2009-02-21, 13:30
Medlem
Hardcore Junkys avatar
Ugnsstekt falukorv har varit en favorit länge men jag får aldrig till det ordentligt. Den är antingen lite för "rå" i mitten eller helt torr. Är det någon här som har ett bra knep för hur man ska få sin falukorv helt perfekt? Den ska vara lite knaprig på skalet men fortfarande saftig och helt tillagad.
Citera
2009-02-21, 13:42
Medlem
Choklaads avatar
har ingen aning om hur länge jagbrukar ha den i ugnen, men jag kör allt på 200 grader, så gissningsvis ca 20-25 minuter.

Perfekt blir den alltid iallafall.
Citera
2009-02-21, 13:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardcore Junky
Ugnsstekt falukorv har varit en favorit länge men jag får aldrig till det ordentligt. Den är antingen lite för "rå" i mitten eller helt torr. Är det någon här som har ett bra knep för hur man ska få sin falukorv helt perfekt? Den ska vara lite knaprig på skalet men fortfarande saftig och helt tillagad.
Jag kör på 230 grader i 15 minuter och sedan sänker jag till 175 och kör i 15 minuter till.

~Paul~
Citera
2009-02-21, 16:09
Medlem
Hardcore Junkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag kör på 230 grader i 15 minuter och sedan sänker jag till 175 och kör i 15 minuter till.

~Paul~

Tack, jag testar det ikväll. Jag kommer och kastar korven på ditt fönster om det inte blir bra!
Citera
2009-02-21, 16:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack, jag testar det ikväll. Jag kommer och kastar korven på ditt fönster om det inte blir bra!
Gör så, jag äter allt .

Var observant på korvens färg, inte alla ugnar tar lika. När du får en vackert brun färg så kan det vara dags att dra ner värmen trots att det enligt mitt recept kan vara några minuter kvar. Jag kör inte i mitten av ugnen, utan något snäpp under.

~Paul~
Citera
2009-02-22, 10:49
Medlem
Hardcore Junkys avatar
Det blev kanon! Jag är dock missnöjd med korven som jag hade köpte för en hel del slantar. Den smakade kemikalier.
Citera
2009-02-22, 10:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det blev kanon! Jag är dock missnöjd med korven som jag hade köpte för en hel del slantar. Den smakade kemikalier.
Va tråkigt . Vilken firma hade tillverkat den?

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in