• 1
  • 2
2009-02-19, 00:17
Medlem
En fruktpizzas avatar
Jag har en vän som har "ärvt" en hydraulisk vedklyv som är cirkus 10-11 år gammal. Den köptes på Clas Ohlson och har en tryckkraft på 7 ton. Rusta säljer en ungefär likadan, konstruktionen är precis densamma. Slänger med en PDF-fil så att ni får se vad det handlar om:

http://www.rusta.se/pdf/product/vedklyv_3130-1050.pdf

Nu till saken. Vi kan få igång själva motorn som verkar gå felfritt med ett bra ljud, men hydraulkolven står helt still fast vi manöverar/aktiverar den alldeles korrekt med en dubbelhandsfattning. Det där hydrauliska ljudet kommer inte heller, så det är nog inget mekaniskt fel på pumpen - tror jag. Vi har också fyllt på med ny fräsch hydraulolja i tanken. Maskinen har för övrigt stått helt oanvänd en längre tid, och dessutom utomhus i några minusgrader emellanåt, om det nu har en betydelse...

Kan det vara så att axeln mellan motorn och pumpen har gått av, i och med att inget hydrauliskt ljud/tryck uppstår? Vad kan vara fel? Är det värt att satsa på en reparation av vedklyven, eller skall min vän skaffa en ny? Om det är värt att reparera den, vet ni vart i Göteborgstrakten billiga vedklyvsreparatörer finns..?

Tacksam för svar!

.
Citera
2009-02-19, 00:40
Medlem
Baalzamons avatar
Skall det vara lönt att laga den är det nog bäst att göra det själv. Att lämna in den lär bli lika dyrt som att köpa en ny
Citera
2009-02-19, 01:23
Medlem
Om klyven går på 380volt kan du kolla att motorn går åt rätt håll, om inte får du skifta på två av faserna
Citera
2009-02-19, 04:24
Medlem
En fruktpizzas avatar
.

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Skall det vara lönt att laga den är det nog bäst att göra det själv. Att lämna in den lär bli lika dyrt som att köpa en ny

Ja, det är nog min tanke också. Tror att Rustas 7-tonnare ligger på 2995:-, så..ja..det får kanske bli en helt ny istället. OM inte någon kommer med ett annat och ännu bättre tips förstås!

Citat:
Ursprungligen postat av matsson7
Om klyven går på 380volt kan du kolla att motorn går åt rätt håll, om inte får du skifta på två av faserna.

Nej, den går på 230 V. Jag tror att kolven gjorde en liten ansats till att röra sig första gången jag startade den. Men sedan har varken kolv eller hydraul-ljud synts eller hörts till igen.

.
Citera
2009-02-19, 06:29
Medlem
klybans avatar
Om kolven hade suttit fast så hade hydralljud uppstått i alla fall om än ansträngt eller så hade du hört skillnad i belastning och utan.
Nu vet jag inte hur motorn ser ut men kan du se axel?

Har ni varit på tryckregleringsskruven?
På den pdf på den från rusta så är den förseglad, men är den lättad så förs ju oljan bara tillbaka till tank om det kärvar någon annanstans.

Ventilen känns den okey?
Hörs det något som helt annorlunda ljud när du aktiverar ventilen?
Du kan ha inre läckage men tycker du borde höra att den har detta.

Det du kan göra själv om du inte hittar nått uppenbart är att:
Kolla så att pumpen pumpar olja och/eller se om oljan går tillbaka till tank.
Plocka ner kolv testa så att den rör på sig.
Kolla ventilen.

Läcker det olja någonstans?

Om du är försiktig så kommer det gå bra.
Citera
2009-02-19, 16:55
Medlem
En fruktpizzas avatar
..

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om kolven hade suttit fast så hade hydralljud uppstått i alla fall om än ansträngt eller så hade du hört skillnad i belastning och utan.
Nu vet jag inte hur motorn ser ut men kan du se axel?

Nej, jag hör ingen skillnad i ljudet, varken belastad eller inte. Motorn bara går som vanligt, utan någon varvtalsvariation. Jag kan inte se axeln i och med att hydraulpumpen sitter integrerad mellan motorn och själva ramen till klyven. Första gången som jag startade motorn så ryckte kolven till vid aktiveringen av reglaget, och jag tror att kolven rörde sig någon centimeter utan någon kraft. Vi hade lagt ett vedträ som skulle klyvas, och kolven vände direkt när det bildades ett motstånd. Efter detta så har inte kolven rört sig en millimeter.

Citat:
Har ni varit på tryckregleringsskruven?
På den pdf på den från rusta så är den förseglad, men är den lättad så förs ju oljan bara tillbaka till tank om det kärvar någon annanstans.

Nej, inte mera än att den är öppnad.

Citat:
Ventilen känns den okey?
Hörs det något som helt annorlunda ljud när du aktiverar ventilen?
Du kan ha inre läckage men tycker du borde höra att den har detta.

Inget annorlunda ljud, oavsett vad. Inga hydraul-, eller ventilljud överhuvudtaget. Jag hör inget som pyser eller läcker, eller annat som på annat sätt skulle indikera ett inre läckage.

Citat:
Det du kan göra själv om du inte hittar nått uppenbart är att:
Kolla så att pumpen pumpar olja och/eller se om oljan går tillbaka till tank.
Plocka ner kolv testa så att den rör på sig.
Kolla ventilen.

Puh... Vågar man verkligen skruva isär klyven? Har aldrig någonsin sysslat med hydraulik tidigare, men är ändå väldigt intresserad på något sätt. Hur kan man se om pumpen pumar oljan, om maskinen är öppnad? Vågar man starta verkligen systemet utan att allt är kapslat och åtdraget?

Citat:
Läcker det olja någonstans?

Jag tror att det läcker olja lite grann i ena kortänden av tanken, men inte så att det forsar ut. Inte heller så ökar läckaget när motorn är igång, utan det är snarare några enstaka droppar i minuten som droppar ner på garagegolvet där hjulen sitter ungefär - enligt bilden på PDF-filen. "Min" vedklyv ser exakt likadan ut som den på bilden.

Citat:
Om du är försiktig så kommer det gå bra.

Tack för det! Och tack snälla för din hjälp och ditt engagemang!

.
Citera
2009-02-19, 19:12
Medlem
klybans avatar
Du kan tex lossa en plugg på ventilen, och då väldigt lite först.
Sätt tryck kommer det olja under"belastning" så måste det betyda att det bildas tryck, givetvis kör du utan tryck så du ser oljan slutar komma.

Gör liknande på cylindern.

Allt handlar om och hitta om du får tryck.

Kommer ihåg farsan vedklyv som jag fixa delar till, som är en monster klyv
Skulle låna den till stugan och klyva lite ved.
Han hade lånat ut den till en polar bara par dagar innan, och hans polare sa att den fungerade lite sämre la av tidvis det sista.
SÅ tog han till han som byggde den(största han bygg tydligen av ca 35st) och kolla upp den.
Och den fungerade alldeles utmärkt hos honom.
Visst då hämtade jag den med dragkroken, för den var gjord som släpvagn.
Men nu startade motorn hur bra som helst och lät som det ska, men så fort jag skulle köra så gurra den med ingen kraft alls.
Så höll vi på ett tag, vände polerna och såna grejor.

Men farsan hade den gamla 380v kontakterna och jag vände hans sladdar och inte adaptern.
Men kolla tillslut in adaptern och där satt en kabel dåligt, skruvade fast, vände tillbaka polerna.
Startade upp och funkade perfekt, fixade med svärmor och svärfar 2kubik på 1h.
Denna klyv tar allt, precis allt, tjocka granar med bara grenar bara smäller i kniven som är ett X
Citera
2009-02-19, 22:04
Medlem
En fruktpizzas avatar
....

Citat:
Du kan tex lossa en plugg på ventilen, och då väldigt lite först.
Sätt tryck kommer det olja under"belastning" så måste det betyda att det bildas tryck, givetvis kör du utan tryck så du ser oljan slutar komma.

Gör liknande på cylindern.

Allt handlar om och hitta om du får tryck.

Kommer ihåg farsan vedklyv som jag fixa delar till, som är en monster klyv
Skulle låna den till stugan och klyva lite ved.
Han hade lånat ut den till en polar bara par dagar innan, och hans polare sa att den fungerade lite sämre la av tidvis det sista.
SÅ tog han till han som byggde den(största han bygg tydligen av ca 35st) och kolla upp den.
Och den fungerade alldeles utmärkt hos honom.
Visst då hämtade jag den med dragkroken, för den var gjord som släpvagn.
Men nu startade motorn hur bra som helst och lät som det ska, men så fort jag skulle köra så gurra den med ingen kraft alls.
Så höll vi på ett tag, vände polerna och såna grejor.

Men farsan hade den gamla 380v kontakterna och jag vände hans sladdar och inte adaptern.
Men kolla tillslut in adaptern och där satt en kabel dåligt, skruvade fast, vände tillbaka polerna.
Startade upp och funkade perfekt, fixade med svärmor och svärfar 2kubik på 1h.
Denna klyv tar allt, precis allt, tjocka granar med bara grenar bara smäller i kniven som är ett X

Okej. Jag får alltså försöka hitta felet genom att med en viss försiktighet att utesluta olika felkällor, en efter en. Hmm... Ja, då får Fruktiz leka "hydrauldoktor" imorgon kväll då. Spännande fredagskväll framför mig ser jag...

Ja, det är nästan lite synd att detta inte handlar om en 400-voltare. Tänk vad skönt det hade varit om det bara gick att vända polerna, för att sedan få den att fungera!

Om jag inte får något klös i "min" vedklyv så skall jag försöka att sälja in idén till min vän att han skall ha något monsterliknande som den din far har...

Tack för hjälpen!
Citera
2009-02-20, 11:16
Medlem
klybans avatar
Klyver ni mycket ved så är det absolut värt att skaffa en ordentlig.
Men det kostar mycket pengar, jag hade bra kontakter så jag fick tag i massa delar till självkostnads pris.
Tex hydralcylinder längd 1000, inner mått 100 och stång mått 50 för 2000:-, varför det blev så bra pris var för det fanns ingen som ville ha den och detta mått.

Nu behöver man inte ha så här hög kvalitet, men jävligt skönt och ha när man stöter på dessa stora träd

Du får berätta hur det går med din felsökning.
Skulle gissa på att det är nått med pump och motor inte direkt ovanligt att någon axel ger sig.
Då kommer det låta som vanligt så länge det inte skaver delar för mycket, då får man ju höra nått helt annat
Men samtidigt kan det vara vad som helst, svårt att ge diagnos så här på ett forum
Citera
2009-02-20, 22:33
Medlem
klybans avatar
Nå, hur går det?
Citera
2009-02-21, 01:38
Medlem
Köp ingen ny på Biltema bara, jag var och jobbade i en av deras butiker, och på baksidan hade dom en stor container där dom slängde returvaror, varav säkert hälften var trasiga vedklyvar.
Citera
2009-02-21, 12:23
Medlem
En fruktpizzas avatar
........

Citat:
Ursprungligen postat av klyvarn
Klyver ni mycket ved så är det absolut värt att skaffa en ordentlig.
Men det kostar mycket pengar, jag hade bra kontakter så jag fick tag i massa delar till självkostnads pris.
Tex hydralcylinder längd 1000, inner mått 100 och stång mått 50 för 2000:-, varför det blev så bra pris var för det fanns ingen som ville ha den och detta mått.

Nu behöver man inte ha så här hög kvalitet, men jävligt skönt och ha när man stöter på dessa stora träd

Du får berätta hur det går med din felsökning.
Skulle gissa på att det är nått med pump och motor inte direkt ovanligt att någon axel ger sig.
Då kommer det låta som vanligt så länge det inte skaver delar för mycket, då får man ju höra nått helt annat
Men samtidigt kan det vara vad som helst, svårt att ge diagnos så här på ett forum

Har inte börjat skruva ännu. Hade en söt hund att ta hand om - och leka med - igår, så det hanns dessvärre inte med att leka "hydrauldoktor"... Kanske blir det till att ta fram verktygslådan senare idag.

Hur vet man hur mycket hydraulolja som skall i tanken? Det känns lite olustigt att tilta upp maskinen på högkant, och sedan hälla ner oljan i ett litet svart hål utan någon möjlighet att kontrollera hur mycket/lite olja som behövs till dess att den är full. Det känns lite som om att det skulle kunna vara oljemängden som är det som är felet. Tyvärr så finns det ingen instruktionsbok kvar. Inte heller hade Clas Ohlson några fakta om maskinen att tillgå...

Slutligen: vart skaffar man billig hydraulolja? Vi behöver mellan 5-10 liter. En liten ynklig 3-litersdunk på OKQ8 kostade nämligen 299:-!

Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Köp ingen ny på Biltema bara, jag var och jobbade i en av deras butiker, och på baksidan hade dom en stor container där dom slängde returvaror, varav säkert hälften var trasiga.

Tusen tack för det tipset! Härmed lovar och försäkrar jag att det inte kommer att skaffas någon apparat från Feltema.

.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in