Citat:
Ursprungligen postat av
DinMama
Till er som kallar er alkoholister.
Är erat sug efter alkohol lika stort som mitt behov av nikotin? Trots att jag snart hållt upp med
allt vad cigaretter och snus heter i två månader så längtar jag fortfarande efter nikotin. Efter maten, efter kaffet, efter en kall öl. När någon öppnar en dosa snus så minns jag välbehaget som nikotinruset gav mig. Kan man likna alkoholsuget vid detta?
Ja, det kan man, det är egentligen abstinenserna som skiljer. När du slutar med opiater eller alkohol blir du enormt dålig på ett sätt du inte blir av att sluta med nikotin. Det gäller mest det fysiska. Ångesten, rastlösheten och irritationen är samma fast i olika hög grad då.
När du ridit ut abstinenserna är själva begäret detsamma, som ett diffust söksug ut i tänderna och en gnagande mol i hjärnan som leder till enorm frustration.
Det enda som funkar egentligen är att en efter en trappa ut alla sina droger, börja med det tyngsta och gå igenom dem i fallande stege. Heroin, alkohol, internet, nikotin, musik, koffein, cannabis, nyheter, socker, sex, jobb, vänskap, titta på tv, mat osv som det ser ut för dig.