2009-09-07, 01:46
Medlem
munchieboys avatar
Fläskfärs
oxfärs
riven lök
riven ingefära
mjölk + ströbröd
salt
mucho svartpeppar
två ägg (inte för att man måste men det är bättre, så e det)
fyllning: brynt svamp
Citera
2009-09-07, 08:27
Medlem
k1ng3ns avatar
Jag frågar igen: Vad äter man bäst till?
Citera
2009-09-07, 09:44
Medlem
Dieter_Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k1ng3n
Jag frågar igen: Vad äter man bäst till?

Gör som jänkarna: Mac n cheese, brunsås, inlagda gröna bönor och lite svensk lingonsylt. Härligt onyttigt
Citera
2009-09-19, 02:44
Medlem
Skall tillagas i lergryta!
Citera
2010-03-25, 13:25
Medlem
Olympiuss avatar
Köpte igår ingredienser till köttfärslimpa, och ska i dagarna försöka mig på att laga till en god måltid beståendes av champinjonsköttfärslimpa med kokt potatis och champinjonsås tillsammans med lingon, smaskens!

Nu till saken. Jag har aldrig tillagat denna rätt tidigare, bara inmundigat den.

Tänkte köra en enkel version av Pauls recept jag såg i någon tråd (denna?). Havregryn i grädde istället för ströbröd i mjölk, ett ägg, ~400g blandfärs, salt och peppar samt en finhackad gul lök i smeten.

Tänkte även baka in champinjonbitar i limpan, men jag vet inte om jag ska fräsa till dessa innan, eller köra i dem råa i smeten.

Igår så gjorde jag äggröra med paprika och champinjoner, då körde jag råa. Tror att det blir godast om man bryner dem i smör innan man blandar in dem. Är jag på rätt spår?

Övriga synpunkter på mitt preliminära recept?

Tänkte börja med att skära allt, knäcka ägg och se till att allt står framme och redo att blandas och lagas (som på tv!). Sedan bryna champinjoner, blanda smeten och få in limpan i ugnen. Efter det skalas det potatis och sätts på kokning.

Sist görs sås på skyn från limpan (Tips på hur man gör mottages gärna).

Det måste ju vara rätt ordning att göra saker och ting i? Eller?

EDIT: Tänkte piffa till det hela genom att lägga mozarellaost på toppen, som får smälta och gratinera min köttfärslimpa. Vad säger ni?
Senast redigerad av Olympius 2010-03-25 kl. 13:44.
Citera
2010-03-25, 15:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olympius
1. champinjonsköttfärslimpa med kokt potatis och champinjonsås tillsammans med lingon, smaskens!

2. Havregryn i grädde istället för ströbröd i mjölk, ett ägg, ~400g blandfärs, salt och peppar samt en finhackad gul lök i smeten.

3. Tänkte även baka in champinjonbitar i limpan, men jag vet inte om jag ska fräsa till dessa innan, eller köra i dem råa i smeten.

4. Övriga synpunkter på mitt preliminära recept?

5. Tänkte börja med att skära allt, knäcka ägg och se till att allt står framme och redo att blandas och lagas (som på tv!). Sedan bryna champinjoner, blanda smeten och få in limpan i ugnen. Efter det skalas det potatis och sätts på kokning.

6. Sist görs sås på skyn från limpan (Tips på hur man gör mottages gärna).

7. EDIT: Tänkte piffa till det hela genom att lägga mozarellaost på toppen, som får smälta och gratinera min köttfärslimpa. Vad säger ni?
1. Låter gott .

2. Var försiktig med mängden vätska. Havregrynen kräver inte mycket! Man vill visserligen att limpan är spröd och fin i konsistensen, men den bör heller inte gå sönder så fort man petar på den. 400 g färs låter lite för lite. Ett enda ägg är också för lite. Jag använder 3 ägg till 600 g färs.

Löken bör finhackas och fräsas separat, innan du blandar den med den råa färsen.

3. Det här låter konstigt men champinjonerna tjänar på att förvällas! Sedan kan du förståss fräsa på dem lite, låta svalna och hacka till mindre bitar innan du inkorporerar dem med smeten. Skall sanningen fram så tillför de inte speciellt mycket till själva smaken.

4. Smeten bör vara något fastare än trögflytande lava. Rökt bacon/pancetta (antingen lindas runt limpan eller fräses och blandas i smeten) eller fintärnad paprika (smörstekt) kan vara gott att ha med i smeten. Jag kör ibland med frysta grönsaker (ärter-majs-paprika).

5. Låter korrekt i teorin .

6. Det skulle jag undvika. Denna sås brukar inte bli speciellt god. Kör i stället en helt vanlig brunsås eller svampsås helt separat utan inblandning av stekskyn.

7. Inte heller det skulle jag rekommendera.

~Paul~
Citera
2010-03-25, 17:39
Medlem
welanders avatar
Jag brukar ha i Linser(kokta), rivna morötter, finhackad habanero och vitlök.
Citera
2010-03-25, 19:21
Medlem
vaselines avatar
Jag lagar köttfärslimpa ungefär en gång i seklet men håller den jäkligt enkel; purjolök och en inte alltför stark ost som fyllning. Kanske borde prova feta nästa gång ( år 2109).
Citera
2011-10-15, 10:55
Medlem
Dirges avatar
Jag tänkte göra köttfärs limpa i dag och då utgå från mitt favorit köttbulls recept med riven kokt potatis,1 ägg ca 1 dl grädde och riven lök till 1 kg köttfärs och sedan testa att blanda ner hackad kapris med bacon över. Gillar biff a la lindström men hur blir egentligen skyn som bildas när man använder rödbetor? man kanske ska skippa dessa? Vad tror ni?
Senast redigerad av Dirge 2011-10-15 kl. 11:06.
Citera
2011-10-15, 19:21
Medlem
Lys avatar
Det var längesen jag gjorde köttfärslimpa, men jag brukade göra efter recept. Men ger jag mig på det igen ska jag nog försöka göra variationer. Finns ju en del goda förslag här i tråden. Tex fetaost, oliver, soltorkade tomater. Skulle nog lägga till fint hackad habanero och vitlök. Kanske färsk basilika också. Man kan nog hitta på en hel del. Kommer jag på en extra bra variant skriver jag den här senare.
Citera
2011-10-16, 21:19
Medlem
Nötfärs, BBQ-sås, bacon, kolgrill och rökspån. Finns detta tillhands kan man ha i va tusan som helst i övrigt så blir det bra ändå...
Citera
2022-06-16, 19:05
Bannlyst
Nu är det dags

Drömt om detta nu i par veckors tid.

Kommer laga 100% en köttfärslimpa med blandfärs, gräddsås med vinbärsgele i, koktpotatis
och smörgåsgurka till. Kommer säkert ha även rårrörda lingon till

Har ett ok recept i huvudet.

Men jag tar gärna chansen prova om någon har något sjukligt bra recept på denna maträtt ?

Om vi tar ett ganska säkert kort. Filip Poons recept.
Hur skulle ni förbättra den ? Förutom blandfärs som jag ska ha. Det ska vara blandfärs, Så är det bara !

https://www.koket.se/kottfarslimpa-med-graddsas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in