2009-02-20, 12:29
Medlem
zepofans avatar
Hur skalar man en kiwi enklast och snyggast? Är det bara skalkniv och handlag som gäller eller finns det någon annan variant att få skalet att släppa?
Citera
2009-02-20, 12:32
Medlem
4283s avatar
Youtube har allt, min vän.

Peel a kiwi, gav:
http://www.youtube.com/watch?v=p01KHML9FCM

Hans skalning blev åtminstone jävligt bra. Han använder en kniv, sked och händerna.
Får hoppas det lyckas lika bra här hemma. Jag ska nämligen genast prova.

Lycka till!
Citera
2009-02-20, 12:32
Medlem
Cotillions avatar
Brukar använda mig av en vanlig kniv även om jag några gånger har fönderat på att använda mig av potatisskalare eller osthyvel.

Annars funkar det väl att käka den som den är ?
Citera
2009-02-20, 12:38
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cotillion
Brukar använda mig av en vanlig kniv även om jag några gånger har fönderat på att använda mig av potatisskalare eller osthyvel.

Annars funkar det väl att käka den som den är ?
Tycker det ser lite B-aktigt ut att garnera tårta med oskalad kiwi
Ska också testa det andra tipset.

Funkade kanon ju! Har skalat och smaskat en kiwi nyss.
Senast redigerad av zepofan 2009-02-20 kl. 12:44.
Citera
2009-02-20, 12:41
Medlem
tältpinnes avatar
Fungerar det inte att köra avokadometoden, dvs att klyva kiwin på mitten för att sedan gröpa ur de två halvorna med en sked? Jag kan iofs tänka mig att köttet sitter alltför hårt i skalet för att det skall lossa. Men det är väl bara att testa. Vill du ha runda kiwiskivor lär detta vara fel väg att gå förstås.
Citera
2009-02-20, 12:43
Medlem
MEC62s avatar
Jag använder alltid potatisskalare. Fungerar bäst så länge inte kiwin är för mjuk.
Citera
2009-02-20, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Fungerar det inte att köra avokadometoden, dvs att klyva kiwin på mitten för att sedan gröpa ur de två halvorna med en sked?
Det är precis så jag gör. Dock måste kiwin vara lagom mogen. Är den för hård så går skalet sönder.

~Paul~
Citera
2009-02-20, 14:08
Medlem
Tjohildas avatar
Jag brukar skala med potatisskalare om det ska garneras. Man kan skiva den i en äggskivare med, det blir snyggt om den inte är för mosig.

Glöm inte en viktig sak: kiwi på grädde genomgår en kemisk reaktion så att efter en halvtimme smakar grädden metall. Om det är gräddtårta du ska göra så släng på kiwin i sista sekund alltså.
Citera
2009-02-20, 14:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag brukar skala med potatisskalare om det ska garneras. Man kan skiva den i en äggskivare med, det blir snyggt om den inte är för mosig.

Glöm inte en viktig sak: kiwi på grädde genomgår en kemisk reaktion så att efter en halvtimme smakar grädden metall. Om det är gräddtårta du ska göra så släng på kiwin i sista sekund alltså.
Precis. Gäller inte bara grädde utan allt som innehåller laktos.

~Paul~
Citera
2009-02-21, 02:09
Medlem
noremlacs avatar
Rensa skalet. Inte svårt att fixa ett snyggt upplägg på det resterande sedan.
Citera
2009-03-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda

Det där gäller endast mosad Kiwi, Kiwi i skivor går bra att garnera med.
Citera
2009-03-27, 16:39
Medlem
flipsters avatar
Som månda andra använder jag potatisskalaren. Funkar klockrent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in