• 1
  • 2
2009-02-18, 21:04
Bannlyst
Jag gjorde ett storkok med chili con carne i förra veckan, men glömde att frysa in det i tid. Efter fyra dagar i kylen frös jag in det i portionsförpackningar (6x500 ml) och värmde en portion till mig själv. I matforumet tyckte man att fyra dygn i kyl innan infrysning var på gränsen, så jag har bestämt att inte äta maten själv.

Nu till den egentliga frågan: Kan något djur (t ex vildkatter eller fåglar) äta upp min chili con carne utan att må dåligt av det? Chili con carnen består av blandfärs (50/50) med lök, morötter, oliver, tre olika sorters bönor, majs, krossade tomater, salt, peppar, chilikrydda, ketchup och steksmör. Chili con carnen är för övrigt mycket mild i smaken.

Nå, vad tror ni? Är det något litet djur som vill äta min chili con carne? Vill gärna att det kommer någon liten varelse tillgodo istället för att bara slänga det.
Citera
2009-02-18, 21:06
Bannlyst
Såklart! Släng ut det i skogen så kommer det säkert någon gammal älg och knaprar i sig din chili con carne.
Citera
2009-02-18, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pettson3816
Såklart! Släng ut det i skogen så kommer det säkert någon gammal älg och knaprar i sig din chili con carne.
Jo, det tror jag säkert, men jag vill inte att något djur kommer till skada eller mår dåligt. Tål fåglar/katter/älgar etc allt som räknades upp i första inlägget?
Citera
2009-02-18, 21:12
Bannlyst
Så länge du inte har Homer Simpsons "Guatemalan pepper grown by mental patients" i din chili så skicka ut den i skogen bara....
Citera
2009-02-18, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lillykoi
Köttätande älgar?

Kanske inte men räv, gris, grävling, björn? ect käkar upp den...
Citera
2009-02-18, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrollKungen
Så länge du inte har Homer Simpsons "Guatemalan pepper grown by mental patients" i din chili så skicka ut den i skogen bara....
Nä, den är mild. Jag bor inte i skogen, så det får bli någon park i stan isåfall (vet en där det finns vildkatter).

Jag vill gärna höra ytterligare någon djurkunnig säga att det är okej...
Citera
2009-02-18, 21:16
Medlem
Är det mycket lök i den?

Katter och hundar är allergiska mot lök. För de flesta går det bra med lite, men vissa överkänsliga individer kan få tarmvred och dö på kuppen.
Citera
2009-02-18, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Envig
Nä, den är mild. Jag bor inte i skogen, så det får bli någon park i stan isåfall (vet en där det finns vildkatter).

Jag vill gärna höra ytterligare någon djurkunnig säga att det är okej...

I parken? spola ner den i toaletten då istället.

För du kommer utfodra råttor och andra skadedjur bara..
Citera
2009-02-18, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Är det mycket lök i den?

Katter och hundar är allergiska mot lök. För de flesta går det bra med lite, men vissa överkänsliga individer kan få tarmvred och dö på kuppen.
Ojdå! Nä, där är tre små gula lökar i sammanlagt fyra liter färdig chili con carne. Jag fräste löken i stekpanna innan den fick koka in i chili con carnen (hela skiten puttrade i ca 45 minuter).

Fåglarna då, klarar deras små magar bönorna utan att de sväller och blir sjuka?
Citera
2009-02-18, 21:25
Medlem
Citat:
Ojdå! Nä, där är tre små gula lökar i sammanlagt fyra liter färdig chili con carne. Jag fräste löken i stekpanna innan den fick koka in i chili con carnen (hela skiten puttrade i ca 45 minuter).

Fåglarna då, klarar deras små magar bönorna utan att de sväller och blir sjuka?

Ingen aning om hur det är med fåglar, men om du häller ut det i någon matningsanordning för fåglar så lär det bli råttor som i första hand äter upp det. Tycker du ska slänga bort det istället för att hälla ut det. Det kan bli härsket och dåligt på kort tid iom att du väntat med att frysa det och desperata "vildkatter" kommer nog att knapra i sig det vilket som och om de är i dåligt skick från början är det större risk för tarmvred. Råttor är det väl inte så kul att uppmuntra heller..
Citera
2009-02-18, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnimaMundi
Ingen aning om hur det är med fåglar, men om du häller ut det i någon matningsanordning för fåglar så lär det bli råttor som i första hand äter upp det. Tycker du ska slänga bort det istället för att hälla ut det. Det kan bli härsket och dåligt på kort tid iom att du väntat med att frysa det och desperata "vildkatter" kommer nog att knapra i sig det vilket som och om de är i dåligt skick från början är det större risk för tarmvred. Råttor är det väl inte så kul att uppmuntra heller..
Okej, då kastar jag det i soptunnan istället. Det är dumt att äventyra de små livens hälsa. Tack så mycket för ditt svar!

Kanske någon uteliggare vill ha det?
Citera
2009-02-18, 21:34
Medlem
Citat:
Okej, då kastar jag det i soptunnan istället. Det är dumt att äventyra de små livens hälsa. Tack så mycket för ditt svar!

Kanske någon uteliggare vill ha det?

Är nog möjligt att någon uteliggare vill ha det om det är någon som normalt äter ur soptunnor så lär de bli glada med lite uppvärmd om än på gränsen chili. Spring runt ett varv och fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in