• 1
  • 2
2009-02-21, 17:43
Medlem
mrmopsys avatar
Bor i medelstor svensk stad i en mycket välmående bostadsförening med mycket pensionärer och barnfamiljer.

För några månader sedan flyttade det in smuts i en lägenhet på bottenvåningen. En kille i tjugoårsåldern med ursprung i något arabiskt land. Nu är det egentligen inte hans ursprung som är problemet (även om det känns trist att det står ett arabiskt namn det första man ser varje gång man går ut och in...). Denna lägenhet ligger precis vid entrén precis vid postboxarna.

Nu till problemet:

Det luktar suspekt från denna lägenheten i stort sett jämt. Antingen någon obskyr maträtt eller cigarettrök.

Det står varje dag ett gäng killar i samma ålder med samma ursprung som ovan precis utanför entrén i en större klunga och röker (ja, tydligen röker de både inne och ute...). Ibland måste man nästan tränga sig igenom för att komma in.

Det är fest varje helg. Antingen fredag eller lördag eller båda dagarna där de totalt ignorerar de tider det ska vara tyst. Nu störs inte jag så mycket av ljudet däremot är oftast festen lika mycket ute med diverse småtjejer som röker, spyr, skriker och slänger flaskor (min balkong ligger tre våningar upp rakt över detta spektakel). Normalt är vår styrelseordförande mycket noga med detta men hittills har jag inte sett någon åtgärd från hans sida.

Jag har inga planer på att sälja min lgh just nu men oroas för hur detta påverkar värdet vid framtida försäljning. Samtidigt vill jag inte se denna smuts utanför min entré dagligen. Vad finns det för möjligheter att få bort smutsen. Är det bara att klaga till styrelsen eller finns det andra lämpliga kanske mer effektiva sätt att få bort dem? Jag har hört att det finns möjligheter att vräka även de som köpt en bostadsrätt.
Tar emot förslag av alla sorter båda legala och de som ligger i gråzonen...
Citera
2009-02-21, 17:52
Medlem
brajzillas avatar
gå ner och skaka om fanstyget!
Citera
2009-02-21, 18:10
Bannlyst
klaga hos hyresvärden
Citera
2009-02-21, 18:13
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VulgusProfanum
klaga hos hyresvärden

Det funkar inte så i BRF
Citera
2009-02-21, 18:23
Medlem
Reflexivitets avatar
Sätt upp en arg, anonym postitlapp i trappuppgången. Upprepa tills du uppnår önskad effekt.
Citera
2009-02-21, 18:26
Medlem
bessies avatar
lider du av att det är skitit i trapphuset, städa själv, ni har en trappstädning 1 gång var 14 dag . tycker du inte att det räcker, fixa resten själv.
Citera
2009-02-21, 18:27
Medlem
mrmopsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VulgusProfanum
klaga hos hyresvärden

Finns ju ingen hyresvärd då det är brf men det finns ju en styrelse som ska ansvara för sådant. Visst kan man klaga och så men i slutändan avgörs oftast sådana saker i tingsrätt och det är sällan det verkligen blir vräkning. Krävs väldigt speciella skäl.

Helst hade jag ju sett att man kunde få smutsen att flytta "självmant"...
Citera
2009-02-21, 18:28
Medlem
Be han vara tyst ett par gånger.

Funkar inte det så limmar du igen hans lås efter varje gång han misskött sig.

Det fungerar garanterat.
Citera
2009-02-21, 18:31
Medlem
Psychobillys avatar
Prata med dessa grannar som även bor i närheten av "smutsen",och se om dessa delar din uppfattning.
Gå sedan till ordföranden i föreningen, och berätta hur du uppfattar situationen, och att dina andra grannar har samma åsikter.

Ordföranden måste göra något åt det om smutsen bryter någon av era Brf regler(tyst efter 22.00 etc), även om det bara är du som har invändningar.

Men säg inte till ordföranden att "smutsen i sig" är problemet, utan festerna, lukten, svårt att sova pga oljud, att du känner det besvärligt när det står massa folk i porten osv.
Bara att säga allt du kommer på.

Det går att vräka boende även i Brf, eftersom varje Brf har regler som ska upprätthållas för att få bo där.
Citera
2009-02-21, 18:31
Medlem
mrmopsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RocketMan
Be han vara tyst ett par gånger.

Funkar inte det så limmar du igen hans lås efter varje gång han misskött sig.

Det fungerar garanterat.

Jag gillar hur du tänker. Bra tips.
Citera
2009-02-21, 18:32
Medlem
Har ni störningsjour att ringa?

Bor någon av styrelsemedlemmarna i samma uppgång?
Citera
2009-02-21, 18:40
Medlem
mrmopsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Har ni störningsjour att ringa?

Bor någon av styrelsemedlemmarna i samma uppgång?

Tror inte det finns någon störningsjour men det borde ju finns någon att ringa på kvällar och nätter, ska kolla igenom alla stadgar och regler jag fått.

Tyvärr ingen i styrelsen i min trappuppgång men festerna borde höras på hela området. Normalt är styrelsen stenhårda med allt och snabba på att agera men här händer inget alls. Tycker det är märkligt, vet inte om de är rädda för något...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in