2009-02-23, 22:19
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Du har makt på riktigt? Jisses, man undrar hur många familjer och liv du har förstört i din maktposition på socialien. Det finns ingen ideologi som talar så mycket om makt som feminismen.

Vad dina "medsystrar" vill ha är väl den makt som du har i egenskap av batikhäxa/socialtant - en diktatorsposition över människors privatliv. Det personliga är politiskt, var det inte så en känd feminist sade?

Nåväl, ni lever på lånad tid. Ni har haft några decennier nu. Njut medans du kan. Det kommer att ta slut och det kommer ske en process motsvarande av-nazifieringen av Tyskland. Var så säker.

Batikhäxa är väl någon som oftast är 45+? Tror knappast Monti är över 18. Om hon är det så döljer hon det jävligt väl.
Citera
2009-02-23, 22:56
Medlem
DDKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Man kan hoppas, men jag tror ändå att framtidsutsikterna för framtidens män ser mörk ut. Problemen är strukturella. Pojkar har i decennier på ett mycket medvetet sätt missgynnats i skolväsendet. Detta feministiska experiment på barn har nu fått ett tydligt genomslag. Flickor är klart överrepresenterade på de högre utbildningarna och kommer därför att ha företräde till de bästa jobben och till makten. Effekterna har rapporterats. Yngre kvinnor tjänar idag bättre än sina jämnåriga manliga kollegor och män hamnar allt oftare utanför maktens korridorer.

Att vända denna utveckling kommer att ta lång tid. Kanske decennier, möjligen ännu längre tid.

En lärare på Handelshögskolan beskrev på ett målande sätt skillnaden mellan könen. Kvinnorna kom väl förberedda till föreläsningarna, köpte all kurslitteratur och antecknade för brinnande livet. De skrev spets på tentorna och hade mycket hög närvaro.

Männen skrev in sig, gick på det antal föreläsningar de var tvungna till för att klara kursen, klarade tentorna med ett nödrop MEN startade och drev företag parallellt med studierna och nätverkade utav helvete.

Vem tror ni redan hade jobb och sin försörjning tryggad i slutet av utbildningstiden?

Utbildning är inte allt, det gäller att använda kunskaperna på ett smart sätt. Även mycket begåvade kvinnor hamnar ofta på trista, lågbetalda återvändsgränder till jobb för att de inte vågar ta för sig på samma sätt som männen.

Let's face it, på de områden där män av tradition har tagit för sig har vi fortfarande stora fördelar. På traditionellt kvinnliga områden har vi ännu större fördelar eftersom majoriteten av både kvinnor och män föredrar manliga chefer.
Citera
2009-02-24, 12:18
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuff datakille
Du har makt på riktigt? Jisses, man undrar hur många familjer och liv du har förstört i din maktposition på socialien. Det finns ingen ideologi som talar så mycket om makt som feminismen.

Vad dina "medsystrar" vill ha är väl den makt som du har i egenskap av batikhäxa/socialtant - en diktatorsposition över människors privatliv. Det personliga är politiskt, var det inte så en känd feminist sade?

Nåväl, ni lever på lånad tid. Ni har haft några decennier nu. Njut medans du kan. Det kommer att ta slut och det kommer ske en process motsvarande av-nazifieringen av Tyskland. Var så säker.

Som vanligt uppvisar du en fantastisk förmåga att se vad du vill se i ett inlägg.

Makten jag talar om som förmodligen alla begriper utom du är min egen, personliga, som jag använder när jag gör mina egna personliga val. Vidare så har det naturligtvis inget med mitt arbete att göra, där våra arbetsuppifter är klockrena och styrda av regelverk som inte har med ett smack med makt att göra öht. Vi prioriterar sammarbete, inte makt.

"Socialen"? Vad är det? Menar du stadsdelsförvaltningen så är det ej min arbetsplats.

Men då och då har vi ett visst samarbete med dem. Men jag kan försäkra dig om att även där finns ett klockrent regelverk som handläggare där utgår från.

Bara för att du har dåliga erfarenheter från stadsdelsförvaltningen betyder inte att alla har det.

Jag arbetar på en av landets största traumaenheter, där en stor mängd olika yrkeskategorier är representerade. Polis, läkare, kirurger, psykiatriker, terapeuter med olika inriktningar, röntgen, akutsköterskor mm.

Och om du för en sekund inbillar dig att någon av oss skulle missbruka den eventuella yrkesmakt som du yrar om att jag menade i mitt inlägg noteras det direkt och behandlas adekvat av resp. ansvarig chef.

Ditt inlägg är fullt av illaluktande desperata fördomar.
Citera
2009-02-24, 13:00
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Utbildning är inte allt, det gäller att använda kunskaperna på ett smart sätt. Även mycket begåvade kvinnor hamnar ofta på trista, lågbetalda återvändsgränder till jobb för att de inte vågar ta för sig på samma sätt som männen.

Det är ju just detta som bortförklaras med att man " inte skall konkurera på mäns vilkor".
Citera
2009-02-24, 13:25
Medlem
moderatswings avatar
OT raderat!
/mod
Citera
2009-02-24, 20:13
Medlem
Kreutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Alla har inte min insikt, makt eller styrka.

Många kvinnor känner sig, med all rätt förminskade, och får bevis för det dagligen. Att jag inte reagerar som dom betyder inget i ämnet feminism.

Däremot har mansgrisarna här givit mig många goda skratt tack vare den totala bristen på insikt och kunskap. De panikartade inläggen visar klara farstendenser också

Självbelåtenhet är inte en dygd....det kommer du att lära dig när du blir lite äldre.
Citera
2009-02-24, 21:04
Medlem
Dogrusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Visst är det hög tid att agera. Men hur? Den man som dristar sig till att kritisera feminismen och peka på dess motsägelser får omgående ett samlat mediadrev på halsen med beskyllningar om att vara mansgris, ett allmän svin och dessutom fara med lögner. Se bara hur det gick för Pär Ström!

Genusperspektiv.se/forum - Vi som vill starta en förening

Könskriget del 1 & 2 (daddys.blogg.se)
Citera
2009-02-25, 11:20
Medlem
sephines avatar
Det är ju nästan lite tragiskt att läsa att lillskrot m.fl. har en fiende i halva svenska befolkningen.
Vi borde omfatta alla oavsett kön.

Jämställdhet i symbios med förnuft, det är nog det vi alla skulle gagnas mest utav.

Jag vill samtidigt utdela lite cred. till lillskrot m.fl.
Att ha ståndpunkter är bra för samhället.
Inga ståndpunkter -inga debatter.

Det intressanta är att ordet feminism har så olika värde/innebörd beroende på vem man frågar.

Mitt sätt att se på feminism är troligtvis inte 100%-igt med någon annans.
Spektrat är vitt vilket gör det svårt att inläggledes nå fram med vad man fullständigt avser peka på.

Att feminismen är ett redskap att rycka rodret ur händerna på män är ivf inte min feminism.

Sedan så finns det massor av fördelar för de som är vita heterosexuella män. Där gör sig dock hemmablindheten påmind.
Citera
2009-02-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Det är ju nästan lite tragiskt att läsa att lillskrot m.fl. har en fiende i halva svenska befolkningen.

Jämställdhet i symbios med förnuft, det är nog det vi alla skulle gagnas mest utav.

Jag vill samtidigt utdela lite cred. till lillskrot m.fl.
Att ha ståndpunkter är bra för samhället.
Inga ståndpunkter -inga debatter.

Det intressanta är att ordet feminism har så olika värde/innebörd beroende på vem man frågar.

Mitt sätt att se på feminism är troligtvis inte 100%-igt med någon annans.
Spektrat är vitt vilket gör det svårt att inläggledes nå fram med vad man fullständigt avser peka på.

Att feminismen är ett redskap att rycka rodret ur händerna på män är ivf inte min feminism.

Sedan så finns det massor av fördelar för de som är vita heterosexuella män. Där gör sig dock hemmablindheten påmind.
Varför skulle hälften av befolkningen vara min fiende? Det har jag väl aldrig påstått?
Citera
2009-02-25, 12:19
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine

Det är alltid lika intressant att se hur folk väljer att putta åsikter och tankar i folks huvud bara för att många kritiserar feminismen och jämställdheten genom att per automatik hävda att de ser andra som "fiende" i halva svenska befolkningen.

Jag kritisera dagens etablerade feminism hårt, och det är tyvärr radikalfeminismen som är den som genomsyrar samhället, själv och ifrågasätter dem med (deras svartvita förenklade modeller av verkligheten) och hur de far fram med kvinnas jämställdhet.. Jag anser inte att mitt egna könsläkte,kvinnor, är mina fiende för den saken skull.

Vilka är det som har motsagt sig jämställdheten egentligen? Märkligt jag har inte hitta någon.. Däremot har jag hitta skarp kritik på arbetsmetoderna och retoriken på jämställdhets arbetet..

Så detta med att vara hemmablind tja ditt övriga inlägg visar ju oxå på en viss hemmablindhet. Då du försvara feminismen (rent reflexmässigt?) i stället för att reflektera över "i VAD"/och "varför" kritiken ligger i/kritiken kommer.
Senast redigerad av Empress 2009-02-25 kl. 12:46.
Citera
2009-02-25, 12:35
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Varför skulle hälften av befolkningen vara min fiende? Det har jag väl aldrig påstått?

Nej det har du verkligen inte gjort sett oss kvinnor som fienden ingen annan av feministkritikerna heller en av de kritikerna vet nog de flesta att jag är.
Jag har lite problem med att hata mig själv som kvinna och har knappast andra kvinnor som min fiende heller...
Tvärt om jag är stolt över att var kvinna med allt var det innebär rent praktiskt även om jag alltid varit lite av en "tomboy" men ändå har jag aldrig haft problem med att få s.k skamliga förslag eller sedd som människa och person beroende på hur jag profilerar mig själv vid olika tillfällen..

Fast kritisera feminismens metoder och retorik så blir man automatiskt påhoppad för att se halva svenska folket som sin fiende.. Tyvärr är det en reflexförsvar som feminister har.
Många kvinnor som kritiserar femihnismens tillvägagångsätt och retorik och deras förenklade svartvita modeller om verkligheten kan bli anklagde för att var "könsförädare"..

I stället borde de som ger sådan här tokiga "reflexmässiga försvar" reflektera i "varför" och "på vad" kritiken ligger i.
De är enen ren hemmablindhet som visas prov på när de anser att femnismen (med alla dess olika inriktningar som finns) är det den enda rätta vägen/metoden att använda för att uppnå könsjämställdhet och att männen skulle vinna på det.. Märkligt så är det ju ingen feministkritiker som har hävdat att männen skulle förlora på könsjämställdhet..
Bar att männen vill ha jämställdhet där manna/kvinna väljer själva hur de vill ha saker och ting på i familjer och annat (vettigare idé med enligt mig) i stället för löjlig mm rättvisa som kan skapa motsättningar för individer om det känns fel att ha det på det sättet..
Undra om de vill tänka på det själva att de uppvisar hemmablindhet med en sådan här typ av svar eller om de väljer att blunda (med flit?) för faktan?
(OBS!!! en s.k retorisk fråga som skall ligga i luften och tänkas på och inget krav på att besvaras om man inte känner för det).
Senast redigerad av Empress 2009-02-25 kl. 12:45.
Citera
2009-02-25, 16:16
Medlem
Grisbrottarens avatar
På något sätt tycker jag att forumets mesta aktiva tokfeminists inlägg i sig svarar på frågan i trådstarten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in