• 1
  • 2
2009-02-19, 22:19
Bannlyst
Min syrra ringde mig i kvll och ville bolla en mrklig grej som hnt.

Fr ett par veckor sedan ringde en tjej hem till dem och frklarade att hon hade sett att de ger en Toyota Corolla. Min syrras kille bekrftade detta, och d frgade hon ifall de kunde tnka sig att slja den. Jod, det kunde de (som av en slump var det redan halvaktuellt). Samtalet handlade om lite av varje, fram till hon insg att deras bil inte r en kombi. D var hon inte lngre intresserad.

Sedan hnde inget mer, frrn i dag. D hade de ett vykort, typ, i brevldan. Det var framkerat och poststmplat, s det hade inte lmnats av ngon p egen hand i brevldan. Det var frn ngra som kallar sig "Awade Bilar".

Ungefr samma historia, fast i textform. Sett i fordonsregistret att de ger en Toyota Corolla. Intresserade av at kpa den. Stod ven frklarat i brevet att Awade Bilar r intresserade ven om den inte r i toppskick, och ven om den r avstlld, eftersom de ska skicka den till Afrika. Priset de angav var i ett spann, men dr ven lgstanivn fr sgas vara ngot ver bilens rimliga vrde vid en vanlig affr i Sverige.

Jag har skt efter information om "Awade Bilar", men finner bara EN enda sak, detta:
http://mrhandley.bloggy.se/awade-bil...-kapa-min-bil/

Intressant dr r ju att ursprungsposten r 21 dagar gammal. Drefter tog det fyra dagar till den frsta kommentaren trillade in. Efter det har ingen ny kommentar kommit frrn i dag, men i dag har det kommit SEX stycken. Alla sex inom de senaste sju timmarna!

De verkar ju ha skickat ut en del frfrgningar.

Hos Ratsit eller Hitta finner jag inte ett jota om "Awade Bilar".

Detta med att skicka ldre bilar till Afrika har jag hrt talas om tidigare. Jag har frsttt att det sker i en rtt stor omfattning. Det fall jag hrt talas om har inneburit att man tagit bilarna till Tyskland, varifrn de sedan skeppats till Afrika. Och visst, jag har hrt att de som hller p med det hr ofta r beredda att betala ett visst verpris, sett till vrdet i Sverige, och att det ofta handlar om att de r intresserade av vissa specifika modeller, eller bilar med vissa egenskaper (som AC, exempelvis).

Men jag har svrt att smlta sjlva grejen. Ok att relativa skitbilar i svenska mtt kan vara attraktiva i Afrika. Det kper jag rakt av. Men att det ska vara vrt att skeppa dem, redan dr har jag svrt att hnga med. Och att de dessutom ska vara beredda att betala MER n vad motsvarande bil sljs fr hr, det vergr helt mitt frstnd. De borde ju liksom kunna komma ver bilar av det slag de vill t till normala svenska priser. Dessutom, ngon sljer ju bilarna vidare, s utver ett pris till den svenska garen som r hgre n marknadspriset, plus frakt p lastbil till kanske Tyskland, plus btfrakt ner till Afrika, s ska ju ngon ocks lgga till en vinst, s att det r vrt att hlla p med det hela. Bilen mste ju sledes till slut dr nere, g p minst det dubbla svenska normalpriset!?!?

r det ngon som har koll p de hr Afrika-affrerna?

Ngon som vet ngot om Awade Bilar?

Och hur skulle ni gra vid motsvarande frfrgan? Om ni fick ett pris som ni r beredda att slja fr? Jag tnker att jag skulle krva kontant betalning, och att om de bara gr med p det s borde det inte kunna finnas ngon flla. Tnker jag rimligt?

Tack p frhand!
Senast redigerad av hell-man 2009-02-19 kl. 22:21. Anledning: felstavning
Citera
2009-02-19, 22:22
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Kan vara detta?
http://www.reco.se/awada-export-import

Aldrig hrt talas om, men akta dig fr bilskojare, kan st en dyrt i slutndan.
Citera
2009-02-19, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Kan vara detta?
http://www.reco.se/awada-export-import

Aldrig hrt talas om, men akta dig fr bilskojare, kan st en dyrt i slutndan.

Javisst, dr ser man! Visserligen lite annan stavning, men dels verkar de ju hlla p med export, och dels med bilar. Intressant!
Citera
2009-02-19, 22:32
Bannlyst
I min gamla volvo 244 sitter dr numera khat-rkande somalier med kalashnikovs och brnner omkring och terroriserar grannbyarna.

Den gick ocks till Afrika
Citera
2009-02-19, 22:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
I min gamla volvo 244 sitter dr numera khat-rkande somalier med kalashnikovs och brnner omkring och terroriserar grannbyarna.

Den gick ocks till Afrika

fan! Vad har du fr kunskaper och erfarenheter av de dr affrerna?
Citera
2009-02-19, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hell-man
fan! Vad har du fr kunskaper och erfarenheter av de dr affrerna?

N, inget konstigare n att en vanlig snubbe kper krran av dig.. Det var enkelt att slja till denna snubben d han inte provkrde eller nt.

Full betalning, ge honom ett kvitto, kolla krkortet (personnummer) s det stmmer mot numret som skrivs p garbytet, fr din egen skull.

Annars om du har gigantisk otur s kanske garbytet "bouncar" pga fel uppgifter. Vilket i frlngningen innebr att kparen kan kra omkring i en bil du ger och felparkera och ha sig...

Dom dr nograrna r runt verallt och kper bildelar och bilar... p kvarnby bilskrot i Malm var dom och fyllde kontainrar med delar, hundratals motorer lavade ovanp varandra., vxelldor allt mjligt skit.

Jag tror att dr ligger ntt handelsembargo eller ntt mot dessa lnderna, drfr slarvar dom runt i Europa pch kper massa grejer...
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2009-02-19 kl. 22:56.
Citera
2009-02-19, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
N, inget konstigare n att en vanlig snubbe kper krran av dig.. Det var enkelt att slja till denna snubben d han inte provkrde eller nt.

Full betalning, ge honom ett kvitto, kolla krkortet (personnummer) s det stmmer mot numret som skrivs p garbytet, fr din egen skull.

Annars om du har gigantisk otur s kanske garbytet "bouncar" pga fel uppgifter. Vilket i frlngningen innebr att kparen kan kra omkring i en bil du ger och felparkera och ha sig...

Dom dr nograrna r runt verallt och kper bildelar och bilar... p kvarnby bilskrot i Malm var dom och fyllde kontainrar med delar, hundratals motorer lavade ovanp varandra., vxelldor allt mjligt skit.

Jag tror att dr ligger ntt handelsembargo eller ntt mot dessa lnderna, drfr slarvar dom runt i Europa pch kper massa grejer...

Ok, intressant. Det dr med krkortet var ett bra tips. Tack!

Och tydligen gr det ena numret de angav hit:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink....erResult=False

"Bilservice A-K HB", i Helsingborg
Citera
2009-02-20, 16:44
Medlem
RngWitScisrss avatar
jag har ftt en grn lapp i brevldan frn awade bilar jag med de kunde inte komma lgligare d jag e i bilkpartagen.
knns dock fr bra fr att vara sant, men de skulle juh inte gra ont att bli av med min gamla corolla till ett duktigt ver pris. hur som helst s har jag ringt och pratat med dom och ngon ska komma hmta bilen p sndag och betala mig 17500 i kontanter. det om det, to be continued.

jag har tidigare hrt talas om dessa bilhandlare som exporterar bilar till afrika men d har de gllt hiace modellen och priser upp mot 30000.

toyota e knda fr sin extremt bra kvalitet, dom bara gr gr gr, jag sjlv har inte ppnat huven mnga ggr under dom 5 ren jag haft bilen. en toyota e juh nstintill underhlls fri (om man vill) och jag kan tnka mig att nr bilen vl e i afrika s kommer den Ngon som kpt bilen stoppa in 19 negrer i min gamla corolla som fr ka jobba nnstans med nnting vilket innebr att den Ngon har igen pengarna p nolltid. dessutom en bil som "aldrig" gr snder
Citera
2009-02-20, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RngWitScisrs
jag har ftt en grn lapp i brevldan frn awade bilar jag med de kunde inte komma lgligare d jag e i bilkpartagen.
knns dock fr bra fr att vara sant, men de skulle juh inte gra ont att bli av med min gamla corolla till ett duktigt ver pris. hur som helst s har jag ringt och pratat med dom och ngon ska komma hmta bilen p sndag och betala mig 17500 i kontanter. det om det, to be continued.

jag har tidigare hrt talas om dessa bilhandlare som exporterar bilar till afrika men d har de gllt hiace modellen och priser upp mot 30000.

toyota e knda fr sin extremt bra kvalitet, dom bara gr gr gr, jag sjlv har inte ppnat huven mnga ggr under dom 5 ren jag haft bilen. en toyota e juh nstintill underhlls fri (om man vill) och jag kan tnka mig att nr bilen vl e i afrika s kommer den Ngon som kpt bilen stoppa in 19 negrer i min gamla corolla som fr ka jobba nnstans med nnting vilket innebr att den Ngon har igen pengarna p nolltid. dessutom en bil som "aldrig" gr snder

fan, intressant! Vad skulle du bedma att din Corolla r vrd i Sverige i dag? Beror ju p en herrans massa saker; rsmodell, krda mil, skick, utrustning, och s vidare, men vad gissar du fr just din?
Citera
2009-02-20, 17:57
Medlem
CamillaDYs avatar
Som det verkar p er s kper dom bilarna till verpris. Skulle vara intressant att veta varfr? Kan inte nn av er som sljer sin bil intrevjuva kparen?
Citera
2009-02-20, 18:13
Medlem
Det krs sjukt mycket skrotbilar till Afrika hela tiden. Dom behvs ju nr krigsherrarna ska flytta sina "trupper".

Frakten r i princip gratis om det kan vara en orsak.
Citera
2009-02-20, 18:29
Avstngd
volvo 240s avatar
Morsans vita Mercedes hamnade ocks i Afrika. helt sjukt vad p de var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in