2009-02-19, 14:37
Medlem
Distanssamtals avatar
Ja, vad kan vara felet? Närhelst jag startar ett spel eller tittar på en film på t.ex Youtube så slocknar skärmen efter några minuter (ibland sekunder), datorn fungerar som den ska och jag kan höra ljudet rulla på som det ska! (hårdisk lampan blinkar normalt etc) men skärmen vägrar gå igång igen oavsett vad jag försöker med!

Datorn jag använder är en Lenovo Laptop med Windows XP Professional, grafikortet är en ATI FireGL5200(2GB ram).

Har någon några bra råd? Allt uppskattas.
Citera
2009-02-19, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Distanssamtal
Ja, vad kan vara felet? Närhelst jag startar ett spel eller tittar på en film på t.ex Youtube så slocknar skärmen efter några minuter (ibland sekunder), datorn fungerar som den ska och jag kan höra ljudet rulla på som det ska! (hårdisk lampan blinkar normalt etc) men skärmen vägrar gå igång igen oavsett vad jag försöker med!

Datorn jag använder är en Lenovo Laptop med Windows XP Professional, grafikortet är en ATI FireGL5200(2GB ram).

Kan ju vara så att grafik kortet blir för varmt, kolla temperaturen med hjälp utav SpeedFan.
Rensa datorn på damm gärna grafik kort flänsen också om du har någon fläkt dvs..
Testa uppdatera drivrutinerna
Citera
2009-02-19, 14:39
Medlem
Threedots-deads avatar
Citat:

Slocknar skärmen så fort du dra igång en film på Youtube? Det låter ju som nåt Flashproblem, men det skulle ju inte påverka spel...
Citera
2009-02-19, 14:48
Medlem
Distanssamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threedots-dead
Slocknar skärmen så fort du dra igång en film på Youtube? Det låter ju som nåt Flashproblem, men det skulle ju inte påverka spel...

Nej, tror inte heller det är något sådant problem då jag har gjort en ny fräsch windows installation nyligen (efter att jag upptäckte problemet) och har installerat nya drivrutiner och ordnat med sådant..

Citat:
Ursprungligen postat av Lundborg
Kan ju vara så att grafik kortet blir för varmt, kolla temperaturen med hjälp utav SpeedFan.
Rensa datorn på damm gärna grafik kort flänsen också om du har någon fläkt dvs..
Testa uppdatera drivrutinerna

Jag testade tidigigare att dammsuga igenom alla fläkthål som finns på laptopen, verkade fungera lite halvt då videos inte släcker skärmen lika snabbt som tidigare, kan vara inbillning dock.. Ska undersöka saken vidare! Speedfan skall testas och så visar jag resultatet här.

Fler råd uppskattas
Citera
2009-02-19, 15:04
Medlem
Distanssamtals avatar
Update!

Har nu testat Speedfan och det ser ut att kunna vara ett överhettningsproblem, men hur varm kan grafikkort bli ungefär utan att ta stor skada? jag vet inte vilka temperaturer som är höga etc.

Här är en bild jag hosta upp:
http://img18.imageshack.us/my.php?im...eratureaz0.png

Lägg märke till att värmen börjar gå uppåt då videon spelas upp, har dock inte "framtvingat" hög värme ännu för att se var gränsen går där skärmen till slut slocknar.
Citera
2009-02-19, 15:13
Medlem
Germanias avatar
core är processorkärnorna som är lite heta, har du inga fläktar?
Citera
2009-02-19, 15:23
Medlem
Distanssamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
core är processorkärnorna som är lite heta, har du inga fläktar?

Det är en laptop så det sitter fläktar där inne I guess. Men om det är processorn som blir het och överhettar och inte grafikkortet - Varför slocknar då skärmen av spel och andra saker som tar grafikprestanda? Om det var processorn som gav vika och krasha så borde väll inte sakerna fortsätta arbeta i det fördolda bakom en mörklagd skärm?

http://img168.imageshack.us/my.php?image=speedyxu2.png
Så Core1 och Core2 är alltså processorn och Temp1 och Temp2 är grafikkortet? Vad är vad!
Citera
2009-02-19, 16:12
Medlem
Citat:

har exakt samma problem, att spela spel det kan jag glömma dels för att datorn börjar bli gammal, men tror faktiskt att grafikkortet är utslitet är ett ATI9800 pro, har haft liknande problem med andra windows system men inte som nu med senaste xp pro sp3.
det där med youtube som du beskriver, exakt så har jag med

beror säkert på flera saker, en sak är frekvensomfånget på skärmen och mellan grafikkortets drivrutiner, jag har fått lite ordning på det genom att installera den äldsta drivrutinen jag kunde hitta från 2005 och det fungerar faktiskt bättre, nu ställer skärmen om sig tillbaka på nåt sätt så när det blir svart på skärmen så kommer bilden nu tillbaka.
Citera
2009-02-19, 16:26
Medlem
Distanssamtals avatar
Okej.. Nu efter senaste krashen pga detta problem så skickade Windows en felrapport till Microsoft och detta hade dom att säga mig:

Citat:

Follow these steps to solve the problem with a video device driver

You received this message because a device driver installed on your computer caused Windows to stop unexpectedly. This type of error is referred to as a "stop error." A stop error requires you to restart your computer.

Error Message: STOP 0x000000EA THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER (Q293078)

Det här problemet kan uppstå om grafikdrivrutinen har fastnat i en oändlig loop, vilket vanligen innebär att den väntar på att maskinvaran ska bli inaktiv. Problemet beror normalt på ett fel i grafikmaskinvaran eller på att grafikdrivrutinen inte kan programmera maskinvaran på rätt sätt.

Undvik problemet så här:
Klicka på Start, klicka på Kontrollpanelen och dubbelklicka på Bildskärm.
Klicka på Avancerat på fliken Inställningar och sedan på fliken Felsök.
Flytta skjutreglaget Maskinvaruacceleration till Ingen, och avmarkera sedan kryssrutan Aktivera kombinerad skrivning.
Klicka på OK och sedan på OK igen.

Ska testa och se om det fungerar utan att stänga av sig själv när man följde Microsofts råd.. Om det gör det så kan det vara så att drivrutinerna jag använder nu är konstiga och då får jag testa att göra som dig och hitta ett par äldre och installera!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in