• 1
  • 2
2009-02-20, 19:57
Medlem
Heaven23s avatar
sitter på min laptop nu för att fråga vad som är felet på min dator? Det är som rubriken säger, såfort jag sätter igång datorn så kommer det upp en svart skärm med text där det står att mjukvaran inte kunde startas eller nåt sånt, har provat både starta normalt och starta med föregående inställningar, men inget funkar, datorn bara stängs av när den kommer till windows skärmen där operativsystemet laddas? Vad har egentligen hänt med min dator och hur fixar jag det?

EDIT: Ganska viktig edit, datorn funkar väldigt sällan, men när den gör, vet jag det direkt när jag startar den, för den funkar endast när fläktarna låter som ångvält när jag startar den?
Senast redigerad av Heaven23 2009-02-20 kl. 20:01.
Citera
2009-02-20, 20:01
Medlem
w580is avatar
Kommer du in i felsäkert läge?
Citera
2009-02-20, 20:02
Medlem
Heaven23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
Kommer du in i felsäkert läge?

Man kan välja det som alternativ på den där svarta jävla skärmen med text ja?
Citera
2009-02-20, 20:10
Medlem
w580is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven23
Man kan välja det som alternativ på den där svarta jävla skärmen med text ja?
så du har startat datorn i felsäkert läge med det funkar inte?
Citera
2009-02-20, 23:00
Medlem
Heaven23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
så du har startat datorn i felsäkert läge med det funkar inte?

Jag kan starta datorn i felsäkert läge så det funkar, men jag är utvecklingstörd när det gäller sånt här, så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med felsäkert läge:S
Citera
2009-02-20, 23:07
Medlem
w580is avatar
Vilket OS använder du?
Väldigt svårt och säga vad felet är, kan i princip vara vad som helst.
Installerade du något eller ändrade några inställningar innan felet dök up?
Kolla inne i enhetshanteraren om något är fel, testa gör en systemåterställning och se om det hjälper.
Citera
2009-02-20, 23:10
Medlem
Heaven23s avatar
Har typ inte installerat något nytt, men har haft virus miljoner ggr, och lämnat in den till en pålitlig snubbe varje gång, vet heller inte hur man gör en systemåterställning?
Citera
2009-02-20, 23:15
Medlem
w580is avatar
Citat:
Har typ inte installerat något nytt, men har haft virus miljoner ggr, och lämnat in den till en pålitlig snubbe varje gång, vet heller inte hur man gör en systemåterställning?
Ok, starta datorn i felsäkert läge med nätverk, ladda ner malwarebytes, uppdatera det, gör en fullständig scan, posta loggen du får här, markera och ta bort det funna, starta om datorn och gör en ny scan

http://support.microsoft.com/kb/306084/sv
Citera
2009-02-20, 23:21
Medlem
Du har förmodligen uppdaterat och fått en felaktigt drivrutin installerad så datorn inte normal bootar.
Citera
2009-02-20, 23:31
Medlem
Heaven23s avatar
har fått ett nytt problem som gör så jag inte kan starta datorn i felsäkert läge, nu får jag nämligen inte upp den svarta skärmen utan istället startar datorn direkt och stängs av typ efter 1 minut efter att skrivbordet kommit fram, hur kan jag starta felsäkert läge från skrivbordet?
Citera
2009-02-20, 23:46
Medlem
927s avatar
kanske pga av för hög temp, försök att få rent från damm osv på baksidan, insug och utblås
Citera
2009-02-20, 23:47
Medlem
w580is avatar
Citat:
har fått ett nytt problem som gör så jag inte kan starta datorn i felsäkert läge, nu får jag nämligen inte upp den svarta skärmen utan istället startar datorn direkt och stängs av typ efter 1 minut efter att skrivbordet kommit fram, hur kan jag starta felsäkert läge från skrivbordet?
Vad händer då du försöker komma in i felsäkert läge isåfall?
Och hur stängs datorn av? Du får förklara lite mer...
Och det går inte att starta i felsäkert läge från skrivbordet.
Direkt när datorn startas trycker du på R+Win knappen, skriv in msconfig, gå till autostart fliken, avmarkera allt, gå till tjänster, dölj alla microsoft tjänster, och avmarkera allt. Tryck på ok och starta om datorn, posta en hijackthis logg snabbt
Kan även bero på hög temp, försök ladda hem speedfan och kolla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in