2009-02-21, 14:42
Medlem
brackspaces avatar
Oj oj vad många trådar det finns om det här, men nu vill jag få just min sak behandlad av er

Nu har jag senatse tiden blivit väldigt intresserad av att köpa en bostadsrätt och har därför ett tag kollat på mäklar sidor. Först var jag intresserad av en mindre lägenhet, kanske en 1:a men när jag tänker framåt så kanske inte det är världens bästa idé. Så här tänker jag:
  • Jag är 22 år.
  • Kommer skaffa familj (barn) om 4 år.
  • Kommer eventuellt plugga upp något gymnasieämne på lång sikt närmsta 2 åren.
  • Kommer köpa hus om 8-10 år.
  • Tänker sälja lägenheten när priserna ligger på samma nivå som då jag köpte den, alternativt högre.
  • Tänker hyra ut lägenheten ett tag när i skiftet 1:a barnet och 2:a samtidigt som jag skaffar större bostad innan hus köp (hyresrätt)

Okej, jag har inte fast jobb på papper men därimot har jag stor möjlighet att få det alternativt jobba heltid eller mer. Alltså ser jobb fronten positiv ut!
Den ekonomiska biten då? just för tillället bor jag hos mina föräldrar eftersom att det är bostadsbrist där jag bor, där av idén att köpa en bostad. Jag får ut 10-13 tusen per månad efter skatt och behöver endast 5000 kr = 5000-6000 kr till sparkontot varje månad. I skrivande stund har jag 63.000 kr sparat.

Alltså har jag en buffert, ett kapital för inköp av möbler och annat till min drömbostad och eventuellt en mindre summa handpenning som kanske räcker beroende på hur mycket lägenheten kostar. Just nu har jag handpenning så att jag kan köpa en lägenhet för ca 250.000 kr, dvs 25.000 kr i handpenning. För detta pris får jag en liten etta, vilket känns fel. Om två månader har jag råd att köpa en lägenhet för 350.000 kr och fyra månader 400.000 kr.

Det jag har vill ha är en tvåa på 50-70 kvm så jag har lite yta att röra mig på. Den andra tanken med denna storlek är att jag nu har tjej och då känner jag att jag vill ha lite space ifall någon av oss vill vara ifred. Nästa tanke är barn om nu det skulle ske dom närmsta åren, en tvåa räcker gott och väl barnets första levnads år. Sen hyr jag ut bostaden och hyr en hyresrätt, en trea tills den dagen jag vill köpa hus alternativt vet vad jag vill.

Min summa av detta: en tvåa är vad jag tror det bästa köpet både när det gäller storlek, månadskostnad och vad som kommer ske i framtiden.

När det gäller lånet så kommer jag inte låna tillsammans med min tjej, utan jag vill vara den som äger lägenheten. Känns bäst så tycker jag och därför betalar jag av lånet och hyran eller avgiften till föreningen delar vi 50/50 på.

Nu till en negativ sak: jag har bara jobbat 1 år nu och har inte fast anställning, möjligheten att jobba full tid varje månad finns om inte mer tid. Min arbetsgivare säger att han kan ställa upp och intyga att jag har fastanställning om jag nu får en lägenhet eller ska köpa en om det skulle behövas. Min inkomst förra året var 139.000 kr, vad fär årsinkomst måste jag ha för att få låna? räcker det inte med att min chef intygar att jag har fastanställning och att jag kan betala handpenning och att dom ser hur mycket pengar jag har på banken?

Ja och sen, vad tycker ni är bäst? köpa eller hyra? storleken på det jag vill ha och har kollat på kostar med hyra + lån runt 4000-5000 kr månaden. Samma storlek fast hyresrätt kostar ungefär lika mycket, men om jag äger betalar jag till mig själv.

Sen när jag kollat på mäklarsidor så finns det kostandskalkyler så man kan se ungefär vad det kostar. Och vad det framgår där så amorterar man inte dom första 3-5 åren eller vad det nu är, känns ju lite surt att lånet inte sjunker och att endast ränta betalas.

Hur går jag tillväga?
Tips?
Råd?
Citera
2009-02-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Sen när jag kollat på mäklarsidor så finns det kostandskalkyler så man kan se ungefär vad det kostar. Och vad det framgår där så amorterar man inte dom första 3-5 åren eller vad det nu är, känns ju lite surt att lånet inte sjunker och att endast ränta betalas

I dessa kostnads kalkyler oftast bara topplånet du amorterar sedan får du välja själv hur mycket du vill amortera på bottenlånet varje månad. Topplånet är dyrare och burkar uppgå till 15% av lånebeloppet.

Jag skulle råda dig att titta på SBAB. De har inget topplån men då måste du amortera minst 500kr per månad och kan låna upp till 95% av lånet och behöver därför bara betala 5% i kontantinsatts vilket jag tror är bra för dig. Att köpa lägenhet just nu är det bästa du kan göra. Iofs kan priserna falla betydligt mera framöver men ränterna kommer vara låga så månadskostanden för lånet kommer inte skena iväg det närmsta året.

Något som kan vara att tänka på är att bostaden helst inte ska kosta dig mer än 1/3 av din lön. Så att du har råd att spara och leva ett sunt liv.

Tänk också på du måste kunna spara en viss summa i månaden för oförsedda utgifter så som om kylskåpet skulle gå sönder eller något annat.

Att läsa på om bostadsrättföreningen är också en viktig aspekt. Om du inte kan något om bokslut så be någon om hjälp. Det är vitkigt att veta hur föreningens ekonomi ser ut så att du inte köper en lägenhet där det ska stamrenoveras eller andra stora ingrepp på huset som dessutom kan driva upp månadskostnaden.

Glöm inte bort inredning. Det blir en väldigt stor kostnad att köpa dräglig inredning som du säkert inte dragit på dig ännu. Önska dig köksredskap och andra prylar du har nytta av i framtiden och lägg undan mycket pengar till detta eftersom det blir en stor engångssumma du kommer att få lägga ut den dagen du flyttar in.
Soffa, TV, köksutrustning, badrumsartiklar och kanske tom renovering så som tapetsering och slipning av golv för att fräscha upp lägenheten.

Du har verkligen planerat dina närmaste 10åren väl. Det är viktigt med mål och lycka till med dessa.
Senast redigerad av kaka 2009-02-21 kl. 15:25.
Citera
2009-02-21, 16:08
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaka
I dessa kostnads kalkyler oftast bara topplånet du amorterar sedan får du välja själv hur mycket du vill amortera på bottenlånet varje månad. Topplånet är dyrare och burkar uppgå till 15% av lånebeloppet.

Jag skulle råda dig att titta på SBAB. De har inget topplån men då måste du amortera minst 500kr per månad och kan låna upp till 95% av lånet och behöver därför bara betala 5% i kontantinsatts vilket jag tror är bra för dig. Att köpa lägenhet just nu är det bästa du kan göra. Iofs kan priserna falla betydligt mera framöver men ränterna kommer vara låga så månadskostanden för lånet kommer inte skena iväg det närmsta året.

Något som kan vara att tänka på är att bostaden helst inte ska kosta dig mer än 1/3 av din lön. Så att du har råd att spara och leva ett sunt liv.

Tänk också på du måste kunna spara en viss summa i månaden för oförsedda utgifter så som om kylskåpet skulle gå sönder eller något annat.

Att läsa på om bostadsrättföreningen är också en viktig aspekt. Om du inte kan något om bokslut så be någon om hjälp. Det är vitkigt att veta hur föreningens ekonomi ser ut så att du inte köper en lägenhet där det ska stamrenoveras eller andra stora ingrepp på huset som dessutom kan driva upp månadskostnaden.

Glöm inte bort inredning. Det blir en väldigt stor kostnad att köpa dräglig inredning som du säkert inte dragit på dig ännu. Önska dig köksredskap och andra prylar du har nytta av i framtiden och lägg undan mycket pengar till detta eftersom det blir en stor engångssumma du kommer att få lägga ut den dagen du flyttar in.
Soffa, TV, köksutrustning, badrumsartiklar och kanske tom renovering så som tapetsering och slipning av golv för att fräscha upp lägenheten.

Du har verkligen planerat dina närmaste 10åren väl. Det är viktigt med mål och lycka till med dessa.

jag har märkt av en tendens att nyrenoverade jätte schyssta lägenheter ligger på samma prisnivå som grannens lägenhet som inte har renoverats sedan början av -80 talet, därför vill jag köpa en lägenhet som är renoverad. När det gäller inredning så har jag lite smått och gott men tänker ändå lägga 30.000 kr på inredning till att börja med plus 8000 kr för en tv. Räcker inte pengarna till mindre saker så som husgeråd så använder jag gammla saker och införskaffar nya prylar allt eftersom. Själv ainredningen ser jag som mycket viktigt och att jag ska trivas, lagomt stor soffa och snygg ska den vara! 30.000 kr på dom stora sakerna, säng, soffa, sänggavel, kuddar, täcke, tv bänk etc.

Allt det där med topplån och bottenlån fattar jag ingent av just nu men ska börja läsa på innan jag börjar komma in i tankarna att jag ska anmäla intresse för en bostad.
Citera
2009-02-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace

Allt det där med topplån och bottenlån fattar jag ingent av just nu men ska börja läsa på innan jag börjar komma in i tankarna att jag ska anmäla intresse för en bostad.

Ex. Lånar du 100 % så får du högre ränta på 10 % av lånet på grund av risken.
Citera
2009-02-23, 12:52
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Köp ingen lägenhet.

Att ha ett förtahands-kontrakt på en sjysst lägenhet är så otroligt mycket bättre. Du vill inte börja låna på en massa pengar dig i så ung ålder.

Vänta, och fortsätt spara istället!
Citera
2009-02-23, 13:57
Medlem
brackspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Köp ingen lägenhet.

Att ha ett förtahands-kontrakt på en sjysst lägenhet är så otroligt mycket bättre. Du vill inte börja låna på en massa pengar dig i så ung ålder.

Vänta, och fortsätt spara istället!

Jag tänker inte köpa nu eller närmsta två månaderna frammåt, ska vänta in och se hur priserna ökar/sjunker innan jag slår till. Att äga en bostadsrätt är lika dyrt som att bo i en hyresrätt. Jag sitter 1 timme per dag och söker hyresrätter och dom priser jag ser är detsamma som bostadsrätter. En etta på 40 kvm kostar med lån&hyra ca 3700 kr, i samma område fast hyresrätt kostar också 3700 kr.

Om jag ska dra några fördelar som jag kan se så är det följande:

1.) jag får eget boende snabbare.
2.) Det är lättare att hitta något som är precis som det jag vill ha.
3.) priserna är på väg neråt nu, kanske dags att fynda?!
4.) kan säljas med vinst om ett par år.
5.) jag har planer på att omskola mig närmsta åren och behöver eventuellt en säkerhet för utbildningens banklån.
6.)lägenheten går att hyra ut och tjäna en slant på det.

Nu har jag vänt på tanken och tänkt att en större etta duger lika bra det och dom är inte så kusligt dyra. Inom 5 år kan jag ha betalat av den om jag jobbar arslet av mig
Citera
2009-02-23, 20:56
Medlem
Där jag bor kan jag få en 2:a istället för min nuvarande 1:a till samma månadskostnad inkl lån.

Att äga sin bostad är det bästa man kan göra.

Har man bara råd så vågar jag lova att du gör bort dig om du inte passar på och köper en lägenhet inom 2år.
Varför?

Jo det är låga räntor och det kommer bli lägre i april när riksbanken väntas sänka räntan ytterliggare. Och räntorna kommer vara låga så länge som konjunkturen håller i sig.
Priserna på bostäder faller i lågkonjunktur, har du tur kan du göra riktiga fynd.
ROT avdrag finns att tillgå. Du kan höja värdet på lägenheten till en lägre kostnad.
Du har ett bättre utgångsläge om du vill byta upp till större lägenhet eller kanske tom hus i framtiden.
Stor chans att du gör dig en vinst på bostaden i framtiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in