Allt handlar om hur mycket sprit man vill ha.
Ska man ha för sitt eget bruk bara och inte orkar arbeta så mycket med det.
Så vinner en plastis för den ställer man bara i ett hörne på balkongen eller ute i sitt garage.
Är lite trögare på sommaren, men den fixar det även då.
Vill man ha lite mer så kommer spiralisen och kolon.
Kolon är att föredra då för den ger bäst sprit, medans spiralisen är billig att bygga.
Jag vill rekommendera plastbrännaren som en bra nybörjarmaskin. Den är billig (ca 250kr), enkel att bygga och väldigt enkel att sköta.
Doppvärmare är billigast på eBay. Köp en 100-wattare från Hongkong, kostar inte ens 100kr med frakt. Busenkla att modifiera till 50 grader, eller vad man nu vill köra på för värme.
Ska du bränna så stora mängder så bör du satsa på en bra kolonn med bra kapacitet som ger sprit med hög renhet. T.ex en VM, eller en elektronisk variant av denna. Det finns en bok som förklarar allt steg för steg, rekommenderas: http://www.amphora-society.com/automatic_stills.html
Håll dig borta från "LabMaster" och liknande kolonnapparater som har kylrören nere på kolonnen. Dessa är svåra att köra och ger inte speciellt bra sprit.
Fast att bygga en maskin helt från scratch kan bli ganska dyrt så prova med spiralbrännaren eller plastbrännaren om du vill komma billigt undan, men det tar som sagt längre tid.
Senast redigerad av bogarleffe 2009-02-23 kl. 21:15.
Bumpar denna tråd! Jag vet hur man gör mäsk, och min tanke är hur man blir rik på det? Alla tips mottages som tillverkning,förvaring m.m! Pratar självklart om hb! 🙂