2009-02-21, 00:01
Medlem
Lantbruks avatar
Som ni ser så gav den här sökningen inget resultat om att det fanns en liknande tråd, så jag startar helt enkelt en egen.

Frågan lyder: Vem är eran favoritillustratör?

Själv måste jag säga att min favorit är Ted Nasmith, en kanadensisk illustratör.

Nasmith är främst känd för sina Tolkieninspirerade verk, men har också (vilket ni kan se på hemsidan) bildgivit många andra motiv, bilar och byggnader m.m.. Jag gillar hans verk väldigt mycket.

En personlig favorit är The White Tree. Mycket vacker, ger ett iögonfallande bitterljuvt och nostalgiskt intryck. En annan mycket vacker illustration är One Morning Long Ago, en så oerhört levande (ett återkommande tema i de allra flesta av hans verk) och hypnotiserande vacker bild, fantastisk.

Vad tycker ni om Ted Nasmith? Har ni någon speciell(a) illustratör(er) vars verk ni värdesätter väldigt högt?

Mvh
Citera
2009-02-21, 00:05
Medlem
Lantbruks avatar
Appropå Ted Nasmith så har den svenska hemsidan Tolkiens Arda skrivit en artikel som handlar om Ted Nasmith och två andra kända tolkienillustratörer, Alan Lee och John Howe: http://tolkiensarda.se/old/tspalt6.htm#innehall

Mvh
Citera
2009-02-21, 00:37
Medlem
Lykeions avatar
John Bauer är lite av en favorit... Man får intressanta vibbar av hans verk.
Citera
2009-02-22, 15:17
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lykeion
John Bauer är lite av en favorit... Man får intressanta vibbar av hans verk.

http://sv.wikipedia.org/wiki/John_Bauer

Jodå, Bauer är intressant (är ju uppväxt i de trakterna också...). Tuvstarr är ju en klassiker.

Mvh
Citera
2009-02-22, 17:39
Medlem
haywards avatar
Arthur Rackhams illustrationer av Alice i underlandet är nice, liksom Gustave Dorés klassiska rödluvediton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in