2009-02-22, 16:47
Medlem
justsome1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kongolasse12
Du skulle ha brjat gapa om hur krnkt du knner dig, krvt att f prata med chefen etc. D kanske affrerna lr sig att det r bst att lta staten skta reglerna och inte ngon lokal moraltant.

Rkade sjlv ut fr en liknande sak nr jag gick i 8:an eller ntt, vi drog till ICA p lunchen och kpte en cider, allts ingen 2,25% utan en Herrljunga eller ntt. Tanten i kassan lser hela jvla baksidan p etiketten och kommer fram till att det r, hr och hpna, 0,7% alkohol i den. Naturligtvis infann sig total moralpanik direkt och vi fick kpa en annan flaska.

Frstr inte varfr affrerna nekar, de tjnar ju bara p det, okej ngon fr skert moralpanik men de handlar ju p sin nrbutik i vilket fall.
exakt samma sak hnde mig vid den ldern haha :P ven blivit nekad tndare nr man var typ 16-17 eller ngot :P komiskt.. :P
2009-02-22, 16:50
Medlem
Jag var med en polare i fjllen (han var under 18). Han skulle kpa alkoholfri cider, han lra visa legitimation. Det var p ica det ocks. Allts, han fick inte kpa alkoholfri cider.
2009-02-22, 18:27
Medlem
deafens avatar
Butiker kan bestmma egna regler vad de vill slja och till vem. Det finns ingen skyldighet att slja till ngon.

Kassren eller kassrskan har ven rtt att neka kp om h*n misstnker att brott kommer att begs. Exempelvis om man misstnker att kunden kper ut alkohol/tobak till en minderrig, eller som i ts fall.
2009-02-22, 18:28
Medlem
deafens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockeyabbe
Jag var med en polare i fjllen (han var under 18). Han skulle kpa alkoholfri cider, han lra visa legitimation. Det var p ica det ocks. Allts, han fick inte kpa alkoholfri cider.
Det fr man inte p systemet heller.
2009-02-22, 18:32
Medlem
Mrkte detta jag med fr ngra dagar sedan. Allt som rknas som rktillbehr krver dom leg p. Gller ven tndare, men det har jag varit med om fr flera r sedan. Konstigt, men helt okej tycker jag.
2009-02-22, 18:49
Medlem
FISKISCHs avatar
har inte lst hela trden, men tnkte bara skriva ett annat exempel p idiotiska frbjudelser.
Hemkp hr dr jag bor sljer inte cider till folk under 18 r, inte ens dom som kallar sig "alkoholfria" (0.7%) r tilltna att kpa. Enligt svensk lag ligger lders grnsen p s svaga drycker p 15 eller 16 r. Dom krde ven 18r p tndsticksaskar, men ngot mindre hrda p denna bestmmelse enligt mina tidigare erfarenheter.
2009-02-25, 17:12
Medlem
BeroendeAvAllts avatar
Det r mycket mjligt att affrer fr gra s, Min kusin berttade att dr han bor s var det en affr som inte slde energidryck till ungdomar, anledningen har jag dock glmt bort.
2009-02-25, 17:15
Medlem
zodsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggheddaboudid
Polarn ringde mig idag, frgade om jag ville med och blaza (rets dummaste frga? ) och bad mig handla rullpapper. "Inga problem", tnker jag och drar till nrmsta ICA. Dm min frvning nr krringen i kassan nekar mig att kpa, fr att jag inte har legget med mig! Dumfan pstr att affren skulle ha ngon policy mot att slja till folk under 18?
Jag ppekar givetvis att det inte r ett uns av olaglighet i att slja ocb till ens ett spdbarn, och ett grl bryter ut. Men vad kan man gra liksom? Orkade inte hlla p och tjafsa med en tegelvgg, s jag gick ver till turkiosken 10 meter bort och handlade, men har ICA verkligen rtt att stta egna policys p det hr sttet eller var det kanske bara kassrskan som frklarat personligt krig mot alla meckare?

Vet inte hur lagligt det dr r egentligen. Men antar att dom kanske fr stta lite egna regler. Det roliga r vl att du antagligen kunnat kpa rda rizzla eller john silver-papper(som brukar anvndas till att rulla cigg).

Lite knas r det iallafall, folket i sverige r s nojjiga att dom inte ens sljer rullapapper?
2009-02-25, 17:30
Medlem
Sushimans avatar
Jag frstr frustrationen hos dem som vill kpa rullpaper och r under 18. Men kan det inte vara ganska positivt att frsvra det fr ungdomar under 18 som vill rka cannabis?
2009-02-25, 17:34
Medlem
lilZer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Oddsen fr att du skulle gra det r astronomiska s affrsbitrdet handlade naturligtvis helt korrekt.
Frgan som TS undrade var om ICA har rtt att ha en egen policy angende vad man stter ldersgrnser p. Kan ICA motivera ldersgrnsen p en produkt s kan dom sjlvklart stta den. I fallet "rullpapper" r svaret solklart att det kan berttigas d syftet med att neka kp av rullpapper var att frhindra en minderrig frn att handskas med en vara icke lmpad fr minderriga, dvs tobak. Detta eftersom hon absolut inte har ngon som helst anledning att misstnka att ngon laglig rt skall rullas dr i.
Du mste ju sjlv frst den uppenbara logiken?
Alla fattar vad du menar, men du verkar inte fatta att kassrskan gr fel i att neka rullpapper.

Nr jag var 16 bast s byggde jag och en polare en hembrnningsapparat, fr att kunna anvnda denna behvde vi frst tillverka msk, right? S vi gick in p ICA och kpte 16 KG strsocker, 8 psar turbojst och en 60-liters hink, det r vl nd ganska uppenbart vad fan vi skulle anvnda det till?
2009-02-25, 19:40
Medlem
expanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Alla fattar vad du menar, men du verkar inte fatta att kassrskan gr fel i att neka rullpapper.

Jo, jag fattar precis. Om du hade ids lsa vidare i trden s hade du ocks sett att jag frklarar att det jag skrev inte har med min sikt att gra utan jag frklarade endast att det som kassrskan gjorde inte var juridiskt fel varken ur ICAs eget reglemente eller enligt lagen.

Citat:
Nr jag var 16 bast s byggde jag och en polare en hembrnningsapparat, fr att kunna anvnda denna behvde vi frst tillverka msk, right? S vi gick in p ICA och kpte 16 KG strsocker, 8 psar turbojst och en 60-liters hink, det r vl nd ganska uppenbart vad fan vi skulle anvnda det till?

En skillnad r att allt det du handlade kan anvndas till ngot annat n det som var ert syfte. Du kan faktiskt, realistiskt sett, inte anvnda ett rullpapper till ngot annat n att rka en hlsofarlig produkt som du mste vara 18 r fr att f inhandla.
Och vem vet kassrskan som ni handlade frn kanske inte hade en aning om vad man behvde fr att gra alkohol. Det r det verkligen inte alla som vet.
Fr vrigt s undrar jag stilla vilket ICA som sljer 60liters hinkar?
2009-10-04, 18:49
Medlem
spliffars avatar
Haha Xd

Citat:
Ursprungligen postat av fisken420
Glmde nmna en sak, Skulla kpa rullpapper p ica nra mig en gng fr ett tag sen, gick fram till kassan som vanligt och sa: Hejsan ett paket lnga rizla tack, varav kassrskan kollar pmig som jag var dum i huvudet och sger va? rullpaper sger jag d varav hon svarar jaha? ja har ni det det frgar jag d. - Nej inte idag svarar idioten till krring i kassan d. Och frbannad blev jag eftersom jag vet att dom har det tar jag upp rullen med fryspsar som brukar finnas i slutet rullbandet och kastar i fejjan p henne och gr dr ifrn sendess har jag aldrig handlat p en ica affr. ica kan slicka min rv
HAHA FAN VAD RTT XD!
Men anledningen till att jag lser denna trden nu r pga Videomix nekar alla som r under 18 att kpa rizzla men har lst igenom tobakslagen ett ex antal ggr nu hr str det t.om "http://www.malmo.se/download/18.76b00688114b7562b52800018536/ETP+Tobak+Malm%C3%B6.pdf?epslanguage=sv" S om dom nekar mig nr jag kmr dit ska dom fan f visa upp papper p att jag inte fr kpa fr dom kan ju fan inte stifta egna lagar som sger att minderriga inte fr kpa rizzlar ass man kan ju likagrna rka Oregano och det finns ju inga frdigrullade Oregano cigg s dr r ju en sak man kan sga Men fattar inte det Faktumet att dom tror att dom kan "stifta egna lagar" sen tro att dom ska komma undan med det -.-'

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in