• 1
  • 2
2009-02-21, 12:47
Medlem
klybans avatar
Har aldrig köpt olja, har liksom tillgång till det så att säga

Föresten har du ett filter för oljan?
Dessa kan ju bli stopp i ibland.
Citera
2009-02-21, 15:04
Medlem
dr_phils avatar
olja kan du ju fixa på vilken lastbilsverkstad som helst om du nu skulle behöva de ang nivån så borde det bara vara att fylla upp och strunta i att sätta på locket. överflödet kommer att rinna ut om det finns något.

om du kan få tag på slangarna så leta efter returen och koppla bort den och kolla att pumpen överhuvudtaget funkar. returen borde vara ha en större diameter än sugsidan.
Citera
2009-02-21, 18:41
Medlem
En fruktpizzas avatar
....

Citat:
Ursprungligen postat av klyvarn
Har aldrig köpt olja, har liksom tillgång till det så att säga

Föresten har du ett filter för oljan?
Dessa kan ju bli stopp i ibland.

Så bra! Då svänger du förbi mig med en fylld liten 10-litersdunk ikväll då..?

Jag tror inte att filtret är åtkomligt från utsidan, utan att man har demonterat själva vedklyven. Det var även min tanke att filtret faktiskt skulle kunna ha koksat igen helt och hållet efter alla års förvaring och stillestånd utomhus - i ett ickeisolerat förråd...

Citat:
Ursprungligen postat av dr_phil
olja kan du ju fixa på vilken lastbilsverkstad som helst om du nu skulle behöva de ang nivån så borde det bara vara att fylla upp och strunta i att sätta på locket. överflödet kommer att rinna ut om det finns något.

om du kan få tag på slangarna så leta efter returen och koppla bort den och kolla att pumpen överhuvudtaget funkar. returen borde vara ha en större diameter än sugsidan.

Bra idé om att man skall försöka fjäska till sig ett bättre literpris på en verkstad! Skall försöka lösa detta under veckan.

Locket, eller skruven, sitter på ena kortsidan av klyven. Så jag tror inte att det går att köra klyven med en öppen skruv. Dels så måste ju klyven stå horisontellt för att inte oljan skall rinna ut från maskinen rätt ner på golvet, men sedan så vågar jag inte köra systemet med en icke åtdragen skruv. Det sitter en metallpackning på själva skruven/locket.

Slangarna, om det ens finns några slangar i denna varianten, sitter inte synligt åtkomliga dessvärre. Utan allt; motor, pump, tank och kolv sitter integrerat i ett stycke... Svårt att veta vad som är vad, känner jag!

Det skulle vara guld om det finns en sprängskiss på just "min" typ av vedklyv - den som finns som PDF-fil i trådens första inlägg.

Finns det en sprängskiss någonstans..?

Tack till alla er som vill hjälpa mig att lösa detta hårklyveri!

.
Citera
2011-05-03, 20:37
Medlem
har du luftat systemet ?
Citera
2014-04-18, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Har inte börjat skruva ännu. Hade en söt hund att ta hand om - och leka med - igår, så det hanns dessvärre inte med att leka "hydrauldoktor"... Kanske blir det till att ta fram verktygslådan senare idag.

Hur vet man hur mycket hydraulolja som skall i tanken? Det känns lite olustigt att tilta upp maskinen på högkant, och sedan hälla ner oljan i ett litet svart hål utan någon möjlighet att kontrollera hur mycket/lite olja som behövs till dess att den är full. Det känns lite som om att det skulle kunna vara oljemängden som är det som är felet. Tyvärr så finns det ingen instruktionsbok kvar. Inte heller hade Clas Ohlson några fakta om maskinen att tillgå...

Slutligen: vart skaffar man billig hydraulolja? Vi behöver mellan 5-10 liter. En liten ynklig 3-litersdunk på OKQ8 kostade nämligen 299:-!

Tusen tack för det tipset! Härmed lovar och försäkrar jag att det inte kommer att skaffas någon apparat från Feltema.

.
Jag har aldrig varit med om att returnera någon apparat dit. Grejorna fungerar. De som resonerar så köper aldrig något. Visserligen har sådana personer pengarna kvar, inte så dumt. Men man får inget gjort i stället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in