Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-17, 18:35
  #229
Medlem
ArmeCykels avatar
Slotts original-senap och Felix ketchup duger i alla lägen.
Citera
2011-11-17, 19:53
  #230
Medlem
Fickludds avatar
För tre och ett halvt år sedan stängde Unilever fabriken i Uppsala och flyttade produktionen till en tredjehandstillverkare i Polen. Då slutade jag köpa Slotts senap. Så'n är jag.

För en tid sedan ramlade jag över LissEllas senap och det var en positiv överraskning. LissEllas gör många goda senapsvarianter och den sötstarka är en av favoriterna.
Citera
2011-11-18, 02:41
  #231
Medlem
Bertings avatar
Bästa senap: Slotts starka senap, Colman's senapspulver man blandar med vatten, fransk Dijonsenap emellanåt också.

Bästa ketchup: Heinz, och tysk Curryketchup är också fin.
Citera
2011-11-19, 19:14
  #232
Medlem
Lillbubbens avatar
Farmors senap varvat med Johnnys senap.
Finns ingen annan ketchup än Heinz, de andra är endast bleka kopior.

Heinz har väl även tillverkat ketchup längst?
Citera
2011-11-19, 20:21
  #233
Medlem
christerys avatar
Jag förnimmer inte skillnaden, på billig och dyr ketchup.

Tar en bullens, kokt som jag vill ha den. I ett handtag. På med "dyr" ketchup på ena sidan, senap av bra sort (finsk) på andra sidan och rostad lök i mitten.

Gör jag om samma övning, inte samma dag - men jag försöker jämföra i alla fall. Så skulle jag märka om man bytt senap. men ketchupen .. nu en billig variant, kanske lite annorlunda i konsistens. Men annars inget.

Men har jag ingen ketchup alls, så saknas nåt i korven.

Provat makaroner och korv (stekt falu) utan ketchup, det är inte alls gott. Men vilken sort man måste tillsätta tror jag är egalt...
Citera
2011-11-20, 00:31
  #234
Medlem
Vem0ths avatar
Farmor köper alltid hem en finsk senap som enbart säljs på en julmarknad i Åbo, tusan vad den är god. Och senap går inte hem hos mig normalt men den tillhör en annan kategori.

Slotts Ketchup är nog min favorit, den smakar mer kryddad än Heinz och Felix.
Citera
2011-11-20, 09:19
  #235
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Farmor köper alltid hem en finsk senap som enbart säljs på en julmarknad i Åbo, tusan vad den är god. Och senap går inte hem hos mig normalt men den tillhör en annan kategori.

Slotts Ketchup är nog min favorit, den smakar mer kryddad än Heinz och Felix.

Kolla om du hittar Turun sinappi, tuleva (Åbo senap, eldig) Gul tub med svart ring dom sista 2 cm eller så. Säljs på vissa butiker som tar in finska produkter. Det är säkert inte samma, men nåt liknande. Prova den på en grillad eller stekt hiilosmakkara (grillkorv)... Inge bröd och sånt. Ska vara i vaxpapper att hålla i - men man kan ju inte få allt. Vilka barndomsminnen från finska marknader den väcker till liv...
Citera
2011-11-20, 11:14
  #236
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kolla om du hittar Turun sinappi, tuleva (Åbo senap, eldig) Gul tub med svart ring dom sista 2 cm eller så. Säljs på vissa butiker som tar in finska produkter.
Precis som Slotts Senap, görs nu Turun Sinappia "Åbo Senap" i Polen. Tidigare tillverkades Åbo-senapen i Uppsala hos Slotts. Flyttades från Finland för cirka tio år sedan.

Det är trist med alla livsmedelsgiganter, typ Unilever, som tar över alla små varumärken och flyttar produktionen. I fallet Slotts och Åbo-senap har dock traditionen förts vidare av nya lokala företag som startats när produktionen flyttats utomlands: Fyrissenap respektive Auran Sinappia.
__________________
Senast redigerad av Nomen Nescio 2011-11-20 kl. 12:03.
Citera
2011-11-20, 13:14
  #237
Medlem
christerys avatar
Åfan, då stämde inite "Kahta en vaihda". Får kolla var senapen är tillverkad. Finnarna kan inte mycket. Men finsk grillkorv, senap och bastu funkar för miig.

Fan, jag borde byta signatur tilll "Det är två saker som aldrig kommer att ändras, mina strumpor"

Gud va långt det blir på Svenska, men som övning kan den som har lite att göra översätta "Kissa tuli pöuän alta" (ingen aning om hur det stavas, kan bara prata Finska) Till Svenska... Prova på 4 ord...


Men det låter inte rätt... Jävla Finska...

Men det borde finns bra tysk ketchup? eller äter dom bratwürsten ren?
Fransk senap är ju inte dum, så varför inte tysk ketchup.
Citera
2011-11-20, 14:09
  #238
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men det borde finns bra tysk ketchup? eller äter dom bratwürsten ren?
Fransk senap är ju inte dum, så varför inte tysk ketchup.

Wursten äts med curryketchup, vanligt i Tyskland.

Vill gärna lägga till en annan senap, fick den skickad från USA, den är ej stark, man ser de små senapskornen genom glasburken som är på kanske 150-200g, (netto 9oz),de små senapskornen knastrar mellan tänderna när men äter dem. Senapen heter "Country Dijon" och kommer från Morehouse. Men jag är ej helt säker den är tillverkad i US, men jädrigt god om man vill ha en mild senap.
Citera
2011-11-20, 15:44
  #239
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Wursten äts med curryketchup, vanligt i Tyskland.

Aha, den läste jag om i nån annan tråd. Gick den att få tag på i Sverige, har inte Lidl här i alla fall vad jag vet.´

Värt besväret, provat surkålen. Men mja... inte dålig, men fastnade inte för den. Skulle vilja testa en fet kryddig korv eller isterband med surkål och curryketchup. Det måste vara det som saknades.

Snokade lite currywürsten skall avnjutas med curryketchup, den kan man nog göra själv med ketchup och curry... Sen om det är nåt speciellt med korven stod inte på wiki...
stekt potatis till det och surkål så ska det vara allt.
__________________
Senast redigerad av christery 2011-11-20 kl. 15:48.
Citera
2011-11-23, 11:40
  #240
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offe_man
Jag har ännu inte hittat den i Sverige. Spenderade väl en halv dag i Galway, Irland innan jag hittade den. Verkar inte som den finns i varje butik heller.
Det känns som om denna är något man måste testa innan man dör!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback