2009-02-19, 16:38
Medlem
singularitets avatar
Sant, men så länge samhället håller en bra standard vad gäller sjukvård så är det knappast viktigt ur en evolutionär synvinkel. I ett akut nödläge om staten upphör att existera och det inte kommer någon hjälp utifrån är det förstås en klar nackdel att till exempel vara beroende av dialys eller cellgifter etc..
Citera
2009-02-19, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Sant, men så länge samhället håller en bra standard vad gäller sjukvård så är det knappast viktigt ur en evolutionär synvinkel. I ett akut nödläge om staten upphör att existera och det inte kommer någon hjälp utifrån är det förstås en klar nackdel att till exempel vara beroende av dialys eller cellgifter etc..

Vad vill man ha ut med sitt liv? Vill man ha ett högavlönat respekterat yrke? De flesta vill det ja, varför lyckas inte alla? Jo, pga konkurransen, som inte nödvändigtvis behöver ha något att göra med fysiken, men med psyket.

Kanske egentligen inte heller nödvändigtvis vem som faktiskt är smartast, men vem som besitter flest gynnande egenskaper för att ta sig till målet...

edit: Poängen med mitt inlägg är att det naturliga urvalet fortfarande existerar, och de smartaste och starkaste är de som lyckas "bäst" i livet.
Citera
2009-02-19, 16:52
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöflingor
Starkaste i den meningen, såväl fysiskt som psykiskt.
Att ha bra gener och vara frisk måste rimligen öka överlevnadschanserna. Men också att vara smart(are än omgivningen).

Även om det naturliga urvalet knappast är så primitivt idag i Sverige som det kanske var för tusen år sen så är det förvisso fortfarande det naturliga urvalet som bestämmer. Vi har fri skolgång, m.a.o har alla samma förutsättningar att nå höga platser i samhället. Även om yttre faktorer kan spela in ges alla en jävligt ärlig chans.
Jag vet vad naturligt urval innebär, men vad jag undrar är vad ditt svar "Bara de starkaste (eller smartaste?) överlever." har att göra med att alla som gillar hämnd dödar varandra.
Citera
2009-02-19, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Jag vet vad naturligt urval innebär, men vad jag undrar är vad ditt svar "Bara de starkaste (eller smartaste?) överlever." har att göra med att alla som gillar hämnd dödar varandra.

Vad du utgick ifrån var detta:

Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Vilket leder till att du dödas som hämnd, varpå dina vänner dödar de som dödade dig och så vidare. Till slut är alla döda.

"Naturligt urval?" var den komentaren jag gav dig och eftersom du inte såg någon som helst logik i den försökte jag förklara men du ser uppenbarligen fortfarande ingen poäng.

Att alla hämnas alla är totalt surrealistiskt eftersom alla är OLIKA. Alla kommer inte försöka hämnas 30 döda för att bara 29 är döda i den andra gruppen. Och även om de skulle göra de skulle det sannolikt resultera i någon form av större sammandrabbning och så småningom reser sig vissa som "segrare" (dvs de med livet i behåll).

Därav min komentar "naturligt urval".

edit: stavfel
Citera
2009-02-19, 17:07
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Vad vill man ha ut med sitt liv? Vill man ha ett högavlönat respekterat yrke? De flesta vill det ja, varför lyckas inte alla? Jo, pga konkurransen, som inte nödvändigtvis behöver ha något att göra med fysiken, men med psyket.

Kanske egentligen inte heller nödvändigtvis vem som faktiskt är smartast, men vem som besitter flest gynnande egenskaper för att ta sig till målet...

edit: Poängen med mitt inlägg är att det naturliga urvalet fortfarande existerar, och de smartaste och starkaste är de som lyckas "bäst" i livet.

Men varför får då lågavlönade fler barn? Har jag fel om jag påstår att det är på det viset?
Citera
2009-02-19, 17:12
Bannlyst
Citat:
Men varför får då lågavlönade fler barn? Har jag fel om jag påstår att det är på det viset?

Det är förstås intressant. Då kanske man ska titta på "kvalitet", med färre barn kan man lägga mer resurser på. Flera barn resulterar ju i mindre pengar på varje barn... Generellt förstås.

Sen beror det väl på vad som är målet, att yngla av sig, skapa en kariärr, förverkliga sina barn etc...
Citera
2009-02-19, 17:23
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Det är förstås intressant. Då kanske man ska titta på "kvalitet", med färre barn kan man lägga mer resurser på. Flera barn resulterar ju i mindre pengar på varje barn... Generellt förstås.

Sen beror det väl på vad som är målet, att yngla av sig, skapa en kariärr, förverkliga sina barn etc...

Intressanta tankar, målet för en individ är väl att producera avkomma dock om man beaktar evolutionsläran.

I och för sig kanske man ska ta detta med evolutionär framgång med en nypa salt. Många fattiga ställer väl upp som äggdonatorer till exempel.. Det viktigaste är väl ändå att leva ett lyckligt liv.

Edit: Sett filmen idiocracy, en mycket underhållande film som tar upp just detta?
Senast redigerad av singularitet 2009-02-19 kl. 17:27.
Citera
2009-02-19, 17:28
Medlem
Hernans avatar
trams
Ondskan regerar bara om du tillåter :P
Man mår bättre av att må bra och vara god, om du är ond så kanske det är kul i början, men i slutänden så tär det bara på en, tänk dig att inte förstå sig på glädje och kärlek :O
Citera
2009-02-19, 17:30
Bannlyst
Citat:
Intressanta tankar, målet för en individ är väl att producera avkomma dock om man beaktar evolutionsläran.

I och för sig kanske man ska ta detta med evolutionär framgång med en nypa salt. Många fattiga ställer väl upp som äggdonatorer till exempel.. Det viktigaste är väl ändå att leva ett lyckligt liv.

Edit: Sett filmen idiocracy, en mycket underhållande film som tar upp just detta?

Men hur komplicerat är inte det målet, producera avkomma - 10 ungar som lever miserabalt och dör eller 2 ungar som man kan ta hand om?

Inte sett...
Citera
2009-02-19, 17:36
Medlem
singularitets avatar
Låt mig gissa att du tänker i stor skala? Okej du har rätt, samtidigt som tredje världen överbefolkas pyr det i buskarna och snart decimeras befolkningen av ännu en pandemi. Precis som det alltid gått till..

På individnivå i sverige så verkar evolutionen svårbegriplig måste jag medge! Har du själv barn?
Citera
2009-02-19, 17:42
Bannlyst
Citat:
Låt mig gissa att du tänker i stor skala? Okej du har rätt, samtidigt som tredje världen överbefolkas pyr det i buskarna och snart decimeras befolkningen av ännu en pandemi. Precis som det alltid gått till..

På individnivå i sverige så verkar evolutionen svårbegriplig måste jag medge! Har du själv barn?

Hur gammal tror du att jag är?
Citera
2009-02-19, 17:43
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Hur gammal tror du att jag är?

ingen aning.. 20? 30?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto