Köpte igår ingredienser till köttfärslimpa, och ska i dagarna försöka mig på att laga till en god måltid beståendes av champinjonsköttfärslimpa med kokt potatis och champinjonsås tillsammans med lingon, smaskens!
Nu till saken. Jag har aldrig tillagat denna rätt tidigare, bara inmundigat den.
Tänkte köra en enkel version av Pauls recept jag såg i någon tråd (denna?). Havregryn i grädde istället för ströbröd i mjölk, ett ägg, ~400g blandfärs, salt och peppar samt en finhackad gul lök i smeten.
Tänkte även baka in champinjonbitar i limpan, men jag vet inte om jag ska fräsa till dessa innan, eller köra i dem råa i smeten.
Igår så gjorde jag äggröra med paprika och champinjoner, då körde jag råa. Tror att det blir godast om man bryner dem i smör innan man blandar in dem. Är jag på rätt spår?
Övriga synpunkter på mitt preliminära recept?
Tänkte börja med att skära allt, knäcka ägg och se till att allt står framme och redo att blandas och lagas (som på tv!). Sedan bryna champinjoner, blanda smeten och få in limpan i ugnen. Efter det skalas det potatis och sätts på kokning.
Sist görs sås på skyn från limpan (Tips på hur man gör mottages gärna).
Det måste ju vara rätt ordning att göra saker och ting i? Eller?
EDIT: Tänkte piffa till det hela genom att lägga mozarellaost på toppen, som får smälta och gratinera min köttfärslimpa. Vad säger ni?