2009-02-19, 21:32
Medlem
ZhongNanHais avatar
tjalloj
jag har en macbook och söker efter en prisvärd router där man kan koppla in en extern hårddisk. utrymmet på datorn börjar ta slut så jag tänkte spela min musik trådlöst från den externa hårddisken via routern. någon som vet?
(och jag letar efter andra alternativ än apples egna för dom är så jävfla dyra)
jag vill heller inte ha wippies eller nått annat FON
Citera
2009-02-19, 21:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Varför inte hellre köpa en NAS server med 500GB hårddisk o koppla in i din switch eller befintliga router. Du har då tillgång till dina filer både hemma och var du vill på nätet.

Kan väl kosta en femhundring, klart billigare än en ny router + USB hårddisk...
Senast redigerad av kimdah2002 2009-02-19 kl. 21:45.
Citera
2009-02-20, 00:15
Medlem
ZhongNanHais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför inte hellre köpa en NAS server med 500GB hårddisk o koppla in i din switch eller befintliga router. Du har då tillgång till dina filer både hemma och var du vill på nätet.

Kan väl kosta en femhundring, klart billigare än en ny router + USB hårddisk...

mja nuu är jag alltså ingen expert p ådet här området. men jag har i dagsläget varken en switch eller router, jag har dock en extern hårddisk...
vad en nas server är har jag ingen aning om =)
Citera
2009-02-20, 07:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
mja nuu är jag alltså ingen expert p ådet här området. men jag har i dagsläget varken en switch eller router, jag har dock en extern hårddisk...
vad en nas server är har jag ingen aning om =)
En NAS server är som en extern hårddisk fast du kommer åt den från alla datorer på nätet. Ungefär som du hade tänkt dig med router+usb hårdisk lösningen. Dessutom kan du komma åt din NAS hårddisk varifrån som helst när du är uppkopplad på nätet. Smidigt ifall du behöver komma åt filer när du är på jobbet/skolan t.ex.

Du kan även komma åt din externa USB hårddisk ifall du kopplar in den i din NAS server...
Senast redigerad av kimdah2002 2009-02-20 kl. 07:19.
Citera
2009-02-21, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
En NAS server är som en extern hårddisk fast du kommer åt den från alla datorer på nätet. Ungefär som du hade tänkt dig med router+usb hårdisk lösningen. Dessutom kan du komma åt din NAS hårddisk varifrån som helst när du är uppkopplad på nätet. Smidigt ifall du behöver komma åt filer när du är på jobbet/skolan t.ex.

Du kan även komma åt din externa USB hårddisk ifall du kopplar in den i din NAS server...

Jag har också funderat på att skaffa mig en NAS server men inte riktigt hittat någon som passat mig. Vad bör man tänka på vid inköp av NAS-server? Är ju väldigt smidigt om den har inbyggd torrentklient, något smidigt web-gränssnitt som man kommer åt, något mer tro?

Jag hittade denna och den verkar ju helt ok: eller?
http://www.dustinhome.se/pd_5010198199.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in