Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-15, 20:42
  #13
Medlem
Sen när du börjar bränna tänk på att träspriten bränns av i em temperatur som relativ till den vattenkoncentration du har. Större bränneier tar bort träspriten vid 85 grader ungefär. Vid en normalmäsk om 7 procent alkoholhalt pratar vi om en kokpunkt för metanol på 93 grader och etanol på 96-97 grader.

Glöm allt du hört om 50 eller 70 grader..0.4 dl Felbräns frukt /Brandy gör dig dålig. 1 liter dör du av. Pektinivån i grödor är.helt ok..Du kam drocka massor av fulsprit. Proncipen är att ingen fulsprit tas bort vid hembränning men det gör inget heller om du kör med grödor.


Bränn korn så klarar du dig. Träspriten är 20 ggr lägre än i frukten.

Ta din första Cut vid minst 96 grader och släng rubbet. Kvar blir en odrickbar sörja av ättikssprit.

Rekommenderar att du kokar av vattnet först i en första omgång annars blir du aldrig av med trät.
Citera
2018-07-15, 21:17
  #14
Medlem
Frater_Frags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Sen när du börjar bränna tänk på att träspriten bränns av i em temperatur som relativ till den vattenkoncentration du har. Större bränneier tar bort träspriten vid 85 grader ungefär. Vid en normalmäsk om 7 procent alkoholhalt pratar vi om en kokpunkt för metanol på 93 grader och etanol på 96-97 grader.

Glöm allt du hört om 50 eller 70 grader..0.4 dl Felbräns frukt /Brandy gör dig dålig. 1 liter dör du av. Pektinivån i grödor är.helt ok..Du kam drocka massor av fulsprit. Proncipen är att ingen fulsprit tas bort vid hembränning men det gör inget heller om du kör med grödor.


Bränn korn så klarar du dig. Träspriten är 20 ggr lägre än i frukten.

Ta din första Cut vid minst 96 grader och släng rubbet. Kvar blir en odrickbar sörja av ättikssprit.

Rekommenderar att du kokar av vattnet först i en första omgång annars blir du aldrig av med trät.

Ärligt talat, detta var bland det dummaste jag läst på länge vad gäller destillation!!!
Det enda som stämmer någorlunda är att man gör bäst i att slänga bort den första skvätten, likaså den iakttagelsen att destillation sker vid temperaturer som ligger närmare 90 grader än 70 grader.

För att ta fasta på de mest framträdande felen:

1) Det bildas inte träsprit(metanol), vid destillation av mäsk. Däremot så skapas det spårämnen av metanol, dock inte mer än i filmjölk för att ta ett exempel. Vill du ha metanol så är det torrdestillation som gäller.

2) Det är som sagt vad inte den påstådda mängden metanol som du blir sjuk av. Boven i dramat är finkeloljorna som alltid bildas vid destillation av mäsk. Dessa oljor bekämpas genom att dels ta "cuts", och därigenom få bort det mesta av eländet. Kolning av färdig sprit ger också bra resultat. Att göra mäsken på bra råvaror som exempelvis vete ger även det en god produkt. Viktigast är dock att komma ihåg även jästen är viktig, turbojäst ger bra utdelning volymmässigt, men kräver vanligen kolning efteråt.

3) Ättikssprit? Denna framställs genom oxidering av etanol, således inte som en biprodukt av själva destillationen. https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84ttika

Vad gäller stavningen i det citerade så är det nog bäst att förbigå denna i tystnad...
Citera
2018-07-16, 00:59
  #15
Medlem
Claweds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Bumpar denna tråd! Jag vet hur man gör mäsk, och min tanke är hur man blir rik på det? Alla tips mottages som tillverkning,förvaring m.m! Pratar självklart om hb! 🙂


En uppladdad bild som ger en tydligare bild i ämnet än 100 sidor skriven text.


http://www.bilddump.se/bilder/201807...16.202.249.jpg
Citera
2018-07-17, 20:17
  #16
Medlem
Vill inte låta som en besserwizzer men du blandar ihop saker en smula.

Självklart kan man få en hygglig enkel destillation på 15 procentig mäsk men det helt omöjligt under 10 ABV. Vet faktiskt inte vad maxgränsen går riktigt. Normalt är 7-10 procent ABV

Kanske var jag otydlig. Det g.å.r inte att destillera bort träsprit med en enda omgång utan att du blir kvar med butanol och ättiksyra. S.k "svans". och den smakar prutthål

Tänk efter. Din mösk är inte rena ämnen utan lösningar..De får en högre konpunkt. Till den grad att det rent teknkskt inte finns utrymme för några cuts.

Det bösta rådet jag kan ge om du verkligen vill göra proffsigt hembränt utan massa skit i så dubbeldestillera. Principen är super enkel.

Kör över all fulsprit. När du har 1 procent ethanol i första byttan så har du koncentrerat "Lågvinet" ( fulspriten i bytta 2 ) till som mest 1/3. Släng bort de 2/3 vatten.

Nu har du finfint fulsprit att jobba vidare på.

Med dessa högre alkoholbivåer om 22-25 procent finns yppeperligt utrymme för att beräkna cuts eller följa webråd.

Lycka till molnshiners. Vägen är hård men vi sammarbetar.
Citera
2018-07-18, 20:48
  #17
Medlem
Efter att ha räknat fram och tillbaka en vecka har jag kommot fram till varför hembränt är finare än företagsprit om man gör rätt.

Det har med Spreads att göra. Alltså man bör se till att man får bra spridning på kokpunkter mellan ämnen..

Tänk dig att du skiter i cuts. Strunta i finkel.

Ta 100 liter mäsk typ av 10 procent Alkis. Destillera två ggr pp raken enbart för att bli av med vattnet (S.k Washstills) Det är superduper. Din alkohom ökar från 10 -25 första omgången och i nästa från 25 till 40.

Därefter gör du en rintig fin Separation först i 3e omgången. Nu ör det skotbra spread mellan butanol, metanol o allt annat..Vid 40 procent styrka har du finfina Cut points 1 a Vid 85 C släng allt innan och släng allt efter 2a cut 93C.

Forcera inte temp utan låt den följa med upp flödet upp se till att det droppar men inte rinner. Extra viktigt i temp intervallet 77-88 då methanomen bränner av som mest.
Citera
2018-07-18, 21:30
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SherrodBrown
Efter att ha räknat fram och tillbaka en vecka har jag kommot fram till varför hembränt är finare än företagsprit om man gör rätt.

Det har med Spreads att göra. Alltså man bör se till att man får bra spridning på kokpunkter mellan ämnen..

Tänk dig att du skiter i cuts. Strunta i finkel.

Ta 100 liter mäsk typ av 10 procent Alkis. Destillera två ggr pp raken enbart för att bli av med vattnet (S.k Washstills) Det är superduper. Din alkohom ökar från 10 -25 första omgången och i nästa från 25 till 40.

Därefter gör du en rintig fin Separation först i 3e omgången. Nu ör det skotbra spread mellan butanol, metanol o allt annat..Vid 40 procent styrka har du finfina Cut points 1 a Vid 85 C släng allt innan och släng allt efter 2a cut 93C.

Forcera inte temp utan låt den följa med upp flödet upp se till att det droppar men inte rinner. Extra viktigt i temp intervallet 77-88 då methanomen bränner av som mest.

Jag vet inte vilken jävla skog du bor i men du verkar tro att moonshine är samma som finsprit. Lyssna inte på dessa råden från denne man, han är totalt ute och cyklar och tyvärr har han tappat vänstertrampan.
Citera
2018-07-25, 09:30
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burkmeister99
Jag vet inte vilken jävla skog du bor i men du verkar tro att moonshine är samma som finsprit. Lyssna inte på dessa råden från denne man, han är totalt ute och cyklar och tyvärr har han tappat vänstertrampan.

Egentligen så kan man ta en strip run först.
Bara för att testa. Man slänger första och sista. Testee feån EU och Bosnken visar att Methanol följer med i vattnet när man bränner av Ethanolen. Vilket tydligen gör kokpunkter rätt meningslösa. De polära methanolmomekylerna separeras när spriten kokar av vid sisådär 77-85 har jag för mig. De fastar i vattnet och följer med i tails. Alla som ghort en striprun ser att tails har betydlogt högre vatrenkontent. Allt efter kan man faktiskt slänga om man vill vara. Så den traditionella 3 glas drick den i mitten är faktiskt mer säker än att lita på kokpunkter i vattenlösningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback