2009-02-20, 09:07
Medlem
jag har i ett drygt år kört ubuntu och hela tiden lärt mig nya saker. känner mig vid det här laget bekväm i att använda terminalen, kompilera paket och att konfigurera saker. dock har jag senaste tiden känt att det kanske är dags att ta nästa steg, upp till någon annan dist som inte 'vill lika mycket', och låter en bygga upp det hela själv. nog om det, mha 'välja dist'-tråden lär jag komma fram till något (lutar nu åt arch).

såg på detta http://www.youtube.com/watch?v=L2SED...eature=channel igår och blev lite sugen på att bli mer involverad i denna testing som han nämner. känns som att det vore ett bra sätt att bidra till utvecklingen eftersom jag själv varken har möjlighet att utveckla eller donera.

någon som har erfarenhet av detta? vad det handlar om är alltså som jag förstått det att köra en mycket mer 'färsk' kärna, och sedan rapportera in buggar. kan jag göra detta med mitt befintliga ubuntu-system? ett annat alternativ är ju att köra alpha/beta-versioner av kommande distributioner.
Citera
2009-02-21, 03:57
Medlem
Microserfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quefoius

såg på detta http://www.youtube.com/watch?v=L2SED...eature=channel igår och blev lite sugen på att bli mer involverad i denna testing som han nämner. känns som att det vore ett bra sätt att bidra till utvecklingen eftersom jag själv varken har möjlighet att utveckla eller donera.

Vi kan inte riktigt ha fått samma intryck av Greg för jag tolkar svaret på frågan "hur testar ni?" som att de inte testar alls utan lämnar det till kunderna. Greg säger ju retoriskt "hur testar man ett OS?".
Att testa Linux är nog det värsta man kan ta på sig. I början av videon så nämns hur snabbt kärnan ändras och frånvaron av någon som helst form av test gör att det är rena rama träsket vad gäller kvalitet. Det nämns också i en del förläsningar från "Linux Plumbers Conference" som var i September. Där nämns att de har en hel del problem med "regressions". Det betyder att när de fixar något så har de sönder något annat.
Förvänta dig inte att bli emottagen med öppna armar. De flesta utvecklare har ett djupt förakt för testare som de ser som personer som är för dumma för att kunna bli utvecklare.
Jag rekommenderar varmt att du undviker det stigma som test är och hellre satsar på att bli så bra på programmering att du kan skicka in patchar istället.
Citera
2009-02-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Microserf
Förvänta dig inte att bli emottagen med öppna armar. De flesta utvecklare har ett djupt förakt för testare som de ser som personer som är för dumma för att kunna bli utvecklare.
Det håller jag inte alls med om. Du kan förvänta dig att bli mottagen med öppna armar så länge du har relevant information att bidra med. Jag har kört med -rc kernels i flera år och har alltid blivit bra mottagen då jag rapporterar buggar.

Jag vet inte om ubuntu är bra för testning eller inte. Kanske finnas det något automatsystem som antar att en viss kernel är installerad och ställer till det.

För att testa så tar du och lär dig grunderna för git. Sen kör du en pull, checkout, kompilera och installera den kernel du vill testa. När du tror dig hittat en bug, ned- och uppgradera då till kernels som brukade funka och kolla om buggen försvinner och kommer tillbaka. Många buggar som rapporteras har inget med kerneln att göra och utvecklarna har bättre saker att göra än att jaga spöken. Ta sedan och fyll i detta formulär och skicka till den mailinglistan du tror är korrekt för ditt fel: http://www.kernel.org/pub/linux/docs...ting-bugs.html

Jag bör nog varna att kerneltesting inte är något man bör göra om man vill ha ett system som inte krånglar. En kompis till mig har till och med råkat ut för filsystem korruption pga en -rc kernel så det kan vara farligt.
Citera
2009-02-21, 14:04
Medlem
RaZoR1394s avatar
Ubuntu Jaunty 9.04 är väl det du bör köra tycker jag så att resten av systemet är "fräscht". Jaunty använder däremot för närvarande stabila Linux 2.6.28 så de kör ingen testing kärna. Det finns ett program som heter kernelcheck gjort av en Ubuntu medlem som hämtar ner den kärnan du är intresserad upp till RC. Jag vet inte om den kan checka mot git däremot utan jag tror bara den drar hem färdiga patchar.

http://kcheck.sourceforge.net/

Det finns även några 2.6.29 RC debs cirkulerande på Ubuntu development forumet. Jag testade den men min NIC drivrutin var inte inlagd då det var Vanilla så jag sket i det.

Jag har kört mycket rc under Gentoo tiden speciellt med reiser4 och det har fungerat bra. Jag har aldrig fått filsystemskorruption. Det går att få filsystemskorruption med ext4 och stabila 2.6.28 om du får strömavbrott eller liknande trots att ext4 är markerad stabil. Jag skulle vara lite försiktig dock då det var en del som fick sina Intel e1000 kort permanent förstörda tack vare ny kod i Intrepid alphan.

http://hothardware.com/News/Latest-U...ng-Intel-NICs/
Citera
2009-02-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaZoR1394
Ubuntu Jaunty 9.04 är väl det du bör köra tycker jag så att resten av systemet är "fräscht".

tja, egentligen vill jag väl mest engagera mig på något sätt, vilket spelar mindre roll. det är möjligt att detta är ett bra första steg.

sen som Microserf säger så är det kanske allra bäst om man kan skicka in patchar själv. jag har en del programmeringserfarenhet men bara av små projekt jag har gjort ensam. därför försöker jag fnv lära mig allt jag kan om git och praxisen i community-utveckling. förhoppningsvis kommer jag tillslut att kuna bidra med något vettigt!

som första inkörsport vore det kanske enklast att ansluta sig till ett pågående projekt. någon som har något tips på hur man kan hitta projekt i behov av folk?
Citera
2009-02-22, 00:25
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quefoius
tja, egentligen vill jag väl mest engagera mig på något sätt, vilket spelar mindre roll. det är möjligt att detta är ett bra första steg.

sen som Microserf säger så är det kanske allra bäst om man kan skicka in patchar själv. jag har en del programmeringserfarenhet men bara av små projekt jag har gjort ensam. därför försöker jag fnv lära mig allt jag kan om git och praxisen i community-utveckling. förhoppningsvis kommer jag tillslut att kuna bidra med något vettigt!

som första inkörsport vore det kanske enklast att ansluta sig till ett pågående projekt. någon som har något tips på hur man kan hitta projekt i behov av folk?

Skriv dokumentation! Wikis är till exempel i konstant behov av hjälp. Alternativt kan du välja en dist du gillar och skapa paket de kan lägga till i pakethanteraren och skicka in. Personligen skulle jag nog delta i utvecklingen av Arch Linux om jag valde att göra som du.

Projekt att ansluta dig till kan du finna på Sourceforge.
Citera
2009-02-22, 03:33
Medlem
RaZoR1394s avatar
Ett område som behöver "akut" hjälp är Coreboot projektet. Du får då arbeta med Assembler och C då det är väldigt lowlevel. Coreboot är ett alternativ till BIOS och EFI. Coreboot bootar väldigt snabbt och har exempelvis Grub2 och Linux inkorporerad så den slipper boota från MBR. Med Coreboot kan du få ut boot log via serieporten.

Jag har pillat lite med det och det var väldigt intressant men jag kom inte så långt tyvärr eftersom det var lite för mycket för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in