Citat:
Ursprungligen postat av klyvarn
Har aldrig köpt olja, har liksom tillgång till det så att säga
Föresten har du ett filter för oljan?
Dessa kan ju bli stopp i ibland.
Så bra! Då svänger du förbi mig med en fylld liten 10-litersdunk ikväll då..?
Jag tror inte att filtret är åtkomligt från utsidan, utan att man har demonterat själva vedklyven. Det var även min tanke att filtret faktiskt skulle kunna ha koksat igen helt och hållet efter alla års förvaring och stillestånd utomhus - i ett ickeisolerat förråd...
Citat:
Ursprungligen postat av dr_phil
olja kan du ju fixa på vilken lastbilsverkstad som helst om du nu skulle behöva de ang nivån så borde det bara vara att fylla upp och strunta i att sätta på locket. överflödet kommer att rinna ut om det finns något.
om du kan få tag på slangarna så leta efter returen och koppla bort den och kolla att pumpen överhuvudtaget funkar. returen borde vara ha en större diameter än sugsidan.
Bra idé om att man skall försöka fjäska till sig ett bättre literpris på en verkstad! Skall försöka lösa detta under veckan.
Locket, eller skruven, sitter på ena kortsidan av klyven. Så jag tror inte att det går att köra klyven med en öppen skruv. Dels så måste ju klyven stå horisontellt för att inte oljan skall rinna ut från maskinen rätt ner på golvet, men sedan så vågar jag inte köra systemet med en icke åtdragen skruv. Det sitter en metallpackning på själva skruven/locket.
Slangarna, om det ens finns några slangar i denna varianten, sitter inte synligt åtkomliga dessvärre. Utan allt; motor, pump, tank och kolv sitter integrerat i ett stycke... Svårt att veta vad som är vad, känner jag!
Det skulle vara guld om det finns en sprängskiss på just "min" typ av vedklyv - den som finns som PDF-fil i trådens första inlägg.
Finns det en sprängskiss någonstans..?
Tack till alla er som vill hjälpa mig att lösa detta hårklyveri!
.