Citat:
Ursprungligen postat av Microserf
Förvänta dig inte att bli emottagen med öppna armar. De flesta utvecklare har ett djupt förakt för testare som de ser som personer som är för dumma för att kunna bli utvecklare.
Det håller jag inte alls med om. Du kan förvänta dig att bli mottagen med öppna armar så länge du har relevant information att bidra med. Jag har kört med -rc kernels i flera år och har alltid blivit bra mottagen då jag rapporterar buggar.
Jag vet inte om ubuntu är bra för testning eller inte. Kanske finnas det något automatsystem som antar att en viss kernel är installerad och ställer till det.
För att testa så tar du och lär dig grunderna för
git. Sen kör du en pull, checkout, kompilera och installera den kernel du vill testa. När du tror dig hittat en bug, ned- och uppgradera då till kernels som brukade funka och kolla om buggen försvinner och kommer tillbaka. Många buggar som rapporteras har inget med kerneln att göra och utvecklarna har bättre saker att göra än att jaga spöken. Ta sedan och fyll i detta formulär och skicka till den mailinglistan du tror är korrekt för ditt fel:
http://www.kernel.org/pub/linux/docs...ting-bugs.html
Jag bör nog varna att kerneltesting inte är något man bör göra om man vill ha ett system som inte krånglar. En kompis till mig har till och med råkat ut för filsystem korruption pga en -rc kernel så det kan vara farligt.