• 1
  • 2
2009-02-20, 02:02
Bannlyst
är jag du? jag menar att alla måste ju vara sammankopplade på nåt sätt annars skulle man ju inte förstå varann. ÄR JAG DU?? ÄR DU JAG??? FINNS JAG???? FINNS DU??? ELLER ÄR VI ETT MED VARANN???
Senast redigerad av largeputte 2009-02-20 kl. 02:07.
Citera
2009-02-20, 02:11
Medlem
adequates avatar
Vi har samma evolutionära ursprung, vilket gör att vi konceptualiserar världen tämligen lika. Detta kombinerat med ett gemensamt språk möjliggör förståelse. Eller underlättar detsamma, om inte annat. Jag är inte riktigt på det klara med huruvida det är nödvändigt eller tillräckligt för förståelse och kommunikation, det får bli en fråga för exopsykologerna.

Hur menar du att vi är sammankopplade? Visst, iochmed rumtiden och effekter som QUIP är vi sammankopplade på flera sätt än ett, men *måste* vi vara detta för att kunna förstå varandra?
Senast redigerad av adequate 2009-02-20 kl. 02:14.
Citera
2009-02-20, 03:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av largeputte
är jag du? jag menar att alla måste ju vara sammankopplade på nåt sätt annars skulle man ju inte förstå varann. ÄR JAG DU?? ÄR DU JAG??? FINNS JAG???? FINNS DU??? ELLER ÄR VI ETT MED VARANN???

oJ OJ OJ sluta knarka!!

Ja är ja du är du.
Citera
2009-02-20, 06:40
Bannlyst
Citat:

http://www.youtube.com/watch?v=QqVBGv2hpQ4
Citera
2009-02-20, 09:01
Medlem
korvkioskens avatar
Förstår inte frågan
Citera
2009-02-20, 09:37
Medlem
Förbannads avatar
Citat:
Nej, jag är jag och du är du. Varför vi förstår varandra beror på att vi är av samma natur, skapta och fungerar på ungefär samma sätt. Därför kan du inte kommunicera eller tänka dig in i hur en daggmask tänker/beter sig.
Citera
2009-02-20, 09:50
Medlem
Det är nog större sannolikhet att jag är du än att du är jag, eftersom det är jag som tänker på dig just nu. Annars skulle man också rent teoretiskt kunna vara medvetandet hos ett kollektivt fantasifoster, precis som ett gigantiskt internetmedvetande fast fokuserat till en punkt. Som en våg av intentionalitet ifrån dom passiva synteserna...

Däremot skulle jag nog rekommendera att gå till en terapeut. Kan inte tänka mig någon jobbigare existentiell ångest än den som går borderline psykos. Jag brukar också tänka såhär, men det är alltid bra att prata med någon...
Citera
2009-02-20, 10:45
Medlem
seilons avatar
Vi är alla Den Oändliga Skaparen. Det finns bara en av oss här. Det finns bara en.

Uppenbarligen så finns det flera, och vi är flera.

Något som är Ett har genom fri vilja skapat massor av Individer. Detta eftersom det som är Ett är oskiljbart. Vi är bevisligen skiljbara då ingen kan se det jag ser med mina ögon just nu. Fast sanningen är den att alla kan se det, vi har bara inte utvecklat den kunskapen hos oss än.

Universum är en underbar perfekt plats, vi är alla Gudar. Vi är alla varandra, men tack vare våra EGO lever vi som om vi vore separerade, vilket är meningen.

Att vara ensam och styra alla i all evighet blir tråkigt, det är därför man tröttar på spel osv . Att leva i en evighet med massor som är individualiserade delar av ett Oändlig Medvetande är betydligt roligare då det skapar nya upplevelser.

We are all one, yet we live separated but still connected.
Citera
2009-02-20, 10:49
Medlem
soptippsbosses avatar
Det kan mycket väl vara så. Detta baserar jag på min säkra källa:

http://www.svenskbladet.se/sverige/i...d_ar_katt.html
Citera
2009-03-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ja, vad säger du om det hela?
Är du säker på att du förstår mig?
Citera
2009-03-13, 00:20
Medlem
Asgarvads avatar
Jung hade en teori som handlade om "det kollektivt undermedvetna" Precis häromdagen har forskare funnit att folk har vissa drömmar som återkommer oavsett vilken kultur man lever i.
Citera
2009-03-13, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgarvad
Jung hade en teori som handlade om "det kollektivt undermedvetna" Precis häromdagen har forskare funnit att folk har vissa drömmar som återkommer oavsett vilken kultur man lever i.
Generaliserar man så att man finner gemensamma temata mellan olika specifika drömmar?
Eller generaliserar man så att kulturer verkar homogena och personer som avviker inte räknas med?

Jag kan inte tänka mig att någon annan drömmer mardrömmar om att inte kunna hitta Jean-Francois Lyotard i Index på världens största Filosofilexikon på världens mest välsorterade bibliotek...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in