• 1
  • 2
2009-02-19, 14:05
Medlem
dXbs avatar
I sommar måste jag måla om huset. Fy fan vilket negergöra. Inte nog med att jag hatar att måla, jag är dessutom höjdrädd och det är ju en jävla bra bit till nocken (2 våningar).

Kan man hyra en byggställning? Skylift? Vad kostar sånt?
Citera
2009-02-19, 14:16
Medlem
Cotillions avatar
Beror ju faktiskt vad du bor någonstans
http://www.savehyr.se/index.html

Finns i Göteborg,Sölvesborg och Malmö i alla fall.
Sysslar mest med mobila plattformar men kan säkert fixa fasta också.
Citera
2009-02-19, 14:37
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dXb
I sommar måste jag måla om huset. Fy fan vilket negergöra. Inte nog med att jag hatar att måla, jag är dessutom höjdrädd och det är ju en jävla bra bit till nocken (2 våningar).

Kan man hyra en byggställning? Skylift? Vad kostar sånt?

En skylift kostar 1000-2000 kr per dag. En byggställning ca 100-200 kr per dag + grundavgift på ett par hundra beroende på om utkörning ingår eller ej. Montering tillkommer om man önskar det.

Skylift funkar bäst om man kommer åt att placera den på tomten. Det normala är att man målar nederdelen av huset från mark och liten stege och bara de högsta partierna med skyliften och då räcker normalt en dags hyra.

Byggställning hyrs vanligtvis per vecka. Ovanstående pris gäller bara för mindre sektioner så man måste flytta den för att täcka hela huset. En byggställning som täcker hela huset kan kosta 400-500 kr per dag. Dock är det ganska stor nedgång i uthyresbranchen just nu så det går kanske att hyra billigare nu.
Citera
2009-02-19, 14:52
Medlem
Cotillions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En skylift kostar 1000-2000 kr per dag.

Du måste skämta med mig. Att hyra en klättrare kostar 500 kr per arbetsdag
+ då visserligen en monterings kostnad med demonterings kostnad kostnad på mellan 1500-2500 kr.

Beroende på om du vill ha den fristående eller inte.
Citera
2009-02-19, 16:33
Medlem
nazipoliss avatar
finns en hel del privatpersoner som hyr ut sina zip-up ställningar på blocket för några hundra har jag sett..
Citera
2009-02-19, 19:33
Medlem
Jonves avatar
Citat:
En skylift kostar 1000-2000 kr per dag. En byggställning ca 100-200 kr per dag + grundavgift på ett par hundra beroende på om utkörning ingår eller ej. Montering tillkommer om man önskar det.

Skylift funkar bäst om man kommer åt att placera den på tomten. Det normala är att man målar nederdelen av huset från mark och liten stege och bara de högsta partierna med skyliften och då räcker normalt en dags hyra.

Byggställning hyrs vanligtvis per vecka. Ovanstående pris gäller bara för mindre sektioner så man måste flytta den för att täcka hela huset. En byggställning som täcker hela huset kan kosta 400-500 kr per dag. Dock är det ganska stor nedgång i uthyresbranchen just nu så det går kanske att hyra billigare nu.

En skylift går nog lös på 1000:- / dag
En sektion Haki-ställning: 500:- / dag
En dubbelaluminiumställning 500:- / dag

Men en skylift är nog det snabbaste o enklaste för din del!
Citera
2009-02-19, 19:37
Medlem
tältpinnes avatar
Jag målade om familjens hus, en träkåk på runt 400m2, gissar att det var runt 10-15m upp till stuprännan beroende på sektion. Jag lyckades med bravaden att hyra en ställning i aluminium på hjul, som jag med handkraft och några vänners hjälp lyckades rulla runt hela jävla kåken allt eftersom jag blev klar. Tveksamt om det är att rekommendera, men det var rätt smidigt såhär i efterhand att slippa bygga runt hela skiten.
Citera
2009-02-20, 08:44
Medlem
dXbs avatar
Tack för era svar. Har efter en lite mer seriös googling fått fram ett pris på ~1500,- för en skylift över en helg. Då hinner jag utan problem måla det jag inte når med stegen.

Vi har en inglasad altan på ena kortsidan, så där skulle jag inte komma åt med en byggställning ändå kom jag på.
Citera
2009-02-20, 09:52
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonve
En skylift går nog lös på 1000:- / dag
En sektion Haki-ställning: 500:- / dag
En dubbelaluminiumställning 500:- / dag

Men en skylift är nog det snabbaste o enklaste för din del!

Skylifterna varierar dock i pris beroende på modell. De enklaste på släp är självfallet billigast, men kan vara svårt att få runt i en trädgård. Då måste man kanske ha en fyrhjulsdriven självgående och de måste köras hem vilket kostar mer än en släpvagnslift som man själv hämtar.

Haki-ställningar är inte så dyra som 500 kr/dag om man hyr en längre tid. Min granne hyrde en i tre veckor och det gick på 5000 för en ställning runt hela huset (relativt stort) inkl montering och demontering. Men här varierar priset mycket, särskilt beroende på hur stor ställning man behöver.
Citera
2009-02-20, 09:55
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Jag målade om familjens hus, en träkåk på runt 400m2, gissar att det var runt 10-15m upp till stuprännan beroende på sektion. Jag lyckades med bravaden att hyra en ställning i aluminium på hjul, som jag med handkraft och några vänners hjälp lyckades rulla runt hela jävla kåken allt eftersom jag blev klar. Tveksamt om det är att rekommendera, men det var rätt smidigt såhär i efterhand att slippa bygga runt hela skiten.

En fördel är att dessa hjulställningar inte behöver förankras i huset (svårt om man har putsad fasad) utan förankras istället i marken med hjälp av stag.

Att rulla dem är inget problem om man använder grova plankor eller dyl.
Citera
2009-02-20, 19:51
Medlem
Jag hyrde en alu-ställning för 1000kr i veckan när jag la om taket förra sommaren. Hittade en kille på blocket som köpt en och hyrde ut den innan och efter sitt eget projekt. Mycket smidig ställning att både resa och riva. Så kolla runt på blocket.
Citera
2009-02-20, 20:21
Medlem
aivs avatar
Citat:
Skylifterna varierar dock i pris beroende på modell. De enklaste på släp är självfallet billigast, men kan vara svårt att få runt i en trädgård. Då måste man kanske ha en fyrhjulsdriven självgående och de måste köras hem vilket kostar mer än en släpvagnslift som man själv hämtar.

Haki-ställningar är inte så dyra som 500 kr/dag om man hyr en längre tid. Min granne hyrde en i tre veckor och det gick på 5000 för en ställning runt hela huset (relativt stort) inkl montering och demontering. Men här varierar priset mycket, särskilt beroende på hur stor ställning man behöver.
5000 för 3 veckor för haki med montering och demontering låter löjligt billigt, det kan ju inte vara en vanlig svensk firma som jobbar vitt.. vi brukar betala ca 15-20 000:- för en vecka, vi har hyrt från flera olika men hamnar på ungefär samma pris.. Bor i gbg..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in