Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-02-19, 22:19
Bannlyst
Min syrra ringde mig i kväll och ville bolla en märklig grej som hänt.

För ett par veckor sedan ringde en tjej hem till dem och förklarade att hon hade sett att de äger en Toyota Corolla. Min syrras kille bekräftade detta, och då frågade hon ifall de kunde tänka sig att sälja den. Jodå, det kunde de (som av en slump var det redan halvaktuellt). Samtalet handlade om lite av varje, fram till hon insåg att deras bil inte är en kombi. Då var hon inte längre intresserad.

Sedan hände inget mer, förrän i dag. Då hade de ett vykort, typ, i brevlådan. Det var framkerat och poststämplat, så det hade inte lämnats av någon på egen hand i brevlådan. Det var från några som kallar sig "Awade Bilar".

Ungefär samma historia, fast i textform. Sett i fordonsregistret att de äger en Toyota Corolla. Intresserade av at köpa den. Stod även förklarat i brevet att Awade Bilar är intresserade även om den inte är i toppskick, och även om den är avställd, eftersom de ska skicka den till Afrika. Priset de angav var i ett spann, men där även lägstanivån får sägas vara något över bilens rimliga värde vid en vanlig affär i Sverige.

Jag har sökt efter information om "Awade Bilar", men finner bara EN enda sak, detta:
http://mrhandley.bloggy.se/awade-bilar-vill-kapa-min-bil/

Intressant där är ju att ursprungsposten är 21 dagar gammal. Därefter tog det fyra dagar till den första kommentaren trillade in. Efter det har ingen ny kommentar kommit förrän i dag, men i dag har det kommit SEX stycken. Alla sex inom de senaste sju timmarna!

De verkar ju ha skickat ut en del förfrågningar.

Hos Ratsit eller Hitta finner jag inte ett jota om "Awade Bilar".

Detta med att skicka äldre bilar till Afrika har jag hört talas om tidigare. Jag har förstått att det sker i en rätt stor omfattning. Det fall jag hört talas om har inneburit att man tagit bilarna till Tyskland, varifrån de sedan skeppats till Afrika. Och visst, jag har hört att de som håller på med det här ofta är beredda att betala ett visst överpris, sett till värdet i Sverige, och att det ofta handlar om att de är intresserade av vissa specifika modeller, eller bilar med vissa egenskaper (som AC, exempelvis).

Men jag har svårt att smälta själva grejen. Ok att relativa skitbilar i svenska mått kan vara attraktiva i Afrika. Det köper jag rakt av. Men att det ska vara värt att skeppa dem, redan där har jag svårt att hänga med. Och att de dessutom ska vara beredda att betala MER än vad motsvarande bil säljs för här, det övergår helt mitt förstånd. De borde ju liksom kunna komma över bilar av det slag de vill åt till normala svenska priser. Dessutom, någon säljer ju bilarna vidare, så utöver ett pris till den svenska ägaren som är högre än marknadspriset, plus frakt på lastbil till kanske Tyskland, plus båtfrakt ner till Afrika, så ska ju någon också lägga till en vinst, så att det är värt att hålla på med det hela. Bilen måste ju således till slut där nere, gå på minst det dubbla svenska normalpriset!?!?

Är det någon som har koll på de här Afrika-affärerna?

Någon som vet något om Awade Bilar?

Och hur skulle ni göra vid motsvarande förfrågan? Om ni fick ett pris som ni är beredda att sälja för? Jag tänker att jag skulle kräva kontant betalning, och att om de bara går med på det så borde det inte kunna finnas någon fälla. Tänker jag rimligt?

Tack på förhand!
Senast redigerad av hell-man 2009-02-19 kl. 22:21. Anledning: felstavning
Citera
2009-02-19, 22:22
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Kan vara detta?
http://www.reco.se/awada-export-import

Aldrig hört talas om, men akta dig för bilskojare, kan stå en dyrt i slutändan.
Citera
2009-02-19, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Kan vara detta?
http://www.reco.se/awada-export-import

Aldrig hört talas om, men akta dig för bilskojare, kan stå en dyrt i slutändan.

Javisst, där ser man! Visserligen lite annan stavning, men dels verkar de ju hålla på med export, och dels med bilar. Intressant!
Citera
2009-02-19, 22:32
Bannlyst
I min gamla volvo 244 sitter där numera khat-rökande somalier med kalashnikovs och bränner omkring och terroriserar grannbyarna.

Den gick också till Afrika
Citera
2009-02-19, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
I min gamla volvo 244 sitter där numera khat-rökande somalier med kalashnikovs och bränner omkring och terroriserar grannbyarna.

Den gick också till Afrika

Åfan! Vad har du för kunskaper och erfarenheter av de där affärerna?
Citera
2009-02-19, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hell-man
Åfan! Vad har du för kunskaper och erfarenheter av de där affärerna?

Nä, inget konstigare än att en vanlig snubbe köper kärran av dig.. Det var enkelt att sälja till denna snubben då han inte provkörde eller nåt.

Full betalning, ge honom ett kvitto, kolla körkortet (personnummer) så det stämmer mot numret som skrivs på ägarbytet, för din egen skull.

Annars om du har gigantisk otur så kanske ägarbytet "bouncar" pga fel uppgifter. Vilket i förlängningen innebär att köparen kan köra omkring i en bil du äger och felparkera och ha sig...

Dom där nograrna är runt överallt och köper bildelar och bilar... på kvarnby bilskrot i Malmö var dom och fyllde kontainrar med delar, hundratals motorer lavade ovanpå varandra., växellådor å allt möjligt skit.

Jag tror att där ligger nått handelsembargo eller nått mot dessa länderna, därför slarvar dom runt i Europa pch köper massa grejer...
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2009-02-19 kl. 22:56.
Citera
2009-02-19, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Nä, inget konstigare än att en vanlig snubbe köper kärran av dig.. Det var enkelt att sälja till denna snubben då han inte provkörde eller nåt.

Full betalning, ge honom ett kvitto, kolla körkortet (personnummer) så det stämmer mot numret som skrivs på ägarbytet, för din egen skull.

Annars om du har gigantisk otur så kanske ägarbytet "bouncar" pga fel uppgifter. Vilket i förlängningen innebär att köparen kan köra omkring i en bil du äger och felparkera och ha sig...

Dom där nograrna är runt överallt och köper bildelar och bilar... på kvarnby bilskrot i Malmö var dom och fyllde kontainrar med delar, hundratals motorer lavade ovanpå varandra., växellådor å allt möjligt skit.

Jag tror att där ligger nått handelsembargo eller nått mot dessa länderna, därför slarvar dom runt i Europa pch köper massa grejer...

Ok, intressant. Det där med körkortet var ett bra tips. Tack!

Och tydligen går det ena numret de angav hit:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=0706782567&Vkiid=52kbN2xr gz8GCar3dDaw3A%253d%253d&Vkid=19926791&isAlternate NumberResult=False

"Bilservice A-K HB", i Helsingborg
Citera
2009-02-20, 16:44
Medlem
RngWitScisrss avatar
jag har fått en grön lapp i brevlådan från awade bilar jag med å de kunde inte komma lägligare då jag e i bilköpartagen.
känns dock för bra för att vara sant, men de skulle juh inte göra ont att bli av med min gamla corolla till ett duktigt över pris. hur som helst så har jag ringt och pratat med dom och någon ska komma å hämta bilen på söndag och betala mig 17500 i kontanter. det om det, to be continued.

jag har tidigare hört talas om dessa bilhandlare som exporterar bilar till afrika men då har de gällt hiace modellen och priser upp mot 30000.

toyota e kända för sin extremt bra kvalitet, dom bara går å går å går, jag själv har inte öppnat huven många ggr under dom 5 åren jag haft bilen. en toyota e juh nästintill underhålls fri (om man vill) och jag kan tänka mig att när bilen väl e i afrika så kommer den Någon som köpt bilen stoppa in 19 negrer i min gamla corolla som får åka å jobba nånstans med nånting vilket innebär att den Någon har igen pengarna på nolltid. dessutom en bil som "aldrig" går sönder
Citera
2009-02-20, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RngWitScisrs
jag har fått en grön lapp i brevlådan från awade bilar jag med å de kunde inte komma lägligare då jag e i bilköpartagen.
känns dock för bra för att vara sant, men de skulle juh inte göra ont att bli av med min gamla corolla till ett duktigt över pris. hur som helst så har jag ringt och pratat med dom och någon ska komma å hämta bilen på söndag och betala mig 17500 i kontanter. det om det, to be continued.

jag har tidigare hört talas om dessa bilhandlare som exporterar bilar till afrika men då har de gällt hiace modellen och priser upp mot 30000.

toyota e kända för sin extremt bra kvalitet, dom bara går å går å går, jag själv har inte öppnat huven många ggr under dom 5 åren jag haft bilen. en toyota e juh nästintill underhålls fri (om man vill) och jag kan tänka mig att när bilen väl e i afrika så kommer den Någon som köpt bilen stoppa in 19 negrer i min gamla corolla som får åka å jobba nånstans med nånting vilket innebär att den Någon har igen pengarna på nolltid. dessutom en bil som "aldrig" går sönder

Åfan, intressant! Vad skulle du bedöma att din Corolla är värd i Sverige i dag? Beror ju på en herrans massa saker; årsmodell, körda mil, skick, utrustning, och så vidare, men vad gissar du för just din?
Citera
2009-02-20, 17:57
Medlem
CamillaDYs avatar
Som det verkar på er så köper dom bilarna till överpris. Skulle vara intressant att veta varför? Kan inte nån av er som säljer sin bil intrevjuva köparen?
Citera
2009-02-20, 18:13
Medlem
Det körs sjukt mycket skrotbilar till Afrika hela tiden. Dom behövs ju när krigsherrarna ska flytta sina "trupper".

Frakten är i princip gratis om det kan vara en orsak.
Citera
2009-02-20, 18:29
Medlem
volvo 240s avatar
Morsans vita Mercedes hamnade också i Afrika. helt sjukt vad på de var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in