• 1
  • 2
2009-02-19, 23:25
Medlem
Kan ngon sga vafan det innebr att f en riktig hallis?

lser lite snabbt att folk fr det p lsd ,svamp osv ,men det knns som om folk missuppfattat vad en hallis r eller att dom helt enkelt inbillar sig eller kanske helt enkelt nskar att det var en hallis.
kanske ni kan skriva ner era hallisar hr,om det verkligen r hardcore shit!
Fr mig r hallis att kanske en person som inte existerar pltsligt kommer in i bilden,inte bara fr man ser nnting som liknar ett par gon p skrivbordet eller fr tv skrmens yta pltsligt sticker ut ett par cm osv
Och det dr att matriella saker brjar g till liv och brjar prata med en?lter kanske som en hallis,men fr ni verkligen ni snt p lsd svamp?lter bara konstigt i mina gon.Men jag tar inte heller kanske ngra extrema doser,men starka trippar har man varit med om

Och har en riktigt dum frga som jag inte tnkt s mkt ver,men om du tex fr en (vldigt stark d)hallis dr du trffar en man som tar fram en hagelbssa och skjuter "ihjl" dig,kan man lura sig sjlv till dden d, dvs att typ hjrnarn stngs av eller nnting?Va hnder annars?man svimmar och vaknar upp eller hallisen bara frsvinner?

finns skert svar om man sker runt och letar runt i massor trdar,men hittade ingen direkt trd fr just defineringen av hallisar.
Citera
2009-02-19, 23:34
Bannlyst
De hallucinationer jag fick av den LSD jag i ungdomen intog var frmst vldigt vldigt sjuka mnster.

Marken under mig brukade frvandlas till miljarder sm rrliga "strck", min uppfattning av dessa var ju att de var maskar/kryp (som jag tycker r vldigt obehagligt), men de var egentligen bara sm sm rrliga strck.

Olja brukade rinna verallt. Nerfr husvggar och dylikt. Dropp, dropp dropp. Droppar verallt.

Miljardtals droppar framfr gonen.

Folk ansikten frvreds.

Tyngdlagen slutar att fungera, min kropp knns viktls. Jag trodde att jag skulle svva ivg och brukade hlla i mig i saker.

Svrt att frklara allt, men ett hus kunde bli hundratals hus efter varandra. Alltid massa mnster, man var fast i ett spindelvv.

Skrmmande, oerhrt skrmmande upplevelser.

Har inte rrt LSD efter min snedtripp, och r n idag inte riktigt mig sjlv.
Citera
2009-02-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöflingor
De hallucinationer jag fick av den LSD jag i ungdomen intog var frmst vldigt vldigt sjuka mnster.

Marken under mig brukade frvandlas till miljarder sm rrliga "strck", min uppfattning av dessa var ju att de var maskar/kryp (som jag tycker r vldigt obehagligt), men de var egentligen bara sm sm rrliga strck.

Olja brukade rinna verallt. Nerfr husvggar och dylikt. Dropp, dropp dropp. Droppar verallt.

Miljardtals droppar framfr gonen.

Folk ansikten frvreds.

Tyngdlagen slutar att fungera, min kropp knns viktls. Jag trodde att jag skulle svva ivg och brukade hlla i mig i saker.

Svrt att frklara allt, men ett hus kunde bli hundratals hus efter varandra. Alltid massa mnster, man var fast i ett spindelvv.

Skrmmande, oerhrt skrmmande upplevelser.

Har inte rrt LSD efter min snedtripp, och r n idag inte riktigt mig sjlv.

knner igen mig lite i det men det r uppenbarligen du som haft en mkt starkare tripp.Trkigt att du inte r dig sjlv idag.Men det lter som en beskrivning fr en en stark lsd tripp och inget direkt mer.Jag skulle inte hvda att detta r en hallis utan just effekter frn lsd,och vldigt starka sdana.
Nr effekterna blir s starka s kan det ju likna s mkt annat som tex. maskar och d kan man inbilla sig att man fr en hallis p riktigt,men andra sidan som s verkade som om du kunde bli av med denna effekten rtt snabbt,om du frskte p rtt stt.En hallis enligt mig ska man inte kunna f att frsvinna nr man knner fr det,utan det gr inte att kontrollera.Allts det r ltt att inbilla sig att man fr hallis och det r kanske dr grunden ligger fr att en hallis ska komma till liv?
Jag sger inte att jag har rtt,det r det jag vill ha reda p!
Citera
2009-02-20, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GammaGoblin
knner igen mig lite i det men det r uppenbarligen du som haft en mkt starkare tripp.Trkigt att du inte r dig sjlv idag.Men det lter som en beskrivning fr en en stark lsd tripp och inget direkt mer.Jag skulle inte hvda att detta r en hallis utan just effekter frn lsd,och vldigt starka sdana.
Nr effekterna blir s starka s kan det ju likna s mkt annat som tex. maskar och d kan man inbilla sig att man fr en hallis p riktigt,men andra sidan som s verkade som om du kunde bli av med denna effekten rtt snabbt,om du frskte p rtt stt.En hallis enligt mig ska man inte kunna f att frsvinna nr man knner fr det,utan det gr inte att kontrollera.Allts det r ltt att inbilla sig att man fr hallis och det r kanske dr grunden ligger fr att en hallis ska komma till liv?
Jag sger inte att jag har rtt,det r det jag vill ha reda p!

P ngot plan var jag frsts medveten om att det inte var kta, men det hjlper inte s mycket nr verkligheten frndras framfr gonen p n. Jag ville inte ha hallisarna vid snedtrippen. Jag var mer eller mindre hysterisk och grt och sprang omkring. Kan tillggas att jag precis hade kommit ut frn en p12a och skulle hamna dr igen p ett gonblick om ngon myndighet fick tag p mig i det tillstndet...

edit/ tillgg: Jag blev INTE av med hallisarna "fr att jag ville", jag inbillade mig ingenting heller. Jag sgs in i en jvligt sjuk vrld som jag aldrig hade kunnat frestlla mig innan. Hade fr vrigt jvligt svrt att tro p hallisar fre jag testade LSD.
Senast redigerad av Snflingor 2009-02-20 kl. 00:06.
Citera
2009-02-20, 00:05
Bannlyst
Sen beskrivs hallucinationer shr:

En hallucination r en sinnesvilla bestende av en (vsentligen) utan yttre intryck uppkommen subjektiv sinnesbild med starkare eller svagare sken av yttre verklighet. Hallucinationer uppkommer bland annat under schizofrena tillstnd, smnbrist, smnparalys och under inflytande av hallucinogena droger. Hallucinationer kan ocks framkallas genom hypnos.

Hallucinationer frekommer fr alla sinnen, inklusive syn, hrsel, knsel, lukt, smak och kroppsuppfattning. De skapas helt och hllet av hjrnan och ska inte frvxlas med illusioner.

Det finns olika typer av hallucinationer som berr olika sinnen, det vill sga hrseln, synen, smaken och knseln.

Hrselhallucinationer r vanligast och innebr att man till exempel hr rster, knppningar, brusande ljud och musik. Rsterna, som kan vara en eller flera, kan knnas som om de kommer frn antingen huvudet eller omgivningen. I bda fallen r rsterna verkliga fr den som r sjuk och helt skilda frn denne sjlv. Rsterna r ofta uppmanande eller kommenterande.

En person som har hrselhallucinationer kan periodvis vara helt uppslukad av sitt inre liv, vilket gr det svrt fr andra att f kontakt.

Rtt frekvens av infraljud kan skapa hallucinationer.

Vid hg feber kan hallucinationer uppst utan man r psykiskt sjuk.

klla: Wikipedia

M.a.o rknas LSDhallisarna med mnster som just hallucinationer. Att du definierar annorlunda fr st fr dig.
Citera
2009-02-20, 00:09
Medlem
FISKISCHs avatar
Datura/nglatrumpet har jag hrt att man kan f rtt rejla hallisar p. finns minst en rapport om det hr p fb som beskriver det vldigt bra. Bland annat att han sg sin syster (?) och ngon mer liggandes uppe p hatthyllan dda. eller ngot i den stilen. ls och njut.
Citera
2009-02-20, 00:15
Medlem
stelkramps avatar
Skulle beskriva det som att din hjrna skapar en egen verklighet. Tnk dig att du ser en film som spelas in i realtid dr du r regissren. Finns inga grnser fr hur lngt du kan g.

Br tillggas att detta var p en extremt hg dos svamp.
Citera
2009-02-20, 00:18
Medlem
LKrisss avatar
Kortfattat tror jag man kan summera det som att hallucination r ngot som helt skapas av hjrnan. Att uppfatta befintliga, verkliga ting som ngot annat n vad de r r istllet en vanfrestllning.
Hallucination = uppdiktad verklighet
Vanfrestllning = frvrngd verklighet

Schizofrena lider t.ex oftast av vanfrestllningar snarare n hallucinationer.
Citera
2009-02-20, 00:20
Medlem
Nubolics avatar
Den fetaste hallisen jag ftt var nr en vgg brjade "andas".
Den rrde helt enkelt p sig, och jag blev yr i bollen. Inget kul med det alls.
Citera
2009-02-20, 00:23
Medlem
LKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöflingor

M.a.o rknas LSDhallisarna med mnster som just hallucinationer. Att du definierar annorlunda fr st fr dig.

Men det r vl din egen tolkning av definitionerna du hittade p Wiki?
Jag tycker att man kan se det olika beroende av upplevelsens art.
Citera
2009-02-20, 00:26
Medlem
LKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nubolic
Den fetaste hallisen jag ftt var nr en vgg brjade "andas".
Den rrde helt enkelt p sig, och jag blev yr i bollen. Inget kul med det alls.

Det r ju dock en vanfrestllning och inte en hallucination. En hallucination r nr vggen frsvinner och grenarna frn trden utanfr sveper in med shwooshande ljud som gigantiska tentakler och sprider hgar med lv omkring sig (vilket hnde mig under en festlig salvia-trip).
Citera
2009-02-20, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Men det r vl din egen tolkning av definitionerna du hittade p Wiki?
Jag tycker att man kan se det olika beroende av upplevelsens art.

Min uppfattning av TS inlgg var att det som inte rknades som hallisar (mina upplevelser, tydligen) var sdant man sjlv kunde "vlja att avsluta nr man ville" eller liknande flum. Antingen missuppfattade jag honom helt eller s str jag fast vid att vad jag var med om var hallucinationer.

Det var inte inbillning, verhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in