• 1
  • 2
2009-02-19, 16:45
Medlem
Tja!
Jag tänkte kolla om det är någon som vet om man tappar mycket muskler och träning när man är sjuk eller förkyld så man inte kan träna?

Är det lätt att träna upp dom igen i så fall?

MVH Simon
Citera
2009-02-19, 16:50
Medlem
pezrulezhaakons avatar
S-Otter

Man får behålla musklerna 7-10 dagar efter senaste träningspasset. Sedan börjar det sakta tillbakabildas. Men det försvinner absolut inte jättefort. Ett par veckor är ingen fara iallafall. Det kommer man tillbaka till ganska fort. Bättre att ta det lugnt tills man är frisk, annars dröjer det bara ännu längre tid innan man kan fortsätta träna.
Citera
2009-02-19, 17:34
Medlem
är du krasslig så ät ordentligt, då kommer du inte förlora nåt även om ditt imunsystem är nere. vila nån extra dag och börja försiktigt.
man ska inte bli sjuk kanske du tränat för mycket ?
Citera
2009-02-19, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dobs
är du krasslig så ät ordentligt, då kommer du inte förlora nåt även om ditt imunsystem är nere. vila nån extra dag och börja försiktigt.

Lust att motivera?
Citera
2009-02-19, 17:54
Medlem
Methones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobs

Har för mig att man t.o.m inte ska äta så mycket när man är sjuk, det viktiga är vätska.
Citera
2009-02-19, 17:54
Medlem
i och med att man styrketränar så sänks immunförsvaret, vilket säger sig självt. Man skall därför vara extra noga med kosten, och se till att man får i sig extra mycket vitaminer och mineraler. Man "tappar" egentligen inga muskler när man är sjuk (om vi pratar en vanlig 1-2 veckors sjukdom). Det mesta sitter psykiskt, vilket man märker efter att man tränat regelbundet en längre tid sen att det plötsligt upphör. Man kommer tillbaka till gymmet och märker att allt är lite tyngre än vad man tyckte det var den senaste gången man tränade. Muskulaturen börjar du inte förlora förens efter nån månad efter att du varit passiv. Men som sagt efter ungefär 1-2 = ingen förlorad styrka rent fysiskt.

Sen så kan det handla om fler faktorer. Du kanske inte äter något under perioden du är sjuk, då börjar kroppen förbruka kolhydrater och protein som finns i kroppen (fett sedan protein). Då påskyndar du självklart processen, och då förloras det muskler.

Men ät,drick mycket och nyttigt samt mycket vila, så kroppens immunförsvar får arbeta bort viruset (eller vad som nu angriper kroppen).
Citera
2009-02-19, 17:55
Medlem
Leavemealones avatar
Hur är det att träna i slutet av en förkylning, är det lugnt eller finns det risk för att den blossar upp igen då?
Citera
2009-02-19, 17:57
Medlem
Okej tack för svaren.
Jag har försökt att dricka så mycket som möjligt och äta min vanliga kost som jag äter när jag tränar.
Får se hur långt tid det tar innan man blir helt frisk så man kan träna igen, är väldigt sugen
Citera
2009-02-19, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Man får behålla musklerna 7-10 dagar efter senaste träningspasset. Sedan börjar det sakta tillbakabildas. Men det försvinner absolut inte jättefort. Ett par veckor är ingen fara iallafall. Det kommer man tillbaka till ganska fort. Bättre att ta det lugnt tills man är frisk, annars dröjer det bara ännu längre tid innan man kan fortsätta träna.

Om man tränar 3split och låter tiden gå så mycket som 8 dagar har man börjat gå in i fasen då?

Om jag kör marklyft så aktiveras bland annat hamstring. Hur stor belastning krävs?

Säger inte emot att det stämmer för jag vet att det går ganska snabbt, men tillägger även att det inte är enorma förluster direkt efter 7dagar. Dessutom växer du redigt snabbt tillbaka efter en paus.
Citera
2009-02-19, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Dessutom växer du redigt snabbt tillbaka efter en paus.
Lite offtopic.
Pauser kan vara väldigt bra. Kroppen hinner vila upp sig 100%, vilket den inte hinner efter en vanlig träningsvecka(olika övningar aktiverar fler muskler, därför är det även bra att se över sitt schema en extra gång för att se till att man inte övertränar någon muskel).
Man märker även efter att man kommit tillbaka efter en vilovecka, att man får en enorm träningsverk, vilket är ett mycket bra tecken
Citera
2009-02-19, 18:40
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Helsingborg2

Jag kan ju inte säga exakt vad som händer efter 8 dagar. 7-10 dagar är ett rätt generellt mått. Det är ju fler faktorer som kan spela in på muskelförlusten, såsom kosthållning, sömn och sjukdom. Du kommer ju inte bli av med det du använder. Låt säga att du tar 100 i bänkpress nu, så kanske du max gör 95-97 om ettpartre veckor.
Citera
2009-02-19, 19:01
Medlem
LD50s avatar
Jag kunde inte träna ben på nästan ett halvår efter en knäskada vid knäböj. Det var mest styrka som försvann, visuellt sett så tappade jag inte nämnvärt med muskler på benen. En liten förkylning lär inte leda till någon vidare förlust.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in