2009-02-19, 23:25
Medlem
Bluewavess avatar
Va anser ni om Hitlers självmord? Skulle han gjort nåt annat istället eller var det rätt beslut han tog? Skulle han ha flytt istället?

Låt höra ns sympatisörer, vad anser ni?
Senast redigerad av Bluewaves 2009-02-19 kl. 23:57.
2009-02-19, 23:30
Medlem
smartmeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewaves
Va anser ni om Hitlers självmord? Skulle han gjort nåt annat istället eller var det rätt beslut han tog? Skulle han ha flytt istället?

Låt höra ns sympatisörer, vad anser ni?

Vem säger att han begick självmord?
2009-02-19, 23:35
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smartmeout
Vem säger att han begick självmord?

Jag såg en rätt fjantig dokumäntär på NG (unexplained mysteris tror jag den hette) där dom ifrågasatte om han begick självmord. Mot slutet radade dom natrurligtvis upp mängder med bevis på att han gick självmord och alla var rätt så säkra. Så vi utgår i trådstarten att han gjorde de.
2009-02-19, 23:43
Medlem
Späks avatar
Hans liv hade nog blivit rejält sugigt om han satte sig på arslet och inväntade ryssen och amerikanen..

Hans dröm hade krossats, hans livsverk gått om intet och miljoner människor låg döda.

Självmord var nog det bästa och mest humana alternativet.

Så ja, jag anser att han gjorde helt rätt.
2009-02-19, 23:46
Medlem
HC47s avatar
Han hade ju ett val och hade han inte gjort det så hade han hängts några månader senare..
2009-02-19, 23:49
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Han hade ju ett val och hade han inte gjort det så hade han hängts några månader senare..

Tveksam till det, han hade troligtvis bara "försvunnit".
Alternativt blivit en uppstoppad docka och blivit utställd i Moskvas Naturhistoriska museum med titeln "Skitarsel"
2009-02-19, 23:55
Medlem
Bluewavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk
Hans liv hade nog blivit rejält sugigt om han satte sig på arslet och inväntade ryssen och amerikanen..

Hans dröm hade krossats, hans livsverk gått om intet och miljoner människor låg döda.

Självmord var nog det bästa och mest humana alternativet.

Så ja, jag anser att han gjorde helt rätt.

Jo de kan ja hålla med om. Frågan man ställer sig dock är varför han väntade?
Han borde trykt av hanen redan 1944. Han fick verkligen se sin dröm krossas och så nära inpå slutet som det bara gick.
2009-02-20, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluewaves
Jo de kan ja hålla med om. Frågan man ställer sig dock är varför han väntade?
Han borde trykt av hanen redan 1944. Han fick verkligen se sin dröm krossas och så nära inpå slutet som det bara gick.

Han trodde väll att det inte var för sent att vända på steken?
2009-02-20, 16:30
Medlem
Han kunde ha slagits in i döden, om han levde som han lärde. Men har var knappast lämplig för strid och riskerade dessutom Mussolini öde.
2009-02-20, 16:34
Medlem
McDonnells avatar
Stalin hade väl planer på att visa upp honom i en bur?
2009-02-20, 17:00
Bannlyst
Självmord är hedersfullt och vackert. Ja, det var rätt, likt japanernas traditioner om att när man har misslyckats med sitt uppdrag så kan man mörda sig och gå en värdig död ut, så mördade Hitler sig. Det var tappert enligt mig, han slogs till slutet och lät inte rödingarna förnedra honom.
2009-02-20, 17:18
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Självmord är hedersfullt och vackert. Ja, det var rätt, likt japanernas traditioner om att när man har misslyckats med sitt uppdrag så kan man mörda sig och gå en värdig död ut, så mördade Hitler sig. Det var tappert enligt mig, han slogs till slutet och lät inte rödingarna förnedra honom.
Hedersfullt? Vackert? På vilket vis då? Heder har man när man kan stå/ta konsekvenserna för sina handlingar. Ser inte det vackra i det heller. Ett självmord kan vara tragiskt om det är en "bra" människa. I Hitlers fall kan jag väl inte direkt kalla det tragiskt.. Men vackert? Knappast. Säg det den dagen någon du bryr dig om tar livet av sig.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in