Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-30, 20:22
  #3493
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpenatSartre
Tkr bara folk som väljer Aron är samma kategori som väljer Liam, Elton och Kevin. Fine om det inte är WT men det är isf 100% småstadskultur. Vilket jag tkr gränsar mot WT tbh ganska ofta. Skulle aldrig vilja ha ett sånt namn på ett barn. Lite synd för Aron i sig tkr jag är fint.
Ett namn är inte WT för att det också förekommer hos WT. Aron förekommer i nästan alla grupper, dvs det är neutralt.
Citera
2023-12-30, 20:42
  #3494
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
De gubbarna är utdöda sedan länge i så fall....

Intressant att du väljer ett y-namn före en klassiker. Du som brukar köra på alltid Hulda över Hollie. Av genuint intresse,varför är Hulda bättre än Aron?

Aron är ju väldigt judiskt, förutom allt annat... Dessutom tycker jag att det är rent ljudmässigt fult.
Citera
2023-12-30, 21:01
  #3495
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Aron är ju väldigt judiskt, förutom allt annat... Dessutom tycker jag att det är rent ljudmässigt fult.
Fast just Hulda har du tagit upp som just ljudmässigt fult. Och massa namn som är etablerade som "svenska" är ju lika judiska(David, Adam, Elias etc). Jag vara tyckte det var fascinerande att du tyckte att Ronny var bättre ön Aron.
Citera
2023-12-30, 21:06
  #3496
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Fast just Hulda har du tagit upp som just ljudmässigt fult. Och massa namn som är etablerade som "svenska" är ju lika judiska(David, Adam, Elias etc). Jag vara tyckte det var fascinerande att du tyckte att Ronny var bättre ön Aron.

Ja, jag har aldrig sagt att Hulda är ett vackert namn. Förstår inte var du fick det ifrån?

Om jag måste välja mellan Hulda och Judith så tar jag Judith... trots att det är väldigt judiskt.

Ronny har faktiskt vissa positiva associationer, då jag känt ett par snygga, coola, sportiga killar som hetat det i min ungdom.

Men som tur är behöver vi inte välja så!
Citera
2023-12-30, 21:11
  #3497
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag har aldrig sagt att Hulda är ett vackert namn. Förstår inte var du fick det ifrån?

Om jag måste välja mellan Hulda och Judith så tar jag Judith... trots att det är väldigt judiskt.

Ronny har faktiskt vissa positiva associationer, då jag känt ett par snygga, coola, sportiga killar som hetat det i min ungdom.

Men som tur är behöver vi inte välja så!
Att du skrivit att Hulda var ljudmässigt fult...skrev jag.

Så med Judit(som väl borde betraktas som ännu mer judiskt just pga betydelsen) gör det inget att det är ett judiskt namn? Då kan man ju inte använda det som ett argument mot Aron.

Sedan spelar ju(tyvärr) inte ens egna associationer störst roll. Att du känt trevliga Ronnys hindrar inte att den breda massan tänker på "y-namnen".
Citera
2023-12-30, 21:13
  #3498
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Att du skrivit att Hulda var ljudmässigt fult...skrev jag.

Så med Judit(som väl borde betraktas som ännu mer judiskt just pga betydelsen) gör det inget att det är ett judiskt namn? Då kan man ju inte använda det som ett argument mot Aron.

Sedan spelar ju(tyvärr) inte ens egna associationer störst roll. Att du känt trevliga Ronnys hindrar inte att den breda massan tänker på "y-namnen".

Som jag skrev: som tur är får vi välja våra barns namn fritt; vi behöver inte välja mellan pest och kolera. Fridens liljor inför det nya året!
Citera
2023-12-30, 21:16
  #3499
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Som jag skrev: som tur är får vi välja våra barns namn fritt; vi behöver inte välja mellan pest och kolera. Fridens liljor inför det nya året!
Detsamma.
Citera
2024-01-13, 01:56
  #3500
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Tommy, Conny, Benny, Harry, Ronny etc är arbetarklassnamn från 50-60-talen. Att vara arbetarklass innebär inte per automatik att vara WT. Särskilt tidigare då större delen av den svenska befolkningen arbetade inom LO-yrken.
Harry ett arbetarklassnamn från 50-60-talet? Knappast.
Vanligt från 1890 till 1920 och igen från början 2000-talet.
Om du menar Sverige?
Vissa y-namn korresponderar inte alls till vad denna tråd handlar om. Henry till exempel.
Många av de som babblar om WT i denna tråd verkar vara just det.....
Citera
2024-01-13, 02:51
  #3501
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Harry ett arbetarklassnamn från 50-60-talet? Knappast.
Vanligt från 1890 till 1920 och igen från början 2000-talet.
Om du menar Sverige?
Vissa y-namn korresponderar inte alls till vad denna tråd handlar om. Henry till exempel.
Många av de som babblar om WT i denna tråd verkar vara just det.....

Ja Harry har förekommit tidigare som du säger tex Harry Brandelius, Harry Kullman etc. Dock så är jag tveksam om sk högre ståndspersoner bar detta namnet. Skulle tippa på ett mer arbetarklass och lägre medelklass namn vilket inte är ekvivalent som WT namn (begreppet WT går förmodligen inte att applicera under denna tidigare tidsepok).
__________________
Senast redigerad av DeValera 2024-01-13 kl. 02:59.
Citera
2024-02-09, 09:26
  #3502
Medlem
Merwinnas avatar
Det slog mig just att president Bidens barn har riktiga WT-namn. Hunter (som betyder "jägare" samt att det är ett efternamn), Beau (som är ett informellt ord för "pojkvän" eller "beundrare"), Naomi (OK det är inte WT, men inte vanligt i de högre klasserna i USA heller) och Ashley (som är könsambivalent samt ett efternamn). Även bland barnbarnens namn hittar man WT-namn: Navy (som betyder "flottan" och på en flicka dessutom!) och Maisy (ett mycket simpelt smeknamnsnamn).

Undrar varför det blev så??? De högre klasserna i USA brukar ju hålla sig till de gamla anglosaxiska/europeiska namnen: John, Henry, James, Charles, William, Andrew, Nigel, Stephen... Catherine, Charlotte, Sarah, Margaret, Elizabeth, Mary, Jane, Anne...

Eller det kanske var medvetet (för han har ju satsat på att bli President genom Demokraterna i hela sitt liv): att barnens namn MEDVETET skulle vara otraditionella, alternativa och folkliga..? "vänsterliberala" om man så vill?

Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Ja Harry har förekommit tidigare som du säger tex Harry Brandelius, Harry Kullman etc. Dock så är jag tveksam om sk högre ståndspersoner bar detta namnet. Skulle tippa på ett mer arbetarklass och lägre medelklass namn vilket inte är ekvivalent som WT namn (begreppet WT går förmodligen inte att applicera under denna tidigare tidsepok).

Håller med om din analys. Henry, som den personen nämnde som du svarade, är naturligtvis inte ett WT-namn i Storbritannien där det är kungligt till och med, men svenska familjer som väljer typiskt engelska namn som har en svensk form (i detta fallet Henrik), tenderar att vara lite lägre klass. Adeln väljer garanterat Henrik (eller Henric, eller något dubbelnamn som Carl-Henrik).
Citera
2024-02-11, 18:00
  #3503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Just "internationella" namn är väldigt poppis bland WT människor nu.
T.ex. så byter man ut bokstaven:
K till C
T till TH
OR till ORE
F till PH

Eller så tar man namn som låter jättekonstigt om man uttalar det svenskt.
Hur fan uttalar man Hailey på svenska egentligen?

Dumsvenne tror att lilla Theodore ska bli Youtube kändis och åka på turné i USA.
Istället blir det deltidsjobb som personlig assistent.

”Hejli”
Citera
2024-02-11, 18:15
  #3504
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
”Hejli”
Fast det där är det amerikanska uttalet.
Inte går väl folk runt och säger att de heter Lay-Nuss istället för Linus
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback