2003-09-26, 10:14
Medlem
Citat:
Såg ikväll på tv ett reportage om just Lidl i Skara. De hade vägrats att köpa "brandad" mjölk från ARLA och var tvungna att köra in tysk mjölk med svensk text på förpackningarna. Säg är inte det crazy?
Läste om det i morse. Personligen tycker jag att det är ok. Allt som kan ta marknadsandelar av Arla är välkommet. Det ligger ju i deras intresse att hålla priserna uppe och det har dom ju lyckats med rätt bra hittils trots stor överproduktion. Nu tror jag inte att enbart Lidl kan hota så värst mycket, men det är ju en början.
Citera
2003-09-26, 19:03
Medlem
Finns det någon Lidl i Göteborgsområdet?
Citera
2003-09-26, 20:05
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Visst är det bra för konkurrensen, men tysk mjölk - usch!!!

Stödj hellre våra svenska bönder..
Stödja våra svenska bönder, tror inte det, de avlar fram torrt dåligt kött, håller upp våra priser, konkurensutsätt dessa och bönderna kan lägga ned omedelbart. Köp kött från sydamerika och mjölk från tyskland!!!
Citera
2003-09-26, 20:14
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Stödja våra svenska bönder, tror inte det, de avlar fram torrt dåligt kött, håller upp våra priser, konkurensutsätt dessa och bönderna kan lägga ned omedelbart. Köp kött från sydamerika och mjölk från tyskland!!!

Dåligt kött? - varifrån får du det köttet ifrån?
Svenskt KRAVmärkt kött ska det vara, gärna lokalproducerat.
Hellst ska man ha kontakt med bonden och besöka gården så man vet att allt står rätt till på gården.
På så sätt får man färskt kött, billigt kött och bra kött..
Citera
2003-09-26, 20:51
Medlem
Våra svenska bönder är nog inte så bra som LRF vill ha det till. Det var väl inte länge sedan det rapporterades om bristande djurhållning och vidriga transporter. Sedan var det ju ett par slakterier som var i blåsväder också. KRAV-märkning känns mest som en rätt tom marknadsföringsgrej.
Citera
2003-09-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
Härligt att höra! Äntligen kommer det lite friska vindar i detta så dominerade land. Tänker på ICA, Axfood & Coop.
Dags för nya takter.
Har flertalet gånger handlat på Lidl i Tyskland och ser verkligen fram emot tills de öppnar här i huvudstaden också, men det verkar dröja än ett tag. Har för mig att första butiken ska ligga i Fagersjö/Hökarängen nånstans, men kan ha fel.
Såg ikväll på tv ett reportage om just Lidl i Skara. De hade vägrats att köpa "brandad" mjölk från ARLA och var tvungna att köra in tysk mjölk med svensk text på förpackningarna. Säg är inte det crazy?

du har nog rätt ang att de ska öppna i fagersjö... dom har juh plockat bort macken som låg där å förberett för deras parkering...
Citera
2003-10-03, 18:38
Medlem
BF_Swedens avatar
Jaha, då har det gått någon vecka sedan Lidl slog upp sina portar. Skulle man kunna få en uppdatering om läget. Vad tycker ni om priser och sortiment?
Citera
2003-10-03, 18:47
Medlem
oGGos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Så sant som det är sagt!
Sydamerikansk och nordamerikanskt kött är av prima kvaletutta!
Nordamerikanerna med allt vad hormoner heter i köttet har fan lyckats!
Svenskt kött är som Jena säger torrt som fnöske alltför ofta!

Mjölk vet jag iofs inte!
Arla har väl ändå inte "monopol" på mjölk i hela SWE-land, eller?
Eller är Milko osv. ett dotterbolag?

Iaf så tycker jag att milkos mjölk är godare!
Citera
2003-10-03, 20:12
Medlem
Som några kanske vet har jordbruksminister Nykvist välkomnat Lidls svenska intåg i allmänhet och deras mjölk i synnerhet, eftersom man kan anta att det leder till större konkurrens. Idag läser jag i bladet att bondeledaren Caroline Trapp (som alltså var med och stoppade försäljning av svensk mjölk i Lidls butiker) är upprörd över att Nykvist "agerar för låga matpriser och inte är rädd för utländsk mat" (DN:s slutsats).

Hon har uppenbarligen glömt att den organisation hon är satt att leda (LRF) helhjärtat stödde ett svenskt EU-medlemskap - med allt vad det borde innebära ur konkurrenssynpunkt. Att hon som lobbyist gnäller på låga priser är väl iofs väntat, men att insinuera att utländska konkurrenter har dåliga produkter är bara löjeväckande.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=188584

Det slog mig för övrigt idag när jag var i affären att i stort sett alla svenska ostar, oavsett vilket mejeri de kommer ifrån, kostar runt 79:90/kg. Kartell anyone..?
Citera
2003-10-03, 20:28
Medlem
Azraels avatar
Och angående kött så kan det ju nämnas att ingen finare krog skulle få för sig att servera Svenskt kött pga den undermåliga kvaliteten.
Finaste köttet kommer från Argentina och det är oftast det man får på finkrog.
Tydligen så går det trögt med den svenska köttexporten också eftersom köttet är känt för att vara dåligt.
Citera
2003-10-03, 20:42
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Och angående kött så kan det ju nämnas att ingen finare krog skulle få för sig att servera Svenskt kött pga den undermåliga kvaliteten.
Finaste köttet kommer från Argentina och det är oftast det man får på finkrog.
Tydligen så går det trögt med den svenska köttexporten också eftersom köttet är känt för att vara dåligt.
Mmmmmm, du ökar i aktning...;-)
Citera
2003-10-03, 21:41
Medlem
Viruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael

Får jag fråga vad du klassar som "finare" krog?
De krögare jag har talat med har håller sig helt till svenkst kött.
De flesta (av dom) väljer att handla kött från lokala köttproducenter.

Att svenskt kött håller lägre kvalitet håller jag inte med om, men det är ju en smaksak å andra sidan.
Det jag tycker man ska värna om är djurhållningen.
Även om vi Sverige inte längre är några stjärnor på djurhållning har vi ändå en lång bit kvar tills vi närmar oss den låga standarden som gäller i till exempel Danmark och Tyskland.
För några år sedan tillsatte Swedish Meats dansken Peter Astar som VD för Swedish Meats och på grund av hans danska idéer har det tyvärr gått neråt för till exempel slakteriet i uppsala.
Det är, som sagt, dock en bit kvar till utländsk djurhållning.

Det bästa köttet får man i alla fall tag på om man blir bra kompis med någon mindre bonde som man kan köpa av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in