• 1
  • 2
2009-02-21, 23:07
Bannlyst
http://www.kvp.se/nyheter/1.1474163/...us-efter-brand

Rykten säger att pojken ska ha varit död innan branden.
Obduktion i morgon eller måndag lär visa.
Citera
2009-02-21, 23:17
Moderator
blomvattnares avatar
Fy vad otäckt om det stämmer.

Men - rykten kan ibland uppstå ur i princip ingenting.
Citera
2009-02-21, 23:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
http://www.kvp.se/nyheter/1.1474163/...us-efter-brand

Rykten säger att pojken ska ha varit död innan branden.
Obduktion i morgon eller måndag lär visa.
Fått det av en polis polisområde NV Skåne. Han jobbar dock inte med fallet, man är osäker ännu.
Citera
2009-02-22, 00:56
Bannlyst
Mordbrand

Enligt Helsingborgs dagblad ( http://hd.se/perstorp/2009/02/21/barn-dog-i-brand/ ) har polisen upprättat en anmälan om mordbrand. Och branden bröt ut i det rum inne i lägenheten som pojken hittades i.

Tror någon sitter senast på onsdag.
Citera
2009-02-22, 01:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Enligt Helsingborgs dagblad ( http://hd.se/perstorp/2009/02/21/barn-dog-i-brand/ ) har polisen upprättat en anmälan om mordbrand. Och branden bröt ut i det rum inne i lägenheten som pojken hittades i.
Hade det varit ett något äldre barn - fyraåring, kanske - hade jag kunnat tänka mig att han lekt med eld, och sedan gömt sig i garderoben för att inte bli påkommen. Men en tvååring?

Citat:
Tror någon sitter senast på onsdag.
Mycket liten krets misstänkta isf.
Citera
2009-02-22, 01:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hade det varit ett något äldre barn - fyraåring, kanske - hade jag kunnat tänka mig att han lekt med eld, och sedan gömt sig i garderoben för att inte bli påkommen. Men en tvååring?

Mycket liten krets misstänkta isf.
Just kombinationen misstänkt mordbrand - brand som startat inne i lägenheten och endast tvåårigt brottsoffer gör mig misstänkt.
Att tre gånger rusa in i lägenheten kan ju vara ett sätt att visa hur oskyldig man är - eller ett försök till utvidgat självmord.
Citera
2009-02-22, 01:22
Moderator
blomvattnares avatar
Jag håller nog med Hamilkar här.

En fyraåring kan tänkas leka med elden. Men en tvååring?

Nu är det ju visserligen 12 år sedan jag hade en tvååring, men så mycket kan jag väl inte ha glömt om hur det var.

Man kan ju bara hoppas på att ryktet inte är sant.
Citera
2009-02-22, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag håller nog med Hamilkar här.

En fyraåring kan tänkas leka med elden. Men en tvååring?

Nu är det ju visserligen 12 år sedan jag hade en tvååring, men så mycket kan jag väl inte ha glömt om hur det var.

Man kan ju bara hoppas på att ryktet inte är sant.
Har själv en treåring. Hon hade inte kunnat tända eld på något nu och definitivt inte för ett år sedan.
Citera
2009-02-22, 01:36
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Har själv en treåring. Hon hade inte kunnat tända eld på något nu och definitivt inte för ett år sedan.
När jag skrev mitt inlägg tänkte jag mer på hur en tvååring skulle kunna tänkas reagera om h*n hade lyckats tutta eld på något.

När jag läser det du skriver, jag kan inte annat än att hålla med. En tvååring borde inte kunna tutta eld på något alls.

Men - det behöver ju inte betyda att det är värsta scenariot? Å andra sidan - man vet aldrig. Det kanske ligger något lurt bakom det här, och då innebär det att ett litet barn har avlidit på totalt fel sätt.

Edit: jag vet en femåring som tände eld på tyger i en garderob (av misstag, han ville "mysa") och då sprang han direkt ut till sin mamma och slog larm. Det hjälpte inte, lägenheten blev övertänd omgående, och ingenting kunde räddas, dock överlevde alla tre personerna.
Senast redigerad av blomvattnare 2009-02-22 kl. 01:40.
Citera
2009-02-22, 01:40
Bannlyst
Citat:
När jag skrev mitt inlägg tänkte jag mer på hur en tvååring skulle kunna tänkas reagera om h*n hade lyckats tutta eld på något.

När jag läser det du skriver, jag kan inte annat än att hålla med. En tvååring borde inte kunna tutta eld på något alls.

Men - det behöver ju inte betyda att det är värsta scenariot? Å andra sidan - man vet aldrig. Det kanske ligger något lurt bakom det här, och då innebär det att ett litet barn har avlidit på totalt fel sätt.
Man säger att man inte har hittat en naturlig brandorsak och branden har brutit ut i ett rum som där utomstående inte har tillgång. Dessutom är det inte ett kök, där de allra flesta naturliga bränderna uppstår.
I övrigt är elfel den vanligaste brandorsaken, men sannolikheten att det blir ett elfel som orsakar en brand i det rum där en tvååring gömmer sig i garderoben är inte så stor.
Hoppas dock precis som du att jag har fel!

(Inte för att vara sån, men orten Perstorp i sig ökar min misstänksamhet. Det finns en del orter på landet som får mina varningsklockor att ringa, Perstorp är en av dem. Det har varit fyra dödsbränder där på ett år. Det är inte lite i en kommun av Perstorps storlek.)
Citera
2009-02-22, 01:43
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Man säger att man inte har hittat en naturlig brandorsak och branden har brutit ut i ett rum som där utomstående inte har tillgång. Dessutom är det inte ett kök, där de allra flesta naturliga bränderna uppstår.
I övrigt är elfel den vanligaste brandorsaken, men sannolikheten att det blir ett elfel som orsakar en brand i det rum där en tvååring gömmer sig i garderoben är inte så stor.
Hoppas dock precis som du att jag har fel!

(Inte för att vara sån, men orten Perstorp i sig ökar min misstänksamhet. Det finns en del orter på landet som får mina varningsklockor att ringa, Perstorp är en av dem. Det har varit fyra dödsbränder där på ett år. Det är inte lite i en kommun av Perstorps storlek.)
Vadå fyra dödsbränder? Jag läser Aftonbladet och Expressen dagligen, men man glömmer så lätt...

Menar du att de hänger ihop på något sätt? Alltså inte bevisligen, men gör du någon koppling sådär mellan tummen och pekfingret?
Citera
2009-02-22, 01:45
Bannlyst
Citat:
Vadå fyra dödsbränder? Jag läser Aftonbladet och Expressen dagligen, men man glömmer så lätt...

Menar du att de hänger ihop på något sätt? Alltså inte bevisligen, men gör du någon koppling sådär mellan tummen och pekfingret?
Tror det var HD som hade det i dag.
Jag gör ingen annan koppling än att när jag var krimreporter i Skåne var det oproportionerligt många utryckningar till Perstorp. Det är långt som fan, men brukade alltid vara värt bilresan.
Ungefär som Blomstermåla i Kalmar län, Alvesta i Kronobergs län, Mullsjö i Jönköpings län, Åled/Laholm i Halland och hela jäkla Listerlandet i Blekinge.
Orter där det ofta händer konstiga och brutala brott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in