångest, depression etc). Ett annat problem är ju att det finns tillgängligt överallt och det blir jobbigt socialt sett.

Jag lade själv av med cigg efter 15 års rökande. Utan några större problem.
Men jag bävar för den dagen om/när jag tvingas sluta med alkohol.
Citera
2013-10-29, 22:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Det är en enorm skillnad. Suget och abstinensen efter alkohol gör dig "sjuk". Både fysiskt (abstinens) och psykiskt (ångest, depression etc). Ett annat problem är ju att det finns tillgängligt överallt och det blir jobbigt socialt sett.

Jag lade själv av med cigg efter 15 års rökande. Utan några större problem.
Men jag bävar för den dagen om/när jag tvingas sluta med alkohol.

Ville bara försöka hitta känslan hur det är att vara alkoholist. Många som dricker för mycket ställer sig ju ofta frågan, "är jag alkoholist?". Om suget efter alkohol är värre än att t.ex sluta med nikotin (i mitt fall) så är jag inte i riskzonen än. För suget efter niktion upptar just nu en stor del av min hjärnverksamhet. Och om alkoholsuget är ännu värre så får jag åtminstone en liten insikt hur det är att ha ett fullt utvecklad alkoholberoende. Och en redig tankeställare.. där vill jag fan inte hamna.
Citera
2013-10-29, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DinMama
allt vad cigaretter och snus heter i två månader så längtar jag fortfarande efter nikotin. Efter maten, efter kaffet, efter en kall öl. När någon öppnar en dosa snus så minns jag välbehaget som nikotinruset gav mig. Kan man likna alkoholsuget vid detta?

Ja, det kan man, det är egentligen abstinenserna som skiljer. När du slutar med opiater eller alkohol blir du enormt dålig på ett sätt du inte blir av att sluta med nikotin. Det gäller mest det fysiska. Ångesten, rastlösheten och irritationen är samma fast i olika hög grad då.

När du ridit ut abstinenserna är själva begäret detsamma, som ett diffust söksug ut i tänderna och en gnagande mol i hjärnan som leder till enorm frustration.

Det enda som funkar egentligen är att en efter en trappa ut alla sina droger, börja med det tyngsta och gå igenom dem i fallande stege. Heroin, alkohol, internet, nikotin, musik, koffein, cannabis, nyheter, socker, sex, jobb, vänskap, titta på tv, mat osv som det ser ut för dig.
Citera
2013-10-29, 22:25
Medlem
Jag förstår hur du resonerar och jag har väl haft liknande tankar - "Så länge jag inte har så starkt sug så är det väl lugnt?".
Men sen får man ju ha andra aspekter med i beaktande. Du kan vara alkoholmissbrukare utan att vara alkoholberoende. Vad händer när du är full? Är det bra/dåliga saker? Blir du för full när du blir full? Hur påverkar det din vardag osv?
En sak är säker. Alkohol är en djävulskt lömsk drog. Så en redig tankeställare är nog på sin plats då och då .
Citera
2013-10-29, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KvasiOrko
Ja, det kan man, det är egentligen abstinenserna som skiljer. När du slutar med opiater eller alkohol blir du enormt dålig på ett sätt du inte blir av att sluta med nikotin. Det gäller mest det fysiska. Ångesten, rastlösheten och irritationen är samma fast i olika hög grad då.

När du ridit ut abstinenserna är själva begäret detsamma, som ett diffust söksug ut i tänderna och en gnagande mol i hjärnan som leder till enorm frustration.

Det enda som funkar egentligen är att en efter en trappa ut alla sina droger, börja med det tyngsta och gå igenom dem i fallande stege. Heroin, alkohol, internet, nikotin, musik, koffein, cannabis, nyheter, socker, sex, jobb, vänskap, titta på tv, mat osv som det ser ut för dig.

Jag tycker att ett alkoholberoende är bra mycket värre då det till skillnad från cigaretter är stämningshöjande och ett extremt bra botemedel mot ångest. Cigg är ju bara en kort liten kick och inget mer, om ens det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in