• 1
  • 2
2009-02-19, 23:25
Medlem
Kan någon säga vafan det innebär att få en riktig hallis?

läser lite snabbt att folk får det på lsd ,svamp osv ,men det känns som om folk missuppfattat vad en hallis är eller att dom helt enkelt inbillar sig eller kanske helt enkelt önskar att det var en hallis.
kanske ni kan skriva ner era hallisar här,om det verkligen är hardcore shit!
För mig är hallis att kanske en person som inte existerar plötsligt kommer in i bilden,inte bara för man ser nånting som liknar ett par ögon på skrivbordet eller för tv skärmens yta plötsligt sticker ut ett par cm osv
Och det där att matriella saker börjar gå till liv och börjar prata med en?låter kanske som en hallis,men får ni verkligen ni sånt på lsd svamp?låter bara konstigt i mina ögon.Men jag tar inte heller kanske några extrema doser,men starka trippar har man varit med om

Och har en riktigt dum fråga som jag inte tänkt så mkt över,men om du tex får en (väldigt stark då)hallis där du träffar en man som tar fram en hagelbössa och skjuter "ihjäl" dig,kan man lura sig själv till döden då, dvs att typ hjärnarn stängs av eller nånting?Va händer annars?man svimmar och vaknar upp eller hallisen bara försvinner?

finns säkert svar om man söker runt och letar runt i massor trådar,men hittade ingen direkt tråd för just defineringen av hallisar.
Citera
2009-02-19, 23:34
Bannlyst
De hallucinationer jag fick av den LSD jag i ungdomen intog var främst väldigt väldigt sjuka mönster.

Marken under mig brukade förvandlas till miljarder små rörliga "sträck", min uppfattning av dessa var ju att de var maskar/kryp (som jag tycker är väldigt obehagligt), men de var egentligen bara små små rörliga sträck.

Olja brukade rinna överallt. Nerför husväggar och dylikt. Dropp, dropp dropp. Droppar överallt.

Miljardtals droppar framför ögonen.

Folk ansikten förvreds.

Tyngdlagen slutar att fungera, min kropp känns viktlös. Jag trodde att jag skulle sväva iväg och brukade hålla i mig i saker.

Svårt att förklara allt, men ett hus kunde bli hundratals hus efter varandra. Alltid massa mönster, man var fast i ett spindelväv.

Skrämmande, oerhört skrämmande upplevelser.

Har inte rört LSD efter min snedtripp, och är än idag inte riktigt mig själv.
Citera
2009-02-19, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöflingor
De hallucinationer jag fick av den LSD jag i ungdomen intog var främst väldigt väldigt sjuka mönster.

Marken under mig brukade förvandlas till miljarder små rörliga "sträck", min uppfattning av dessa var ju att de var maskar/kryp (som jag tycker är väldigt obehagligt), men de var egentligen bara små små rörliga sträck.

Olja brukade rinna överallt. Nerför husväggar och dylikt. Dropp, dropp dropp. Droppar överallt.

Miljardtals droppar framför ögonen.

Folk ansikten förvreds.

Tyngdlagen slutar att fungera, min kropp känns viktlös. Jag trodde att jag skulle sväva iväg och brukade hålla i mig i saker.

Svårt att förklara allt, men ett hus kunde bli hundratals hus efter varandra. Alltid massa mönster, man var fast i ett spindelväv.

Skrämmande, oerhört skrämmande upplevelser.

Har inte rört LSD efter min snedtripp, och är än idag inte riktigt mig själv.

känner igen mig lite i det men det är uppenbarligen du som haft en mkt starkare tripp.Tråkigt att du inte är dig själv idag.Men det låter som en beskrivning för en en stark lsd tripp och inget direkt mer.Jag skulle inte hävda att detta är en hallis utan just effekter från lsd,och väldigt starka sådana.
När effekterna blir så starka så kan det ju likna så mkt annat som tex. maskar och då kan man inbilla sig att man får en hallis på riktigt,men å andra sidan som så verkade som om du kunde bli av med denna effekten rätt snabbt,om du försökte på rätt sätt.En hallis enligt mig ska man inte kunna få att försvinna när man känner för det,utan det går inte att kontrollera.Alltså det är lätt att inbilla sig att man får hallis och det är kanske där grunden ligger för att en hallis ska komma till liv?
Jag säger inte att jag har rätt,det är det jag vill ha reda på!
Citera
2009-02-20, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GammaGoblin
känner igen mig lite i det men det är uppenbarligen du som haft en mkt starkare tripp.Tråkigt att du inte är dig själv idag.Men det låter som en beskrivning för en en stark lsd tripp och inget direkt mer.Jag skulle inte hävda att detta är en hallis utan just effekter från lsd,och väldigt starka sådana.
När effekterna blir så starka så kan det ju likna så mkt annat som tex. maskar och då kan man inbilla sig att man får en hallis på riktigt,men å andra sidan som så verkade som om du kunde bli av med denna effekten rätt snabbt,om du försökte på rätt sätt.En hallis enligt mig ska man inte kunna få att försvinna när man känner för det,utan det går inte att kontrollera.Alltså det är lätt att inbilla sig att man får hallis och det är kanske där grunden ligger för att en hallis ska komma till liv?
Jag säger inte att jag har rätt,det är det jag vill ha reda på!

På något plan var jag förstås medveten om att det inte var äkta, men det hjälper inte så mycket när verkligheten förändras framför ögonen på än. Jag ville inte ha hallisarna vid snedtrippen. Jag var mer eller mindre hysterisk och grät och sprang omkring. Kan tilläggas att jag precis hade kommit ut från en p12a och skulle hamna där igen på ett ögonblick om någon myndighet fick tag på mig i det tillståndet...

edit/ tillägg: Jag blev INTE av med hallisarna "för att jag ville", jag inbillade mig ingenting heller. Jag sögs in i en jävligt sjuk värld som jag aldrig hade kunnat föreställa mig innan. Hade för övrigt jävligt svårt att tro på hallisar före jag testade LSD.
Senast redigerad av Snöflingor 2009-02-20 kl. 00:06.
Citera
2009-02-20, 00:05
Bannlyst
Sen beskrivs hallucinationer såhär:

En hallucination är en sinnesvilla bestående av en (väsentligen) utan yttre intryck uppkommen subjektiv sinnesbild med starkare eller svagare sken av yttre verklighet. Hallucinationer uppkommer bland annat under schizofrena tillstånd, sömnbrist, sömnparalys och under inflytande av hallucinogena droger. Hallucinationer kan också framkallas genom hypnos.

Hallucinationer förekommer för alla sinnen, inklusive syn, hörsel, känsel, lukt, smak och kroppsuppfattning. De skapas helt och hållet av hjärnan och ska inte förväxlas med illusioner.

Det finns olika typer av hallucinationer som berör olika sinnen, det vill säga hörseln, synen, smaken och känseln.

Hörselhallucinationer är vanligast och innebär att man till exempel hör röster, knäppningar, brusande ljud och musik. Rösterna, som kan vara en eller flera, kan kännas som om de kommer från antingen huvudet eller omgivningen. I båda fallen är rösterna verkliga för den som är sjuk och helt skilda från denne själv. Rösterna är ofta uppmanande eller kommenterande.

En person som har hörselhallucinationer kan periodvis vara helt uppslukad av sitt inre liv, vilket gör det svårt för andra att få kontakt.

Rätt frekvens av infraljud kan skapa hallucinationer.

Vid hög feber kan hallucinationer uppstå utan man är psykiskt sjuk.

källa: Wikipedia

M.a.o räknas LSDhallisarna med mönster som just hallucinationer. Att du definierar annorlunda får stå för dig.
Citera
2009-02-20, 00:09
Medlem
FISKISCHs avatar
Datura/änglatrumpet har jag hört att man kan få rätt rejäla hallisar på. finns minst en rapport om det här på fb som beskriver det väldigt bra. Bland annat att han såg sin syster (?) och någon mer liggandes uppe på hatthyllan döda. eller något i den stilen. läs och njut.
Citera
2009-02-20, 00:15
Medlem
stelkramps avatar
Skulle beskriva det som att din hjärna skapar en egen verklighet. Tänk dig att du ser en film som spelas in i realtid där du är regissören. Finns inga gränser för hur långt du kan gå.

Bör tilläggas att detta var på en extremt hög dos svamp.
Citera
2009-02-20, 00:18
Medlem
LéKrisss avatar
Kortfattat tror jag man kan summera det som att hallucination är något som helt skapas av hjärnan. Att uppfatta befintliga, verkliga ting som något annat än vad de är är istället en vanföreställning.
Hallucination = uppdiktad verklighet
Vanföreställning = förvrängd verklighet

Schizofrena lider t.ex oftast av vanföreställningar snarare än hallucinationer.
Citera
2009-02-20, 00:20
Medlem
Nubolics avatar
Den fetaste hallisen jag fått var när en vägg började "andas".
Den rörde helt enkelt på sig, och jag blev yr i bollen. Inget kul med det alls.
Citera
2009-02-20, 00:23
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöflingor

M.a.o räknas LSDhallisarna med mönster som just hallucinationer. Att du definierar annorlunda får stå för dig.

Men det är väl din egen tolkning av definitionerna du hittade på Wiki?
Jag tycker att man kan se det olika beroende av upplevelsens art.
Citera
2009-02-20, 00:26
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nubolic
Den fetaste hallisen jag fått var när en vägg började "andas".
Den rörde helt enkelt på sig, och jag blev yr i bollen. Inget kul med det alls.

Det är ju dock en vanföreställning och inte en hallucination. En hallucination är när väggen försvinner och grenarna från träden utanför sveper in med shwooshande ljud som gigantiska tentakler och sprider högar med löv omkring sig (vilket hände mig under en festlig salvia-trip).
Citera
2009-02-20, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LéKriss
Men det är väl din egen tolkning av definitionerna du hittade på Wiki?
Jag tycker att man kan se det olika beroende av upplevelsens art.

Min uppfattning av TS inlägg var att det som inte räknades som hallisar (mina upplevelser, tydligen) var sådant man själv kunde "välja att avsluta när man ville" eller liknande flum. Antingen missuppfattade jag honom helt eller så står jag fast vid att vad jag var med om var hallucinationer.

Det var inte inbillning, överhuvudtaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in